Kapj el, ha tudsz
Catch me, if you can
2002
Nem tudatosan alakult úgy, hogy két szélhámosos film egymást követően szerepeljen a klasszikusok rovatban, és össze sem akarom hasonlítani, de azért érdekes, hogy talán az utolsó igazán nagy hasonló kaliberű film volt a Kapj el, ha tudsz!
Ha valaki megkérdezné tőlem, hogy mi volt Spielberg utolsó igazán jó filmje, minden gondolkodás nélkül rávágnám, hogy a Kapj el..Mondjuk az öreg mostanság talán megint kezdi elkapni a fonalat, mert egész korrekt lett a Kémek hídja illetve idén a Ready Player One is. Szokás három fő spielbergi „arcot”megkülönböztetni. Vannak a sci-fis, kalandfilmes és történelmi munkái. Talán utóbbi leágazása a különleges emberek, különleges története alfejezet. Ez mondjuk gond nélkül beleillene legnagyobb „utódja” Robert Zemeckis filmográfiájába is, mégsem bánhatjuk, hogy Steven rendezett egy borzasztóan izgalmas és lebilincselő filmet Frank Abegnale „életéből”.
Persze sokszor mondjuk, hogy a forgatókönyv izgalmasabb, mint az élet, de itt ez egyáltalán nem igaz, mert a könyvből kiderül, hogy hamisítónk élete valóban legalább ilyen izgalmas volt. Frank (Leonardo DiCaprio) orvos, pilóta, ügyvéd, tanár is volt. Papíron. Mindezt úgy, hogy még nagykorú sem lett. A férfi nem csakhogy másoknak adta ki magát pazarul és férkőzött közel emberekhez, de briliáns csekkhamisító is volt. A tudása és a szélhámossághoz kötődő tehetsége hamar milliomossá tette. Carl Hanratty (Tom Hanks) FBI nyomozó legfőbb küldetése volt kideríteni, ki is teszi lóvá évek óta őket és ezt a valakit sittre vágja.
Ipari mennyiségű ömlengéssel tudnám csak kifejezni hódolatom ennek az alkotásnak és szerencsémre nem kell emiatt különösen rosszul sem éreznem magam, mert bizony a Kapj el, ha tudsz fantasztikus film. Az nem lehet különösebben meglepetés, hogy Spielberg mellé színtiszta profikból álló stáb csatlakozott. Ott van John Williams, aki - bár a film kevésbé popkultúrába épülő mivolta miatt – talán minimum írt olyan érdekes zenei témát, mint előző műveiben. A Janusz Kaminski operatőr csodálatos és igazi kém-thrilleres képei valamint Kahn vágásai is nyilván a minőség szinonímái. A forgatókönyvet ezúttal azért nem egy Spielberg veterán írta, de ettől még Jeff Nathanson könyve nem enged szinte egy percre sem unatkozni bennünket a 140 alatt.
A színészeknél is van régi motoros. Tom Hanks csuklóból hozza a reménykedő, okos FBI ügynököt, akinek az elszántságánál csak a szíve nagyobb. De a fiatal Leo is remekel, bár itt-ott azért még maníros. (Ne feledjük nagyjából ekkor kezdte a Titanic okozta szépfiús bélyeget levetkőzni magáról, bár ez végül csak Scorsese keze alatt jön majd össze). Az igazi szupersztár Frank apja szerepébe bújó Christopher Walken, aki még sosem volt ennyire természetes, és törékeny a vásznon, úgy hogy közben minden skálát hoz, ami miatt Christopher Walken, Christopher Walken.
Összegzés: De miért mondtam, hogy ez Spielberg utolsó igazán nagy filmje? Mert megannyi alapmű és kisiklás után sikerül megint egy film erejéig elűzni a giccset, a pátoszt, marginalizálni a szentimentalizmust. Elfelejti a CGI-t, a látványorgiát. Természetesen és szórakoztatóan akar egy csavaros és káprázatosan izgalmas történetet elmesélni. Ez pedig ezúttal közel tökéletesen összejött neki. Kortól, nemtől, prekoncepcióktól független mestermű.