Ne szépítsünk: 2020 filmes szempontból egy kupac sz*r volt. Egy olyan évben, ahol az első 2 hónapot leszámítva meg egy rövid nyári etapot idevéve alig volt bemutató. Amikor a havi 1-2 mozis adagod éves adagra korlátozódik, mert minden zárva. Amikor Christopher Nolan karrierje legcsalódáskeltőbb produktumát dobja ki az amúgy is botrányos nyáron. Amikor az évek óta várt Dűne és The Batman teljes évet csúszik, de aztán kiderül, hogy előbbit megnézheted otthon tv-n….hát nehéz szavakat találni.
2021-ben sem leszek optimistább: Valószínűleg nem sok új mozis bemutató lesz. Ennek az előszele már kísért. Cikkünk írásakor már 7 hónappal eltolták (márciusról októberre) a Morbiust. A Húsvétra időzített 007-es kalandból sem lesz valószínűleg semmi. Nagyon óvatos becsléssel is talán ősszel lesz valami filmes szempontból. Addig mi marad? A VOD és Streamek. Nem vagyok a fejlődés és a technológia ellen, de az is igaz, az ide gyártott filmek 90%-a hulladék. Nézhetetlen színes-szagos műanyag. Azok a filmek, amiket statisztikai és tartalomfogyasztási trendek mentén rendelnek meg, nem nyűgöz le, nem tölt el örömmel és nem tartom művészetnek, a megnézésük nem hagy bennem maradandó nyomot. Szerencsére/szerencsétlenségünkre még év elején behúztak a mozik egy csomó 2019 végi Oscar jelölt filmet, így nem kellett visszavennem a top20-as listát, top10-re. Mert bizony pár hete még ezzel kacérkodtam. Sőt a top10-nél is vakartam a fejem. Azért most összeállt aminek össze kell és nem lett egy 2016-os csonka lista, de nagyon remélem, 2022-től végre visszakapjuk a mozinkat. Remélem lesz még mozi.
Lássuk a listát!
Legjobb történet:
Rian Johnson - Knives Out
Greta Gerwig - Little Woman
Jack Fincher - Mank
Aaron Sorkin - The Trial of The Chicago 7
Thomas Vinterberg - Druk
Legjobb fényképezés:
Roger Deakins - 1917
Yorick Le Saux - Little Woman
Erik Messerschmidt - Mank
Claire Mathon - Portrait de la jeune fille en feu
Darius Khondji - Uncut Gems
Legjobb zene:
Alexandre Desplat - Little Woman
Thomas Newman - 1917
Trent Reznos & Atticus Ross - Mank
Nathan Johnson - Knives Out
Hans Zimmer - Hillbilly Elegy
Itt pedig a szokásos összefoglaló zenés videó! Jó nézelődést!
20.
Relic
dir: Natalie Erika James
A Relic lényegében a Babadook és a Hereditary szellemi örököse, amely inkább bőr alá kúszó rémisztéssel, lassan építkező drámával és őrülettel szabotál, semmint undorítósággal vagy sokkolással. A film szimbolikája remek és az utolsó pár perc egészen döbbenetes és mesteri. A Relic a lassan gyilkoló film, amely csak kevés horror rajongónak adja meg igazán magán, de őket biztosan hanyatt vágja.
19.
Mank
dir: David Fincher
Teljesen érthető, hogy sokan unták a Manket. Az előzményeket Fincher abszolút nem vázolja fel. Aki nem ismeri az Aranypolgárt, annak készültét és jelentőségét, annak tömény unalom lesz és el fog veszni. Nekem sem ez lesz az Fincher film, amit újra elő fogok venni, de elismerem: A Mank olyan, mint a címszereplője: Távolságtartó, egyben szellemes, cinikus és piszok zseni.
18.
Hillbilly Elegy / Vidéki ballada az amerikai álomról
dir: Ron Howard
Érthető, hogy sokan miért húzták le a Hillbilly Elegyt, de én azt mondom, most örüljünk annak, hogy van egy tisztességesen összerakott, hagyományos családi dráma, ami a maga sete-suta módján tanít, mond valami a kihasználandó helyzetről, a soha fel nem adásról és, hogy a család bár sokszor áldás, néha átok is.
17.
Borat 2.
dir: Jason Woliner
Noha van egy kis másolat utóíze, az új szereplők, az amerikai elnökön és a feministákon való élcelődés ad neki annyi naftát, hogy ne érezzük újrahasznosításnak. Sőt már a koronavírus is megkapja a magáét Borattól. Mi mást várhatnánk el többet ettől a "szériától"?
16.
Bad Education / Romlott oktatás
dir: Cory Finley
15.
Boże Ciało / Corpus Christie
dir: Jan Komasa
Komasa rendezése összetett és kellő érzékenységgel tapint rá a lengyelek mai napig rajongás szerű imádata a katolicizmus felé, illetve a hagyományokhoz és a bűnök feloldoztatásához. Remekül, mégsem példabeszédként állítja szembe ezt a világot, és olyan piszok erős atmoszférát teremt, hogy néha úgy érezzük nem csak Daniel körül, de körülöttünk is egyre fogy a levegő.
14.
Palm Springs
dir: Max Barbakov
13.
Jojo Rabbit / Jojo nyuszi
dir: Taika Waititi
12.
Beastie Boys Story
dir: Spike Jonze
Spike Jonze trükkös dokumentumfilmje igazából pont olyan őrült és elszállt, mint az azt bemutató Brooklyn-i banda. Egészen döbbenetes rendezés és talán eddig sosem láttuk még a boríton: "live action documentarty movie". Parádé!
11.
