Csoda, hogy elkészültek ezek a filmek
Sokszor talán nem is gondolunk bele, hogy egy film forgatásán milyen események, balhék húzhatják vissza a produkció elkészültét. Most összeszedtünk pár balhés alkotást, amik csoda, hogy elkészültek.
Az ördögűző
Bár a 70-es években a rendezők meglehetősen szabadosak voltak, elég csak pl. Bogdanovich-ra, akár a lázadó, fiatal Scorsese-re gondolni, a pálmát egyértelműen William Friedkin vitte, aki már a Francia kapcsolat idején is minősíthetetlen viselkedésével vívta ki pályatársai ellenérzését (ott konkrétan Gene Hackman-nel veszett össze többször is). A csúcsra a balhés filmek tekintetében a 73-es Az ördögűzővel jutott. Itt Friedkin ragaszkodott ahhoz, hogy az egész szobában mesterségesen -20 fok körüli hőmérsékletet legyen, (miközben főszereplője egy pizsamában volt), hogy hatásosabb legyen a lehelet és a szálló füst. A forgatás közben leégett a díszlet, kilencen meghaltak, a bemutatón pedig állítólag többen elájultak, hánytak egy terhes nő pedig elvetélt.
A szarvasvadász és A mennyország kapuja
Hallotta manapság valaki Michael Cimino nevét? Ha nem, az nem ok nélküli. Noha a 70-es évek egyik ikonikus filmjét készítette el, olyan szintű botrány keveredett -az amúgy zseniális - film körül, ami nagyjából rányomta az egész karrierjére a bélyeget, Oscar díjak ide vagy oda. A büdzsét jelentősen túllépő alkotásnak, nem csak a pénz volt az egyetlen baja (noha, a kezdeti 8 millió körüli költségvetés közel 15 millióra rúgott), hanem Cimino megalomán és "soha semmi nem jó" viselkedése. Folyton csúszásban volt, eltévedt a felvételek között. Majd mire nagy nehezen végzett a rendezéssel a vágójával veszett össze kibékíthetetlenül, mert szerinte "elbaszta a filmem, és Zinner egy idióta". A 3 órás film a következő évben nyert 4 Oscart (köztük Cimino és Zinner is az "elbaszott" vágásért), amivel a lehető legnagyobb kárt okozta a balhés rendező életében.
A mennyország kapuja a rendező régi szerelemprojektje volt, így hát Oscarral a zsebében a United Artist megszavazott neki 12 milliót. A folyamatos csúszás itt is megvolt, de voltak itt nagyobb botrányok is. A stáb szénné kokainozta magát, amivel el is ment a büdzsé egy része, majd miután majdnem fél éves csúszásban voltak Cimino egyre kezelhetetlenebb lett a rá nehezedő nyomástól. Szétverte a díszleteket, ordítozott a stábbal, hagyta hogy a forgatás alatt elpusztuljanak a lovak (a szóbeszéd szerint arra is tojt, hogy elvigye a díszletek közeléből) . Az utómunka idején a vágószobába zárkózott. Nyilván itt is tolta az anyagot, mert előállt egy több mint öt órás változattal, amit nem tudott még ő sem letuszkolni a stúdió torkán. Majd az utána készült 3,5 és 2,5 órás változat is alig 4 milliót hozott, az ekkora már 40 millió fölé növekedett gyártási költségből. Ezzel új időszámítás vette kezdetét Hollywoodban: Nagyobb kontroll a szabados rendezők felett és maga a tény, hogy egy nagy vállalatot egy film úgy meg tudott buktatni, hogy azt el kellett adni.
Apokalipszis most!
Maradva még a 70-es éveknél, Coppola zseniális alkotása sem készült el egyszerűen. Eleve nem is ő volt kiszemelve a dirigálásra, hanem Lucas, de ő inkább egy másik jelentéktelen Star Wars nevű anyagon dolgozott. Nem csak ez volt az egyetlen nagy váltás a produkcióban, hanem a főszereplőnek eredetileg kinézett színészt (Harvey Keitel) is le kellett cserélni Martin Sheen-re, aki szívrohamot kapott a forgatás alatt, és majdnem fűbeharapott. Eközben az életét módszeresen romboló Marlon Brando sem állt a helyzet magaslatán. Elhízva, a szövegét nem tudva, késve jelent meg a forgatáson, már amikor tudta, hogy ott van. Dennis Hopper állandóan belőve érkezett meg, és hogy kerek legyen a történet egy tájfun tönkretette az egész díszletet. Így késések és pénzbeli csúszások után csoda, hogy az egyik legjobb háborús film készült el az Apokalipszis most! személyében.
