Ki nyeri az Oscart?
Mint minden évben ezúttal is megpróbáljuk megjósolni, kik lesznek azok, akik hajnalban már a kezükben szorongathatják az arany szobrocskát. Minden évben szeretnek a tisztelt újságírók, kritikusok úgy hivatkozni az elmúlt évre, mint egy maradandó, kiemelkedő filmtermést felmutató esztendőre. Magára az Oscarra pedig egy olyan versenyre, aminek a kategóriáiban óriási versenyek vannak. Pedig az AMPAS már utoljára szavaz, amikorra kb. 90%-os megbízhatósággal meg lehet mondani, hogy ki és mit fog nyerni. Főleg, mert az adott Oscar év februárjára (valamikor márciusára) már az összes kritikusi és kamara díj ki van osztva. A statisztikák és a nagy számok pedig ritkán csalnak, nem?
Legjobb film:
Általában de. Ezúttal azonban tényleg legalább látszata van a versenynek. Meg is mondom miért tűnik úgy, hogy igazi verseny van idén:
PGA (Produceri kamara) díj: A nagy dobás (The Big Short)
SAG (Színész kamara) díj: Spotlight
DGA (Rendezői kamara) díj: A visszatérő (The Revenant)
ACE (Vágói kamara) díj: Mad Max és A nagy dobás (The Big Short) megosztva
WGA (Írói kamara) díjak: Adaptál forgatókönyv - A nagy dobás (The Big Short)
Eredeti forgatókönyv - Spotlight
A statisztika az, hogy amelyik film innen legalább kettőt visz, az viszi az Oscart is. Na most van egy kis bibi. Innen nézve jól fest a Spotlight és A nagy dobás helyzete, de!
- A Spotlight nem kapott a vágóknál jelölést sem, márpedig az egyik legfontosabb ismérve az Oscar díjnak, hogy a vágóknál kiemelt támogatása van annak a filmnek, amelyik vélhetően nyeri a BP szobrot. Valamint ott van maga a tény, a korán kihirdetett "éllovasok" (amilyen a Spotlight is volt már októberben) átka, amely filmek elfáradnak a hajrában. A témája ugyan fontos a filmnek és totálisan szépen vezeti le a konfliktusát, de valahogy pont a visszafogottság díjazása nem jellemző annyira az Akadémiára. Szeretnek harsányan kiállni valami fontos, melldöngetős ügy mellett, márpedig a Spotlight mellőz mindnféle giccset, szimbolikát, csúcspontot.
- A nagy dobásra is jellemző az, amit a Spotlight végére írtam. Egy minőségi darab, fontos téma mellett, szépen végigvezetve annak konfliktusát, szintén nagy színészekkel megtámogatva. Talán egy picit erősebb darab tartalmilag, mint a Spotlight (de szerintem nem jobb), ugyanakkor megnézve az elmúlt 2 évtized Oscar díjas filmjeit nem igen látom azt a helyet, ahova beilleszthető. Viszont van két baromi nagy fegyverténye: Az egyik, hogy a PGA díjas filmek a legnagyobb eséllyel kapnak Oscart, a másik, hogy a vágóknál is van támogatása. Véleményem szerint az átadó nagyjából 2. órájára, mikor eljutunk a vágási díjig, ha ott a Big Short nevét mondják ki és nem a Mad Maxét, akkor eldőlt a legjobb film sorsa is. Ezzel a két díjjal, valamint a legjobban adaptált forgatókönyvvel már van 3 nagy díja és ezzel szépen idomul 2012-óta megkezdett "kevés" díj mindenkinek elvhez.
- Az, hogy A nagy dobás a BAFTA-n mindösszesen csak a legjobb forgatókönyv díját kapta és a The Revenant végigtarolta a gálát, picit megint megzavarta az erőviszonyokat. Ugyanakkor nem szabad átesni a ló túloldalára sem: A BAFTA nem előrejelzője az Oscarnak (tavaly pl. a Boyhood nyert náluk, míg a szobrot a Birdman nyerte, aki náluk kikapott). Ugyanakkor a The Revenant valós kihívó, hiszen egy technikailag baromi igényes film, magán hordozza azt a fajta monumentalitást, epikus kalandot, elbeszélés módot, amit az AMPAS szeret. Ráadásul ott van DiCaprio, ott van Tom Hardy, és az ő megpróbáltatásaikat előszeretettel marketingezők csoportjai, akik tettek róla, hogy a film már akkor emlékezetes legyen, amikor még a DCP-k el sem jutottak a mozikba. Ez pedig pont lehet hátránya is a filmnek, mert az akadémia inkább a könnyebben befogadható, de fontos filmeket csípi, nem a vérben tocsogókat. Mondjuk az igaz történet mivolta viszont komoly fegyvertény (ahogy a másik két film esetében is). Na meg ott van Inárritu akinek van egy DGA-ja. Bár nagyon erős indokot kell keresnie mindenkinek magában, ha a film és rendezői díjat is megnyeretik Alejandróval, mert így egy év alatt 5 Oscart söpörne be, ami azért mégsem piskóta.