The Trial of the Chicago 7 /
A chicagoi hetek tárgyalása
dir: Aaron Sorkin
Talán nekünk Európaiaknak nem annyira fontos ez a téma, de igyekeztek modernebb társadalmi problémákkal is dúsítani, pl. a Bobby Seale perével, ahol a feketék ügyét is idevették. Összességében viszton ez nekünk inkább egy jó film, semmint fontos film. Az viszont elvitathatatlan, hogy mind a Netflix, mind Sorkin beletalált az időzítésbe, hiszen jelenleg is rengeteg tüntetés van országszerte, ahol ki tudja? Évtizedek múlva hasonlóan alapanyaga lesz a modern generációs filmeseknek.
10.
Sorry We Missed You / Sajnáljuk, nem találtuk otthon
dir: Ken Loach
Minél jobban távolodunk el a természetes világtól és válunk mi is számokká, annál nagyobb szükség van az olyan intelligens, felkiáltójelet nem az arcunkba toló mégis egyre élesebb filmekre és alkotókra, mint amilyen a Ken Loach és a SWMY. Taps!
9.
Les Misérables / Nyomorultak
dir: Ladj Ly
Egészen döbbenetesen beszéli az utca nyelvét Ly és soha egy pillanatra sem érződik mesterkéltnek vagy túltoltnak. Van benne pár nem túl jól kibontott háttérinfó, kapcsolat, de végső soron az egész filmet az utolsó 20 perces pokoljárására vezették fel, ami csak úgy málházza ránk a nehéz pillanatokat. A végén pedig egy olyan hibátlan lezárással, ami tényleg ritkán születik a filmtörténelemben.
8.
Uncut Gems / Csiszolatlan gyémánt
dir: The Safdie Bros.
Teljesen megérthető, hogy valaki 20 perc után megunja és azt mondja elég ebből a túldumált, túlírt, antipatikus emberekkel és önsorsrontókkal megtámogatott fura valamiből, pedig érdemes azért kitartani a végéig a fekete öves filmfogyasztóknak, mert nem mindennapi film.
7.
Pieces of a Woman
dir: Mundruczó Kornél
Kár tagadni, a Pieces of a Woman a 2020-as év egyik legszívszorongatóbb drámája. Ki merem mondani, hogy talán minőségben párja lehetne Noah Baumbach Marriage Storyjának, de érzelmeiben döngeti azt. Nagyon nagyon jó, visszafogott és igényes film, három remek színészi alakítással. Nem tudom Shia botrányai mennyit fognak ártani a filmnek, de szerintem minden szereplő várhat egy jelölést, ha nem korbácsolódik fel a balhé áprilisig.
6.
Druk / Még egy kört mindenkinek
dir: Thomas Vinterberg
Elvitathatatlanul egy újabb Thomas Vinterberg mesterművel lettünk gazdagabbak, ami remekül dolgoz fel egy súlyos témát, aminek súlyos témák adják a táptalajt. Mads Mikkelsen egy karrier definiáló alakítással tiszteli meg a 2020-as év egyik legjobb sztoriját és filmjét.
5.
Portrait de la jeune fille en feu /
Portré a lángoló fiatal lányról
dir: Céline Sciamma
Itt az volt végig az érzésem, hogy ezek a lányok a való életben is egy párt alkotnak. Döbbenetes a kémia. Csak a legjobb mozikban lehet tettenérni ennyire vásznat felégető viszonyt két ember között. Ráadásul pompás díszletek és olyan gyönyörű kosztümök és fényképezés mellett, hogy ihaj. Teljesen giccsmentes, a pátoszt kerüli. Csendes, nyugodt óda a szerelemhez két fantasztikusan tehetséges színésznő prezentálásában.
4.
El Hoyo / A platform
dir: Galder Gaztelu-Urrutia
Egy végtelenül lebilincselő, brutálisan nyers, eszközökben nem válogató alkotás az El Hoyo, ami minden kilátástalansága ellenére is egy pozitívabb kicsengésű mű. Társadalmunk, a világ társadalmáról, az összes kor társadalmáról senki nem készített ilyen szuggesztív, ennyi gyomrost kiosztó thrillert 90 percben, mint ez a baszk pali.
3.
Little Woman / Kisasszonyok
dir: Greta Gerwig
Nehezen tudnék bármi bántót írni a filmről, mert maga a mozgóképes csoda. Talán a játékidejét lehetett volna kurtítani picit, mert a 135 perc sokakat elijeszthet, de aki egy picit is fel bírja venni az elején a fonalat, azt kampóként húzza végig a stáblistáig. Greta Gerwig meg most vált igazán nagy rendezővé!
2.
1917.
dir: Sam Mendes
Az amúgy sem gyenge Oscar felhozatal egyik csúcsteljesítménye. Amikben érdekelt jelölés ügyileg, azok nagyját meg is nyerte és bár Sam Mendes rendezői díjának elbukása maga a blaszfémia. A forgatókönyv, vágás és a színészi játék még ha csak "jó" is, minden más referenciamunka. Az év egyik legnagyobb filme!
1.
Knives Out / Tőrbe ejtve
dir: Rian Johnnson
Ritkán mondom filmre azt, hogy hibátlan. Ez sem az, mert nincs hibátlan leképzése az amúgy sem tökéletes valóságnak. De ez a film átkozottul közel áll hozzá. Talán közelebb, mint bármi az elmúlt évekből. Én csak remélem, hogy 2-3 éven belül lesz megint egy olyan ügy, amire Benoit Blancot kérik fel. Biztos, hogy megnézem.
Itt pedig a szokásos összefoglaló zenés videó! Jó nézelődést!