Minden évben lehet siránkozni, hogy mennyire gyenge év volt, bezzeg 1990-ben, bezzeg 1995-ben, bezzeg 2010-ben stb.. de az az igazság, hogy 2024 nem lesz túl erős már akkor lehetett tudni, mikor 2023 nyarán hónapokra megállt Hollywood a sztrájk miatt. Ezért (is) sok film 2024-ről 2025-re csúszott, így talán idén lesz igazi boom. Mindenesetre azért voltak itt szuper blockbusterek, amelyek hiába vannak a listán, a pénztárnál nem úgy teljesítettel. Voltak remek sportfilmek, drámákban sem volt hiány. Na, meg kapott filmet az új elnök. A listánkra több magyar film is felkerült, és ha hihetünk a híreknek, akkor van még onnan ahonnan (ezek is) jöttek. Nyilvánvalóan ahogy az elmúlt 14 évben most sem láttunk mindent, de igyekszünk pótolni. Emiatt is van még a listán pár 2023-as (nálunk jobbára 24-ben bemutatott) alkotás, de ez mindig így volt és lesz is! Jó olvasgatást
UPDATE: a szokásos videó csúszik, mert betegség miatt nagyon nehezen állnak össze a dolgok, de majd frissítjük, amikor kész lesz :)
Legjobb történetek:
Cord Jefferson - American Fiction
Justin Kuritzkes - The Challengers
Sean Durkin - Iron Claw
Sean Baker - Anora
John Carney - Flora and Son
Fényképezés:
Greig Fraser - Dune Part 2.
Sayombhu Mukdeeprom - The Challenegers
Simon Duggan - Furiosa
Benjamin Kracun - The Substance
Paul Guilhaume - Emilia Pérez
Vágás:
Marco Costa - The Challengers
Coralie Fargeat, Jérome Eltabet, Valentin Feron - The Substance
Sean Baker - Anora
Joe Walker - Dune Part 2.
Yorgos Mavropsaridis - Poor Things
Zene:
Hans Zimmer- Dune 2
Trent Reznor and Atticus Ross - The Challengers
Gary Clark and John Carney - Flora and Son
Raffertie - The Substance
Kris Bowers - The Wild Robot
20.
Milli Vanilli - Az évszázad botránya / The Girl You Know Its True
dir: Simon Verhoeven
Nem csak mert a filmet eljátszó két szereplő Tijan Nije - Elan Ben Ali – számomra ismeretlen – duója a megszólaláson túl is hasonlít a Vanilli párosára, hanem, mert minden manír és utánozás mentesen, önálló természetességgel adják elő az eredeti párost. Aki pedig nem csak egy kiemelkedően izgalmas történetre vágyik, hanem szeretne többet megtudni a zeneiparról, annak viszontagságairól, átveréseiről, és a működéséről az sem fog csalódni. Kifejezetten bátor, erős film a Milli Vanilli életét feldolgozó Girl
19.
Agymanók 2. / Inside out 2.
dir: Kelsey Mann
Az már lehetetlen volt, hogy a majd 10 évvel később érkező Agymanók 2. akkorát szóljon, mint az első része. Ekkora elvárásnak semmi sem tudna megfelelni. Ugyanakkor nem lehet elmenni amellett, hogy még így is annyi ötlet, vicc és kreativitás van benne, ami három másik mesében. Mindez alig másfél órában.Azért ez sem kevés.
18.
KIX
dir: Mikulán Dávid, Révész Bálint
Van ám nekünk is Boyhood-unk. Mikulán Dávid és Révész Bálint 12 éven át forgatott dokumentumfilmet egy pesti rossz sorsú „utcakölyökről”, aki felnőtt korára igazi közellenség lesz. Az alapvető társadalmi konvenciók betartása nem megy, amin csak ront a lázadó hajlama és a kamaszkor. Szerintem akkor a legjobb a KIX, ha az ember nincs felkészülve arra, ami fogadni fogja a megnézésekor, de azt garantálom, hogy gyomorszorító érzés és mindenki, akinek kicsit is jobb a családi helyzete szurkolni fog a világ összes „Sanyijának”, hogy maradjon az úton. Próbáljon meg rajta maradni valahogy, még ha nincs is senki, aki visszataszigálja ha lebillenne onnan.
