Augusztusban új sorozatot indítunk a 70-es évektől a 2000-es évekig (azaz 4x2 részes) összeszedjük az évtized 20 legjobb filmjét heti bontásban. Sorozatunk első részében a 70-es éveket vesszük alapul. Nem egyszerű a szitu és egyáltalán nem számítunk békés elfogadásra, hiszen így is borzasztó sok alapművet kellett lehagyni. Próbáltuk kevésbé "filmsznob" módjára összeszedni, de azért senki ne lepődjön meg, ha ez az lemarad róla. Mondhatnám, hogy szubjektív az összeállítás, de az ilyen listáknál természetes. Lássuk az első tízet visszafelé.
20.
Rocky (1976)
Rendező: John G.Avildsen
Egy ikonikus hős, legalább két klasszikus dal, egy örökre megjegyezhető bunyó és bunyós. Stallone ezen film óta sosem volt olyan jó színész, mint itt. Önmagában nem egy olyan nagy szám film, de igen sokat lehet meríteni életigenlő filozófiájából. Csak azok a folytatások ne lennének…
19.
Kánikulai délután (1975)
Dog Day Afternoon
Rendező: Sidney Lumet
A Kánikulai délután, rokonítható kissé Lumet másik filmjével, a Hálózattal, mert igazából, mind a kettő egy igen lassan, kimérten, mégis remekül megírt történettel operál. Az Al Pacinoval játszódó bankrablás túszdráma, nem tartogat magában nagy meglepetéseket, de elvitathatatlan hatása van sok mai bankos filmre, és azt is bizonyította rendezőnk újfent, sokadszor, hogy abban a legjobb ő, amikor kis területen kell feszültséget teremtenie.
18.
Annie Hall (1977)
Rendező: Woody Allen
Sablon duma: Lehet szeretni vagy utálni Woodyt, de elvitatni filmes tehetségét nem lehet. Én a kettő közé tenném magam. Csípem, mint író-rendezőt, de nem szeretem, ha jelen van a képernyőn. Az Annie Hall esetében, mégsem lehet úgy nyilatkozni róla, hogy rossz lenne, hiszen ez minden idők legjobb depis filmje, ami olyan keserűen mar a fekete humorával az ember lelkébe, mint egy pengeéles kés. Hihetetlen stílusbravúr ez a film, remekül megírt dialógusokkal és jelenetekkel, amikre csak a legnagyobbak képesek, rendezőnk pedig azok közé tartozik.
17.
Az ördögűző (1973)
Exorcist
Rendező: William Friedkin
Friedkin nem egy beszari rendező az biztos. Sőt sokan szadistának gondolták. Egy ilyen ijesztésre, sokkolásra építő film pedig megkövetel egy ilyen rendezőt. Feszültség, félelemkeltés tökéletes elegye. Rendező ekkora bátorságot sokáig nem engedett meg magának, amit Friedkin itt igen. Riasztó.
16.
Radírfej (1977)
Eraserhead
Rendező: David Lynch
Minden idők legnagyobb wtf alkotása. David Lynch debütáló filmje olyan elemi erővel telepedik a nézőjére, ami sorra éget bele képeket, hangokat, jeleneteket a retinádba. Igazi rémálom, torz tükre az emberi léleknek és legyen elég ennyi. Minden idők egyik legnyomasztóbb filmje.
15.
A szarvasvadász (1978)
The Deer Hunter
Rendező: Michael Cimino
Igen karakán háborús filmek készültek ebben az időben, szinte egymásután. Michael Cimino jó hosszúra nyúlt méltóságteljes háborús drámája méltán hivatkozási alap rengeteg mai háborús témájú média termékben. Emlékezzünk meg Zsigmond Vili bá fantasztikus fényképezéséről és a DeNiro-Streep-Walken hármas pazar alakításáról is.
14.
Monthy Python – Gyalog galopp (1975)
Monthy Python and The Holy Grail
Rendezők:Terry Gilliam-Terry Jones
Lehet nyugodtan azt mondani, hogy ez a hatos fogat, szinte deffinícióként működik az angol-abszurd humor kifejezésre. Nem kell nagy szavakkal dobálózni, de azért ez mindenképpen a világ egyik legjobb vígjátéka, és az azt követők sem maradnak le tőle. Nyilván nem mindenkinek a műfaja, vagy humorának sajátossága az angol humor, de hogy zseni, az tuti. Ezt adjuk meg neki vagy egyezzünk ki egy döntetlenben?
13.
A hálózat (1976)
Network
Rendező: Sidney Lumet
Egy örökké aktuális téma, a média megrontó erejéről, az elemebertelenedésről, fogyasztói társadalomról, konzumiidotizmusról, kapitalizmusról, borzasztóan erős alakításokkal és nem kevés szállóigével. A lista összeállításakor megnéztem újra, mert régen láttam, és Bill monológjai, a beszéde annyira aktuális, hogy gyakorlatilag, ha a képet nem látod, csak hallod, rávetíthető korunkra is. Pedig 40 éves film, na ez a nem piskóta.
12.
Csillagok háborúja – Egy új remény (1977)
Star Wars IV – A New Hope
Rendező: George Lucas
Ami, a gengszterfilmeknél a Keresztapa, az a scifinél a Star Wars. Csodás, fantáziadús, szerethető, izgalmas és végig lebilincselő, technikailag előremutató űreposz. Megalkották minden idők legikonikusabb hőseit (Han Solo, Chewbacca, Leia, Luke stb..) és antihősét (D.Vader). Megszületett John Williams legismertebb dallama. Filmtörténeti jelentősége elvitathatatlan, és egyébként is ki próbálná meg?
11.
A keresztapa II. (1974)
The Godfather Part II.
Rendező: Francis Ford Coppola
Kicsit szembemegyek az árral és leírom, hogy nálam a Part 2 meg sem közelíti az első részt. Kissé feleslegesen túlnyújtottnak érzem. A két szálon futó történet viszont telitalálat és ilyen térben ezeket levezényelni monumentális munka lehetett. Amivel kevesebb ez a film, az az, hogy nincs olyan markáns szereplője, mint a jó Don, azaz Marlon Brando. Ettől független ez is hivatkozási alap természetesen.