Csoda, hogy elkészültek ezek a filmek, avagy a legbalhésabb forgatások
2016. március 22. írta: thedirector

Csoda, hogy elkészültek ezek a filmek, avagy a legbalhésabb forgatások

Csoda, hogy elkészültek ezek a filmek

Sokszor talán nem is gondolunk bele, hogy egy film forgatásán milyen események, balhék húzhatják vissza a produkció elkészültét. Most összeszedtünk pár balhés alkotást, amik csoda, hogy elkészültek.

Az ördögűző

th-exorcist-2.jpg

Bár a 70-es években a rendezők meglehetősen szabadosak voltak, elég csak pl. Bogdanovich-ra, akár a lázadó, fiatal Scorsese-re gondolni, a pálmát egyértelműen William Friedkin vitte, aki már a Francia kapcsolat idején is minősíthetetlen viselkedésével vívta ki pályatársai ellenérzését (ott konkrétan Gene Hackman-nel veszett össze többször is). A csúcsra a balhés filmek tekintetében a 73-es Az ördögűzővel jutott. Itt Friedkin ragaszkodott ahhoz, hogy az egész szobában mesterségesen -20 fok körüli hőmérsékletet legyen, (miközben főszereplője egy pizsamában volt), hogy hatásosabb legyen a lehelet és a szálló füst. A forgatás közben leégett a díszlet, kilencen meghaltak, a bemutatón pedig állítólag többen elájultak, hánytak egy terhes nő pedig elvetélt.

A szarvasvadász és A mennyország kapuja

deer.jpg

Hallotta manapság valaki Michael Cimino nevét? Ha nem, az nem ok nélküli. Noha a 70-es évek egyik ikonikus filmjét készítette el, olyan szintű botrány keveredett  -az amúgy zseniális -  film körül, ami nagyjából rányomta az egész karrierjére a bélyeget, Oscar díjak ide vagy oda. A büdzsét jelentősen túllépő alkotásnak, nem csak a pénz volt az egyetlen baja (noha, a kezdeti 8 millió körüli költségvetés közel 15 millióra rúgott), hanem Cimino megalomán és "soha semmi nem jó" viselkedése. Folyton csúszásban volt, eltévedt a felvételek között. Majd mire nagy nehezen végzett a rendezéssel a vágójával veszett össze kibékíthetetlenül, mert szerinte "elbaszta a filmem, és Zinner egy idióta". A  3 órás film a következő évben nyert 4 Oscart (köztük Cimino és Zinner is az "elbaszott" vágásért), amivel a lehető legnagyobb kárt okozta a balhés rendező életében.

tumblr_mnipokebio1rovfcgo2_1280.jpg

A mennyország kapuja a rendező régi szerelemprojektje volt, így hát Oscarral a zsebében a United Artist megszavazott neki 12 milliót. A folyamatos csúszás itt is megvolt, de voltak itt nagyobb botrányok is. A stáb szénné kokainozta magát, amivel el is ment a büdzsé egy része, majd miután majdnem fél éves csúszásban voltak Cimino egyre kezelhetetlenebb lett a rá  nehezedő nyomástól. Szétverte a díszleteket, ordítozott a stábbal, hagyta hogy a forgatás alatt elpusztuljanak a lovak (a szóbeszéd szerint arra is tojt, hogy elvigye a díszletek közeléből) . Az utómunka idején a vágószobába zárkózott. Nyilván itt is tolta az anyagot, mert előállt egy több mint öt órás változattal, amit nem tudott még ő sem letuszkolni a stúdió torkán. Majd az utána készült 3,5 és 2,5 órás változat is alig 4 milliót hozott, az ekkora már 40 millió fölé növekedett gyártási költségből. Ezzel új időszámítás vette kezdetét Hollywoodban: Nagyobb kontroll a szabados rendezők felett és maga a tény, hogy egy nagy vállalatot egy film úgy meg tudott buktatni, hogy azt el kellett adni.

Apokalipszis most!