17.
A vad robot / The Wild Robot
dir: Chris Sanders
Aki érzékeny, annak is veszélyes ötlet zsepi nélkül nekikezdeni az amúgy nagyon sűrű és fókuszált cselekménynek, ami bő másfél óra alatt végigrobog az emberen. Szép történet, káprázatos megvalósítás és remek dialógusok ide vagy oda, Chris Sandersék elkövették azt a hibát, hogy nem tudták mennyi az elég és az utolsó negyedórára sajnos sikerült alaposan elrontani a film „szép flowját” egy buta és beleerőszakolt biotech „csavarral”. Pedig akkora ziccer volt odáig, amit már nem is illik kihagyni. Mégis kihagyták. Ettől független, ha nem is mestermű, 2024 egyik animációs csúcspontja.
16.
The Apprentice - A Trump sztori / The Apprentice
dir: Ali Abassi
Hogy amúgy a műfajon belül milyen film a The Apprentice? Összességében bőven kielégítő. Ez nagyrészt köszönhető annak, hogy a filmet valami egészen csodálatos stílussal ruházták fel. (az a korrajz, ruhák, díszletek, kameramunka... stb..), másrészt, hogy bivaly egy szereplőgárda van, élen a Trumpot alakító Sebastian Stan-nel, aki az elesett üzletemberből kőkemény hotelmágnássá válva az igazi Trump összes mozdulatát hitelesen tudja.Egy érdekes pénzember felemelkedés és egyelőre nem bukása egy biztoskezű rendező és csodás stáb asszisztálásában. Egyértelműen 2024 legjobb életrajzi filmje.
15.
A kettes számú esküdt / Juror #2
dir: Clint Eastwood
A Juror #2 egy olyan kor (mondjuk ki 90-es évek) maradványa, amikor még dívott bírósági tárgyalós filmeket készíteni. Egy lassan hömpölygő, jól megírt és a maga módján izgalmasan megrendezett film, egy ismét kiemelem 94 éves rendezőtől. Érdekes morális kérdéseket vet fel, rámutat de nem tolja a képünkbe az amerikai igazságszolgáltatás mondjuk úgy furcsaságait. Bőségesen lehetne jobb film, de amikor Eastwood papa megmutatja ennyi idősen is a zsenialitásait, akkor azért lehet érezni, hogy ez azért mégis egy legendás, korszakos rendező filmje. Az utolsó. Jó pihenést kívánunk Mr. Eastwood.
14.
A kék pelikán
dir: Csáki László
A vasfüggöny leomlása után Magyarország számára is kinyílt a világ, így nyugodtan lehetett menni, aki ahova akart. Vagy jobban mondva, ahogy tudott. Mert hogy azért külföldre járni nem épp olcsó mulatság. Három szemfüles egyetemista (nevezzük őket) Ákosnak, Lacinak és Petyának kitalált egy vonatjegy hamisítási módszert, aminek alapját a Kék pelikán nevű indigólap adta. . A Kék pelikánt minden 30 feletti magyar nézőnek ajánlom. Szuper a humora, érdekes a vizuális stílusa, tele van emlékezetes, őrült szereplőkkel és csavaros, érdekes, sehol máshol nem elképzelhető sztorival. Ahogy az ezer éves mondás tartja: Kicsit savanyú, de a miénk.
13.
Alien Romulus
dir: Fede Álvarez
Fede Álvárez páros lábban tapicskol bele az Alien univerzumba, és használja ki a kínálkozó lehetőségeket. Nehéz feladat egy megtépázott (sokak szerint maximum két jó résszel rendelkező) frencsájz renoméjába új életet lehelni, szorgosan megfelelni a régi öregeknek és bevonzani újakat, érdekessé tenni a világot és a sok lyukat betömködni, amik az elmúlt 30 évben jöttek létre a filmekben. És még így is sikerült elég jól, úgy, hogy mindent tisztel, ami Alien, mégis teljesen frissnek, újnak, lendületesnek, izgalmasnak hat.
12.