A maradék 5 filmnek semmi esélye nincsen legjobb film díjat nyerni.
Aki nyerni fog: A nagy dobás (de aztán lehet reggel 6-ra a homlokomra csapok, hogy mennyire a szemem előtt volt A visszatérő díja. Egyébként jó erőpróba, a statisztikák (Big Short) és a nézői szeretet (A visszatérő) évtizedes kérdéskörében.
Akinek nyernie kellene: A szoba
Legjobb rendező:
Ilyen furcsa felhozatal sem volt rég óta. Inárritu duplázhat, Lenny Abrhamson (A szoba) első megérdemelt jelölését kapta. A bárgyú vígjátékok két alakja is itt van Adam McKay A nagy dobással, Tom McCarthy a Spotlight-tal. Valamint George Miller a Mad Max-szel. Miller is és Inárritu is szorgosan gyűjtögette a díjakat, de ez az év már csak a The Revenantról szólt, főleg a DGA után, úgyhogy elég nagy magabiztossággal:
Aki nyerni fog: Alejandro G. Inárritu (A visszatérő/The Revenant)
Akinek nyernie kellene: George Miller (Mad Max - A harag útja)
Legjobb színész:
Hipp-hipp hurrá. DiCaprio Oscar kap! Örüljünk! Vagy ne? Én a magam részéről nem örülök. Tény! A csákó amiben benne van 15 éve lassan minden alakítása 100%-os. Tény! A The Revenantban nyújtott megpróbáltatásai szobor kompatibilisek. Ugyanakkor valahol az Oscar a színművészetre ad díjat, nem pedig arra, hogy Bear Grylls módon hideg vízben mártózik, kúszik a sárban, eszi a nyers halat stb...megcsinálnám? Dehogy. Mondom még egyszer, nem érdemtelen díj, de ez számomra inkább a karrier összegző díja, semmint az alakításé. Ahogy a kritikában is írtam: "Jobb lett volna egy olyan alakításért díjazni, ahol a karakter és a színészi munka kéz a kézben jár". Hogy mi volt ilyen? Aviátor. Véres gyémánt. A nagy Gatsby vagy még a Viharsziget is akár. Ez számomra haloványabb érdemű díj, de tudjuk: Az Oscar sokszor éves késésekben van a díjazásokat illetően. Legalább el fognak ülni az "Oscar DiCaprionak, mert ha nem...blabla" hangok. Egyébként a többiek sansztalanok.
Nyerni fog: Leonardo DiCaprio (A visszatérő/The Revenant)
Nyernie kellene: Michael Fassbender (Steve Jobs)
Legjobb színésznő:
Ez pont olyan lefutott kategória, mint tavaly Julianne Moore-é. Senki egy percig nem veszélyeztette Brie Larson (A szoba) díját, és ha valahol, itt bizony nincs is szükség kötözködésre. 100%-ig megérdemelt helyre kerül a szobor.
Aki nyerni fog: Brie Larson (A szoba/The Room)
Akinek nyernie kellene: Brie Larson (A szoba/The Room)
Legjobb férfi mellékszereplő:
Itt van még verseny Mark Rylance (Kémek hídja) és Sylvester Stallone (Creed) között. Mind a két filmnek ez az egy díja lehet. Mind a kettő veterán korú színész. Bár Rylance kezdett erősebben, Stallone a végére odaért és gyűjtögette a díjakat. Van is egy jó alternatívája: 39 évvel első jelölése után, ugyanazon karakterért kaphatná meg az első díját is. Rylance sótlan alakítása pedig pont azért emlékezetes, amiért abban a közegben, ahol a Kémek hídja játszódik, maradandó tudott lenni. Bale-nek, Hardynak és Ruffalonak semmi esélye.