018-francis-ford-coppola-theredlist.jpeg

Maradva még a 70-es éveknél, Coppola zseniális alkotása sem készült el egyszerűen. Eleve nem is ő volt kiszemelve a dirigálásra, hanem Lucas, de ő inkább egy másik jelentéktelen Star Wars nevű anyagon dolgozott.  Nem csak ez volt az egyetlen nagy váltás a produkcióban, hanem a főszereplőnek eredetileg kinézett színészt (Harvey Keitel) is le kellett cserélni Martin Sheen-re, aki szívrohamot kapott a forgatás alatt, és majdnem fűbeharapott. Eközben az életét módszeresen romboló Marlon Brando sem állt a helyzet magaslatán. Elhízva, a szövegét nem tudva, késve jelent meg a forgatáson, már amikor tudta, hogy ott van. Dennis Hopper állandóan belőve érkezett meg, és hogy kerek legyen a történet egy tájfun tönkretette az egész díszletet. Így késések és pénzbeli csúszások után csoda, hogy az egyik legjobb háborús film készült el az Apokalipszis most! személyében.

Waterworld - Vízivilág

still-of-kevin-reynolds-in-waterworld-_1995.jpg

Külön tanulmányt megérne ennek a filmnek az elkészítése és annak problémái, de álljanak itt most a legfontosabbak: Az 1995-ben bemutatott film az akkori legdrágább filmek egyike volt. Egészen konkrétan 180 millióra rúgott, ami akkor egy látványos filmhez képest óriási költségvetésnek számított (megjegyzem ma is, nemhogy 21 éve). A rendező Kevin Reynolds sorozatosan összeveszett a színészével Kevin Costnerrel, akivel a napi csörtéjük odáig fajult, hogy végül Reynolds otthagyta a forgatást, a farkasokkal táncoló öntörvényűségére és irányítás mániájára hivatkozva.  Costnernek kellett befejeznie a maradék forgatást. A díszlet itt is tönkrement. A stáb nagyja tengeribeteg lett, és a végső tőrdöfést a film iszonyatos bukása vitte be a stúdió szívébe.   

Fitzcarraldo

burden-of-dreams-original11.jpg

Minden bizonnyal Werner Herzog merészkedett legtovább a balhés, felelőtlen rendezők, felelőtlen forgatásai között. Már a Klaus Kinskivel forgatott 72-es Aguirre, Isten haragja forgatása alatt megfenyegette Kinski-t (aki szintén iszonyat nehéz, kattant természetű ember volt), hogy lelövi, ha nem csinálja meg és fejezi be a felvételeket. Majd 10 évvel később jó ötletnek találták megint együtt dolgozni. Herzog azt az utasítást adta, hogy a szereplői vonszoljanak át egy hajót kötélen egy dombon. Mikor a szakemberek figyelmeztették hogy ha elszabadul a hajó az összes színésze meghalhat ennyit válaszolt "i don't give a shit".  Ahogy várható volt újabb csörték voltak közte és a szintén kezelhetetlen Kinski között. Odáig fajult, hogy a stábban többen vállalták volna az emberölést, csak egyiküktől megszabadulhassanak (a hiedelem szerint fel is ajánlották Herzognak, hogy lelövik Kinskit).

Sivatagi cápák és az Amerikai botrány

amy-adams-her-american-hustle-director-david-o.jpg

A közös nevező természetesen David O' Russell. Noha, ma már az egyik legnagyobb Oscar mágusnak tartják (legalább is jelölés ügyileg, az elmúlt 4 filmje 26 Oscar jelölést és 3 díjat hozott köztük Jennifer Lawrence-nek és Christian Bale-nek is). Russell természete viszont hagy kívánni valót maga mögött. A sivatagi cápák forgatása alatt úgy összeveszett George Clooney-val, hogy megfenyegette a rendezőt, leüti, ha a közelébe jön. Ez azután történit, miután Russell lefejelte a színészt. Pár évvel később már Lily Tomlint alázta meg, amiről videó is készült. Ekkortájt egy jó időre el is kellett tűnnie. Majd évekkel később, amikor a nagy sikerek után csak pozitív dolgok csengtek körülötte, Amy Adams kimondta amit sokan már elfelejteni véltek: "Russel forrófejű. Úgy beszélt az emberekkel a stábban és velünk is, mint a ronggyal. Megalázó volt, és folyton sírtam. " Ezek szerint hiába nagy mágus színészvezetésben, az emberekhez mégsem ért annyira a valóságban.