Álmaid hőse / Dream Scenario
dir: Kristoffer Borgil
A film egyébként nem vígjáték s nem horror. A kettőből táplálkozik, de inkább olyan mint egy kicsit erőszakosabb és groteszkre hangolt Charlie Kaufmann és Spike Jonze film. Ráadásul még vehetjük metafilmmé is, hiszen az önmagát is mémesítő Nicholas Cage sokadvirágzása ez már. Visszatérésről nem beszélnék, hiszen már zsinórban ez a sokadik jó filmje. De talán azt gondolom a 90-es évek óta nem volt ennyire jó. Élete alakítása? Szerintem igen.
11.
Tökéletes napok / Perfect Days
dir: Wim Wenders
A Tökéletes napok egy zen film. Szinte már szent buddhizmus. Hirayama monton napjaiban a szomorú melankólia és a boldogság egyszerre van jelen. Egyensúlyban. Mert ilyen az élet. Már, ha Wenders szerint hajlandók vagyunk a lelkünkben rendet tartani. Csodálatos és igen fontos film ez, amiben semmi különös nem történik, pedig mégis megtörténik minden. Írónk itt hagyott egy utolsó(?) analóg fotót ebben a kapkodó digitális világban. Becsüljük meg.
10.
Furiosa - A Mad Max Story / Furiosa - Egy Mad Max történet
dir: George Miller
George Miller nagy mágus. A Mad Max az ő gyermeke, ez a világ – ha nem is olyan szerteágazó – mint Rowling vagy Tolkien vagy Martin varázs/fantasy világai, de azért elég erős hangulattal és önállósággal bírnak. Évtizedek alatt szépen építgette, formálta, töltötte meg karakterekkel és bár csak 5 részt élt meg 45 év alatt (!) mégis a popkultúra része lett. Minden hibáját összeadva is bődületesen jó film a Furiosa. Minden képkockájából sugárzik az átgondoltság. A megvalósítás full oktánszámú. A világépítés, bővítés jó. Annyival rosszabb a Fury Roadnál, hogy ennek a filmnek beszélhetünk hibáiról, míg amannak nem.
9.
Érdekvédelmi terület / Zone of Interest
dir: Jonathan Glazer
Glazer nem készített egy habkönnyű néznivalót. Hogyan is lehetne? A film nagyon sokáig figyelmesen, feszesen megy előre az általa helyesnek és fontosnak tartott mondanivaló útján, és csak olyankor billen meg, mikor fontoskodni akar, nem csak fontosnak bemutatni egy témát. Hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy ez is egy olyan filmmé váljon, amire hivatkozni fogunk majd mint holokauszt dráma? Azt még korai megmondani, de mindenesetre egész erős darabról beszélünk.
8.
Flora és fia / Flora and Son
dir: John Carney
Higgyétek el, ezt a filmet mindenkinek látnia kell, aki szeretne egy picit romantikus keserédes vígjátokot látni. Vannak hibái, persze. Talán a zenék egy picit kevésbé slágeresek, talán itt-ott megbillen a fókusz, hogy családi dráma akar -e lenni vagy inkább zenés szerelmi történet. De annyira sose, hogy zavaró legyen. Remek színészek, csodás dialógusokkal felvértezve. Szép és életigenlő történet 90 percben(!). És legalább kétszer megtörténik a csoda ebben a filmben is. Carney remek rendező és igaza is van: A zene mindenre gyógyír!
7.
Szegény párák / Poor Things
dir: Yorghos Lanthimos
Ez az átkozott kurafi megint megcsinálta. Yorghos Lanthimosra lehet azt mondani, hogy korunk Pasolinije, akiben fickándozik Peter Greenaway világlátása, David Lynch szürreális agymenése, de inkább hagyjuk ezt: Görög rendezőnkre ki lehet jelenteni, hogy Ő önmagában egy fogalom. A Poor Things egy igazi Yorghos best of. Úgy, hogy talán ki lehet jelenteni, hogy az életmű legjobb darabja eddig.Nehéz betelni ezzel a filmmel, pedig még az elképesztő látványra és zenére ki sem tértem, meg a sminkekre, a set decorra. Bődületesen izmos darab, ami tényleg végre a maga módján rakja helyre a világot. Színes-szagos, testnedves társadalomismeret. Bizarr és groteszk felnövéstörténet az egyik legerősebb európai zsenitől.
6.