Aki nyerni fog: Sylvester Stallone (Creed)
Akinek nyernie kellene: Sylvester Stallone (Creed)
Legjobb női mellékszereplő:
Két erős versenyző, egy közepes és két esélytelen. Nevezetsen: Kate Winslet (Steve Jobs) vs. Alicia Vikander (A dán lány). Közepesen tartja magát Jennifer Jason Leigh (Aljas nyolcas). Rachel McAdamsnek és Rooney Maranak semmi esélye a Spotlight és a Carolban nyújtott alakításáért. Mint tudjuk az akadémia szereti a nőket fiatal korukban elismerni (a férfiakat ezzel szemben idősen), ezért Vikander tűnik a befutónak, de Winslet is bekeményített idén. Viszont neki már pár éve adtak szobrot így, eldőltnek tűnik ez a verseny is, de egy potenciális meglepetés benne van ebben a kategóriában.
Aki nyerni fog: Alicia Vikander (A dány lány/The Danish Girl)
Akinek nyernie kellene: Kate Winslet (Steve Jobs)
Forgatókönyvek:
Itt nincs kérdés. A kamara díjak megnyerve, kritikus díjak megnyerve. Mondhatni mind a két csoportban, mind a két élversenyző lehozta a kötelezőt:
Eredeti:
Aki nyerni fog: Spotlight
Akinek nyernie kellene: Spotlight
Adaptált:
Aki nyerni fog: A nagy dobás (The Big Short)
Akinek nyernie kellene: A szoba (The Room)
A többi díj csak tippszerűen:
Legjobb operatőri munka:
Aki nyerni fog: Emmanuel Lubezki - A visszatérő (The Revenant)
Akinek nyernie kellene: Emannuel Lubezki - A visszatérő (The Revenant)
Legjobb ruha:
Aki nyerni fog: Jenny Beaven - Mad Max
Akinek nyernie kellene: Sandy Powell - Hamupipőke
Legjobb vágás:
Aki nyerni fog: Hank Corwin - A nagy dobás (The Big Short)
Akinek nyernie kellene: Hank Corwin - A nagy dobás (The Big Short)
Legjobb filmzene:
Aki nyerni fog: Ennio Morricone - Aljas nyolcas (The Hateful Eight)
Akinek nyernie kellene: Ennio Morricone - Aljas nyolcas (The Hateful Eight)
Legjobb smink:
Aki nyerni fog: Mad Max
Akinek nyernie kellene: Mad Max
Legjobb eredeti filmzene:
Aki nyerni fog: Hunting Ground
Akinek nyernie kellene: Hunting Ground
Legjobb látványterv:
Aki nyerni fog: Mad Max
Akinek nyernie kellene: Mad Max
Legjobb vizuális effektek:
Aki nyerni fog: Mad Max
Akinek nyernie kellene: Mad Max
Legjobb hangkeverés:
Aki nyerni fog: A visszatérő (The Revenant)
Akinek nyernie kellene: A visszatérő (The Revenant)
Legjobb hangvágás:
Aki nyerni fog: Star Wars - Az ébredő erő
Akinek nyernie kellene: Mad Max
Legjobb animációs film:
Aki nyerni fog: Agymanók (Inside out)
Akinek nyernie kellene: Agymanók (Inside out)
Legjobb idegen nyelvű film:
Aki nyerni fog: Saul fia
Akinek nyernie kellene: Saul fia
Legjobb dokumentumfilm:
Aki nyerni fog: Amy
Akinek nyernie kellene: Amy
Legjobb rövid dokumentumfilm:
Aki nyerni fog: Claude Lanzmann: Spectress of the Shoa
Akinek nyernie kellene: passz, nincs rálátásom sajnos a jelöltekre
Legjobb rövid élőszereplő film:
Aki nyerni fog: Shok
Akinek nyernie kellene: passz, nincs rálátásom sajnos a jelöltekre
Legjobb rövid animációs film
Aki nyerni fog: Bear Story
Akinek nyernie kellene: passz, nincs rálátásom sajnos a jelöltekre
Ha nem is nagy tarolást, de akár 4-6 díjat is kaphat A visszatérő (én négyet tippeltem be neki), míg a Mad Max szintén négyet. Szintén 3 díjat fog kapni A nagy dobás, igaz ezek mind nagydíjak, úgy, mint a legjobb film, legjobb forgatókönyv és vágás. A maradék díjakat egy díj/egy film alapján fogják elosztani. Így Oscar díjas lesz A szoba, a Kémek hídja, A dán lány és a Spotlight is. Az este hoppon maradtjai meg a Carol, A mentőexpedíció és a Brooklyn lesznek.