Z világháború

world-war-z-brad-pitt-marc-forster.jpg

A sok sok éven át érlelt, tologatott Brad Pitt által is támogatott projekt masszívan a legproblémásabb, legtovább tartó film forgatás volt. 2006-ban kezdték el írni, de csak 2013 nyarára (1,5évnyi eltolással) készült el bemutatható szerű állapotba. Max Brooks sztoriját először Michael Straczynski próbálta adaptálni több-kevesebb sikerrel. A forgatás le kellett állítani, mert egyszerűen nem működött a könyv. Besegített a Lost írója, Damon Lindelof és még Drew Goddard is.  14 producer kellett, hogy összetartsa a filmet. Tovább nehezítette a dolgot, hogy Marc Foster, aki olyan filmeket rendezett előtte, mint az Én, Pán Péter, a Maradj! vagy a Papírsárkányok, nem volt felkészülve az akciók rendezésére, amik rendre kifogtak rajta. A jelenetek zömét a Second Unit rendező csinálta. A gyártás sem állt a  helyzet magaslatán. Olyan helyeken forgattak (köztük Magyarországon is 2010-ben), amik nem álltak infrastrukturálisan készen egy ekkora produkcióra és embertömeg egyszerre mozgatására. A hazai részeket konkrétan kivágták a filmből, miután a producerek úgy döntöttek pótforgatás kell, mert nem működik a film vége az adott formában. A vágással megcsúsztak és végül 2011 decembere helyett, 2013 nyarán nehezen, de bemutatták a filmet. Bukásról sem anyagilag sem kritikailag nem beszélhetünk, de kötve hiszem, hogy bárki újra belevágna egy ilyen 7 éves "kalandba".

 

Ti melyiket tartjátok a legdurvábbnak és miket ismertek még, amiről itt nem esett szó? Írjátok meg lent!

A bejegyzés trackback címe:

https://filmertek.blog.hu/api/trackback/id/tr828511896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nowy 2016.03.23. 23:11:03

A Waterworld a maga 175 millió dolláros gigaköltségvetésével minden idők legdrágább blockbusterének számított a 90-es években, és a szerényen csordogáló amerikai bevétel (88,2 millió) miatt a kritikusok az Ishtar és a Heaven's Gate bukására utalva Fishtarnak és Kevin's Gate-nek csúfolták. De mivel a nemzetközi forgalmazással végül 264,2 millió dollárra tornászta fel az összbevételét, és a 90-es években még nem volt jellemző, hogy a stúdiók a filmek büdzséjével megegyező összegeket tapsolnak el marketingre, a Waterworld végül pozitív mérleggel zárt (a filmsite.org táblázata sem említi a 25 legnagyobb bukta között).
index.hu/kultur/cinematrix/hirblog/2011/06/12/a_filmtortenet_legnagyobb_mozis_bukasai/

lojzi1 2016.03.23. 23:20:16

Én egészen konkrétan a konkrétan szó ötszöri használatát tartom a legdurvábbnak, konkrétan teljesen fölösleges mindenütt, mint ahogyan konkrétan itt is.

Globetrotter2014 2016.03.24. 00:32:50

Kimaradt a Cuthroat island, ami a beszámolók szerint a stúdiót (Carolco) is vitte magával.

Bár lehet hogy nem volt annyira rázós az elkészítés, a bevételi eredmények és a gyártócégre nézve a követezmények emlékezetessé tették.

Nem annyira rossz film, de álíltólag az ALien 3 is ilyen pokoli projekt volt.

És persze a Superman film Cage-dszel, amiről Kevin smith is asomázott egy jót.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2016.03.24. 00:43:45

@nowy: Az, hogy a Waterworld óriási anyagi bukás volt, ugyanolyan masszív maradvány tévhit, mint hogy a BASIC programnyelv csak gyerekeknek való. Valaki egyszer azt mondta, aztán mindenki már csak megismétli.

gigabursch 2016.03.24. 02:04:01

Érdekes adalékok, köszönöm.

Pár szó a filmekről - szubjektíven:
Szarvasvadásznál vontatottabb és unalmasabb film kevés van - főleg ennyi díjjal. (talán az orrba-szájba népszerűsített holo művek vannak ilyen szinten)
Anno végignéztem a VHS korszakban több nyelven, végül magyarul is.
Aztán nem oly rég - hátha most már jobb lesz jeligére, mert jóval idősebb lettem - ismét.

Az egésznek már maga a forgatókönyve is kukába való, de film operatőrileg, rendezésileg, stb egy használhatatlan semmi.
Értem én, hogy mit akar bemutatni, de ilyen izzadságszagúan ezt kevés helyen látni.
Nem szeretem ezt a filmet.

A Waterworld azon túl, hogy tele van logikai bukfenccel (túl sok az üzemanyag) egy látványos, de nem sokat érő film.
Mindenesetre elgondolkodni el lehet rajta, mint utópián. Az alapötlet jó.
A vitorlás is.
Az a legjobb.