Dűne 2. / Dune Part Two
dir: Denis Villeneuve
Akinek az első rész sem tetszett, ezzel se próbálkozzon. Aki viszont azt is szerette kösse fel a gatyót és kapaszkodjon a székébe, mert könnyen lehet, hogy az év mozis eseményét fogja látni. Villeneuve véghez vitte azt a bravúrt, ami gyakorlatilag eltemethette volna a karrierjét (talán immár harmadszor zsinórban, ha a Blade Runner folytatását is idevesszük). Így viszont megmaradt makulátlannak a filmográfiája, és egy újabb klasszikust teremtett.
5.
A szer / The Substance
dir: Coralie Fargeat
A szer egy tökéletes példa arra, hogy néha miért nem jó felülni a hypera vagy legalábbis az előzetes médiában pörgő „fú de durva”, „az emberek hányva menekültek a moziból”, „a Szerb film óta nem volt ilyen sokkoló mozi” , „egy kispanda hiperventillált a moziban szülés közben” stb…, mert A szer kétségtelenül hatásos mozi, de hogy durva lenne? Arra bíztatok minden erős gyomrút, hogy nézze meg, de ne várjon semmi befogadhatatlant. Kemény film, néha undorító, de egyáltalán nem veszélyes. Nasit ne vegyetek, de nyissátok ki az elméteket egy bő két órás utazásra, ami elvisz az emberi hiúság, elfogadni képtelenség, megöregedés, kitárulkozás partjára, aztán otthagy megfulladni. Teátrális? Abszolút, de néha ez kell a világunkba!
4.
Vaskarom / Iron Claw
dir: Sean Durkin
Tökéletes 80-as évekbeli milliő, pankrátorshowk rendezés is csodás. Nehéz néznivaló a Vaskarom, mert a szemünk előtt megy a terror és száguldunk fék nélkül az egyik tragédiából a másikba. A végén emlékezzünk meg arról, hogy Zac Efron szó szerint Oscart érdemlő módon színjátszott. Egészen döbbenetes a pali. Mind a testi mind a szellemi átalakulása. Egy igazi böhömre nőtt kisfiú, akit az apja felpofoz simán még kis székre állva is a barátai előtt, amit ő tűr. Mert tűrnie kell. Utoljára hasonlóan nagy szerepben Chaning Tatum ugrott be a Foxcatcherből. Az is klasszikus film lett. Ez is az lesz, díj hiány ide, figyelem hiány oda.
3.
Anora
dir: Sean Baker
Baker számláló eddig 4/4 alkotás. Ebből egy klasszikus, három pedig kifogástalanul magas szintű munka. Sokat tesz mindig a szexmunkásokért, sokat tesz azért, hogy ismeretlen, kezdő vagy olyan színész, aki még csak épp valami kis nevet szerzett a szakmában kiugrási lehetőséget kapjon. Az Anora nem a legjobb munkája, de a legszórakoztatóbb, legegyértelműbb. 2024 egyik kihagyhatatlan alkotása.
2.
Amerikai irodalom / American Fiction
dir: Cord Jefferson
Komolyan mondom, eszetlen intelligens egy film. És akkor még csak kapargatjuk az erényeinek a felszínét. A humora egyszerűen tökéletes. Soha nem harsány. Ehhez nagy köze van a filmben szenzációs alakítást nyújtó Jeffrey Wrightnak. Végre egy olyan film a feketékről, amiben nem egy nyomorpornót kell nézni (khm 12 years a slave), nem kell feszengenem. Fekete és fehér egyenlő nála, és mégis elérte, hogy gondolkozzak a dolgokon. Egy ilyen műtől már ez is óriási eredmény önállóan, de van még nagyjából 120 percnyi erénye. Vétek kihagyni!
1.
The Challengers
dir: Luca Guadagnino
Tátott szájjal néztem végig a Challengerst. Egy néha telitaláltot és néha kapufát rúgó csodálatos tehetségű alkotó jobb munkája, amit technikailag teljesen elvitt a falig, fontos és érdekes dolgokról beszél és jól kerekíti le a párbeszédet. Csak egy kicsi kellett volna a mesterműhöz. Pl kettő vagy három jobb színész, de így is az év egyik kiemelkedő munkája. Nálunk a legkiemelkedőbb!