[Klasszikus Film] Cinema Paradiso
2013. augusztus 26. írta: thedirector

[Klasszikus Film] Cinema Paradiso

Cinema Paradiso


Nuovo Cinema Paradiso
1989

600full-cinema-paradiso-poster.jpg
Ritkábban foglalkozunk európai filmekkel, ezért most egy igazi olasz remekművet vettünk elő. Giuseppe Tornatore 1990-ben minden díjátadót (igen, köztük a legjobb idegennyelvű film Oscart is) végigsöpört filmjét Cinema Paradisot.

Óda a mozinak
Nagyon kevés ilyen őszinte film született a moziról és a filmekről. Giuseppe Tornatore filmje minden kockájából lerí, mennyire imádja a filmeket. Rajta kívül eddig Scorsese önvallomása (Hugo) volt ennyire személyes és szeretetteljes a filmek irányába. A film egy Salvatore nevű fiúról szól és az ő életének 3 periódusába kapunk betekintést. Elsőnek mindjárt a középkorú énjével találkozunk, aki bő 30 éve nem járt Szicíliában, szülőföldjén. Aztán szépen vissza is kanyarodjunk gyerekkorához.  A kis Totot (Salvatore becézve) egyedül neveli az anyja. Apja a második világháborúban halt meg, tehát a történet szerint valamikor a 40-es évek elején járhatunk. Anyja próbálja következetesen, keresztényi értékrenddel nevelni a felvágott nyelvű kis lurkót, aki azonban inkább a helyi moziba a Cinema Paradisoba járkál. Itt találkozik az idősebb Alfredo-val aki mozigépészként dolgozik. A szokásos első hideg közeledés után a férfi barátként tekint az éles eszű kis Totora, sőt a gépet is megtanítja neki kezelni. Kettejük életét vezeti végig a film, hol közösen, hol külön-külön utakon járva. A két színész tökéletes összhangban áll egymással. Egy percig sem tűnik fel, hogy a két ember között 30 év korkülönbség bizonyosan van. Köszönhető annak, hogy Alfredo is olyan mint egy gyerek, noha azért durrogtatja az életbölcsességeket Totonak. A film bemutatja a mozi aranykorát és azt, hogy akkor, hogy is volt a mozizás. Csakúgy mint manapság, a közös élmények, az "együtt sírunk együtt nevetünk" hatás érvényesülését fantasztikus látni. Akkor ez, egyedülálló szórakozási élmény volt. Megmosolyogtató a pap, aki elsőnek látja a filmeket és mutatja, hol kell cenzúrázni a művet. A film második harmadában már Toto a mozigépész, kamaszként. Itt is jól működik a film, de kevésbé van gondosan kidolgozva a karakter. Több a műviség és a túlzott "ne add fel az álmod" duma, de ettől még a film ugyanúgy élvezetes, és ahogy a szereplőknek, nekünk is tovább kell lépnünk. Toto itt igazi szerelmes útkereső kamasz, de jó lett volna többet látni, miként foglalkozik a családjával. Elmegy katonának is, amivel a film 20 másodpercet tölt el. Szóval a kamasz karakter picit gyengébb lett, majd a film utolsó 20 percébe foglalkozunk a középkorú Salvatore-val, aki mit ad Isten menő filmrendező lett. A honvágytól és lelki frusztrációjától gyötört férfi visszatér szülőföldjére, hogy válaszokat kapjon a kérdéseire. A film minden fontos dologról beszél, és minden másodperce tele van fontos kérdésekkel és azok megválaszolásával, mint pl. a barátság, szerelem, család, vallás és a rajongás. Ehhez  - ki más, mint - Ennio Morricone keserédes zenéje asszisztál.

Összegzés: Giuseppe Tornatore megmutatta, hogy milyen egy igazi film fanatikus és milyen volt a mozi aranykora, teszi ezt a legélvezetesebben és legtanulságosabban érintve korokat, gondolkodásokat, viselkedési formákat, bölcsességeket. Ilyen őszinte és példaértékű filmet csak az képes készíteni, akinek a sejtjeibe van kódolva a filmezés. Igazi csodás fejlődésregény, minden halivúdi műviességet kerülve. Óda a mozihoz!

Értékelés: 9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://filmertek.blog.hu/api/trackback/id/tr265477518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mészáros Laci 2013.08.27. 15:11:56

Hát, ez a film nekem nem a moziról szólt, bár a mozi mint eszköz kétségtelenül nagyon hangsúlyos szerepet kapott benne... sokkal mélyebben érintett meg.

Persze azok a poénok, hogy a nápolyból jöttet "északinak" nevezik, magukban is ütősek :)

Mit szólsz József mester idei filmjéhez, a La migliore oferta-hoz...?

itchap 2013.08.27. 21:17:50

Az egyik kedvenc filmem, ezért is zavar nagyon, hogy szinte az egész sztorit leírtad, ami tök fölösleges volt, csupán az "összegzés" részben fejtesz ki némi véleményt. Azért több gondolatot olvastam volna itt, mint tényeket.

thedirector 2013.08.27. 21:59:14

Kénytelen voltam a történetbe belemászni, ugyanis tipikusan olyan film, aminek az elemzésére "kár" időt fordítani, hiszen mindenkinek más tetszik majd, mást ad át. Az elemzése pedig ily mód kénytelen érinteni a történetet. A teljes történet leírás szerintem nem fedi a valóságot, az pedig, hogy három fő részből áll a film, nem spoilerezés. Gondolom ha láttad és kedvenc filmed, olvashattad, hogy kerültem a cselekmény fontos szálait, de valamiről kénytelen voltam írni. :)
süti beállítások módosítása