Waterworld - Vízivilág
Külön tanulmányt megérne ennek a filmnek az elkészítése és annak problémái, de álljanak itt most a legfontosabbak: Az 1995-ben bemutatott film az akkori legdrágább filmek egyike volt. Egészen konkrétan 180 millióra rúgott, ami akkor egy látványos filmhez képest óriási költségvetésnek számított (megjegyzem ma is, nemhogy 21 éve). A rendező Kevin Reynolds sorozatosan összeveszett a színészével Kevin Costnerrel, akivel a napi csörtéjük odáig fajult, hogy végül Reynolds otthagyta a forgatást, a farkasokkal táncoló öntörvényűségére és irányítás mániájára hivatkozva. Costnernek kellett befejeznie a maradék forgatást. A díszlet itt is tönkrement. A stáb nagyja tengeribeteg lett, és a végső tőrdöfést a film iszonyatos bukása vitte be a stúdió szívébe.
Fitzcarraldo
Minden bizonnyal Werner Herzog merészkedett legtovább a balhés, felelőtlen rendezők, felelőtlen forgatásai között. Már a Klaus Kinskivel forgatott 72-es Aguirre, Isten haragja forgatása alatt megfenyegette Kinski-t (aki szintén iszonyat nehéz, kattant természetű ember volt), hogy lelövi, ha nem csinálja meg és fejezi be a felvételeket. Majd 10 évvel később jó ötletnek találták megint együtt dolgozni. Herzog azt az utasítást adta, hogy a szereplői vonszoljanak át egy hajót kötélen egy dombon. Mikor a szakemberek figyelmeztették hogy ha elszabadul a hajó az összes színésze meghalhat ennyit válaszolt "i don't give a shit". Ahogy várható volt újabb csörték voltak közte és a szintén kezelhetetlen Kinski között. Odáig fajult, hogy a stábban többen vállalták volna az emberölést, csak egyiküktől megszabadulhassanak (a hiedelem szerint fel is ajánlották Herzognak, hogy lelövik Kinskit).
Sivatagi cápák és az Amerikai botrány
A közös nevező természetesen David O' Russell. Noha, ma már az egyik legnagyobb Oscar mágusnak tartják (legalább is jelölés ügyileg, az elmúlt 4 filmje 26 Oscar jelölést és 3 díjat hozott köztük Jennifer Lawrence-nek és Christian Bale-nek is). Russell természete viszont hagy kívánni valót maga mögött. A sivatagi cápák forgatása alatt úgy összeveszett George Clooney-val, hogy megfenyegette a rendezőt, leüti, ha a közelébe jön. Ez azután történit, miután Russell lefejelte a színészt. Pár évvel később már Lily Tomlint alázta meg, amiről videó is készült. Ekkortájt egy jó időre el is kellett tűnnie. Majd évekkel később, amikor a nagy sikerek után csak pozitív dolgok csengtek körülötte, Amy Adams kimondta amit sokan már elfelejteni véltek: "Russel forrófejű. Úgy beszélt az emberekkel a stábban és velünk is, mint a ronggyal. Megalázó volt, és folyton sírtam. " Ezek szerint hiába nagy mágus színészvezetésben, az emberekhez mégsem ért annyira a valóságban.
Z világháború
A sok sok éven át érlelt, tologatott Brad Pitt által is támogatott projekt masszívan a legproblémásabb, legtovább tartó film forgatás volt. 2006-ban kezdték el írni, de csak 2013 nyarára (1,5évnyi eltolással) készült el bemutatható szerű állapotba. Max Brooks sztoriját először Michael Straczynski próbálta adaptálni több-kevesebb sikerrel. A forgatás le kellett állítani, mert egyszerűen nem működött a könyv. Besegített a Lost írója, Damon Lindelof és még Drew Goddard is. 14 producer kellett, hogy összetartsa a filmet. Tovább nehezítette a dolgot, hogy Marc Foster, aki olyan filmeket rendezett előtte, mint az Én, Pán Péter, a Maradj! vagy a Papírsárkányok, nem volt felkészülve az akciók rendezésére, amik rendre kifogtak rajta. A jelenetek zömét a Second Unit rendező csinálta. A gyártás sem állt a helyzet magaslatán. Olyan helyeken forgattak (köztük Magyarországon is 2010-ben), amik nem álltak infrastrukturálisan készen egy ekkora produkcióra és embertömeg egyszerre mozgatására. A hazai részeket konkrétan kivágták a filmből, miután a producerek úgy döntöttek pótforgatás kell, mert nem működik a film vége az adott formában. A vágással megcsúsztak és végül 2011 decembere helyett, 2013 nyarán nehezen, de bemutatták a filmet. Bukásról sem anyagilag sem kritikailag nem beszélhetünk, de kötve hiszem, hogy bárki újra belevágna egy ilyen 7 éves "kalandba".
Ti melyiket tartjátok a legdurvábbnak és miket ismertek még, amiről itt nem esett szó? Írjátok meg lent!