Fitcaraldó tetszett, a többi felejtős.

qamba 2016.03.24. 05:50:57

A szöveg borzalmas! Hemzseg a pocsék mondatoktól!

Exploiter 2016.03.24. 07:04:08

A world war z jobb lett volna, ha sose készül el. Jó, hogy nem működik a könyv, bazz, nem arra lett írva, amire használták.

Gerberus 2016.03.24. 07:07:55

@gigabursch: A legunalmasabb agyonhájpolt film kétségtelenül a 2001: Űrodüsszeia, az konkrétan egy atombiztos altató, de a Kilenc és fél hét is rettentő unalmas Kim Basinger vonaglásával együtt is, azt kb. negyed óráig bírtam nézni.

KDNP a selejtek gyűjtőhelye 2016.03.24. 07:43:44

Mire ez a hiszti. Egy filmforgatás csak annyiban különbözik a való élettől, hogy hisztivel el lehet érni a szereplők, rendezők, akárkik cseréjét.
A való világban pontosan ugyanilyen arrogáns bunkó munkatársak, főnökök vannak, csak tőlük nehezebb megszabadulni és a pénz is jóval kevesebb.

agarik 2016.03.24. 07:56:01

+1 a listához: a Vespa óta Groó Diána filmjei!
+2: "A Természet IQ-ja" közpénzből készült kreácionista retardság.
+3: Az itt élő lelkek nagy része: senki nem nézett rá, pláne korábbi munkák alapján nem gyanította hogy szükség lenne ránézni a forgatókönyvre, mielőtt ráutaltak volna egymilliárd közpénzt, meg amennyivel többe került?
+4: 3 milliárd kidobott HUF közpénznél senki nem hörrent még fel a Kincsem c. film kapcsán... Az 1 milliárdos Budapest Noir mellett... A többi képtelenül sokért forgatott andy Vajna produkciónál... - Na, talán most?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.03.24. 07:59:50

@gigabursch: A Szarvasvadász szerintem is egy hulladék film. Valahogy végigszenvedtem, de az orosz rulettezés, szökés és a végén a halálon kívül semmire sem emlékszem belőle.

agarik 2016.03.24. 08:01:25

@Gerberus: Nyilávnnem néztél még TÉNYLEG unalms, ráadásul értelmetlen filmeket, pl:
- Torinói Ló
- Sátántangó
- Honfoglalás
- Sacra Corona
...

A 2001 kifejezetten izgalmas intellektuális szinten, értve az emberi és gépi űrhajós küzdelmét.

Ormi 2016.03.24. 08:16:46

Érdekes azért, hogy ezek a filmek mégiscsak emlékezetesek, bárki bárhová is hányt közben s utána.
És végül mindegyik behozta/túlszárnyalta a költségvetését így vagy úgy.
Ja, és klasszikusokká váltak valamiért.
Milyen érdekes.
Aki pedig a 2001-et fikázza, az menjen a kurva anyjába.
(Mondom ezt én, három sör és két vodka után.)
(A véleményemmel ér nem egyet érteni.)

Alick 2016.03.24. 08:43:44

@Gerberus: Én is ismerek elalvós embereket, pl. a Cápa alatt vagy pl. a Texasi láncfűrészes alatt. :)

moonshadow 2016.03.24. 09:06:01

Magyar filmek 90 %-a bukás

Arysu 2016.03.24. 09:53:59

Kicsit most csalódtam Russel-ben. :( Pedig a Napos oldal óta valósággal istenítettem, de ezek után... Nem szeretem az ilyen embereket, szerintem egy rendezőnek az a feladata, hogy inspirálja a színészeit, nem pedig, hogy megalázza. Nem is értem Jennifer Lawrence hogy bír ennyiszer dolgozni vele.

Ernoke 2016.03.24. 11:20:26

Annyit szeretnék hozzáfűzni a cikkhez, hogy az Apokalipszis most (pontosabban a rendezői változata) nem az egyik legjobb háborús film, hanem A Legjobb Film, sőt, A Film, sajnálatos, hogy valószínűleg soha nem készül már ehhez fogható alkotás. Már a cím alapján sejtettem, hogy itt lesz, legendásan nehéz körülmények között született. Egyébként pedig pont az Aguirre, isten haragja volt az egyik fő inspirációja Coppolának a filmhez.:)
Cimino pedig megkerülhetetlen név, ha borzasztó forgatásokról van szó.:) A szarvasvadász is jó lett szerintem, de sajnos az Apokalipszis most-hoz képest labdába se rúghat.:)
süti beállítások módosítása