A javán túl vagyunk
A korai filmfesztiválok már véget értek. Az ősziek egy része is véget ért vagy épp zajlik. Cannes, Berlinale, Sundance, Telluride, Velence, Toronto. Mi a közös? Igazából az, hogy nem volt egyértelmű közönség kedvenc. A kritikusok fanyalognak. Vannak persze jól sikerült alkotások, de színvonalban nincs köztük az új Social Network, Grand Budapest Hotel, Beasts of The Southern Wild, Amour Whiplash vagy The Artist.
Lassan ki lehet jelenteni, hogy az igényes, művészi értéket magában hordozó kis(ebb) költségvetésű filmek, nem hozzák a megszokott színvonalat. Igazából az első jele ennek a Sundance volt. A Me and Earl and the Dying Girl hozott egy aranyos és jó minőséget, de túl nagy az űr az olyan elődök és közte, mint a Fruitvale Station, Whiplash vagy már említett Beasts of the Sourhern Wild. Ez persze nem jelent túl sokat, hisz jó filmek készülnek és készültek idén is, de hogy maradandók-e arra azért nem vennénk mérget.
Ennek egyébként olyan alkotó örülhet a legjobb, mint pl. David O. Russel. Akinek a Joy című filmje év végén fog megjelenni. Minden jel szerint ezúttal sem marad Oscar jelölés nélkül, és zsinórban negyedik jelölését (The Fighter, Silver Linings Playbook, American Hustle) ezúttal akár játszi könnyedséggel válthatja szoborra egy ilyen "álmoskás" mezőnyben. Ha... és itt jön a nagy "talány". Ugyanis van még (min.) 2 olyan film, ami bekavarhat Russel örömjátékába.
The Revenant és a The Hateful Eight. Mind a kettő Western jellegű film, bizonyosan tök más stílusban, két nagy Akadémia kedvenc rendezővel. A tavaly, rekord rövid idő alatt háromszoros Oscar díjassá avanzsált Alejandro González Inárritu rendezte The Revenant pár igazán nagy fegyvertény birtokában rajtolna el. Ott van a durván átváltozott Leonardo Di Caprio és Tom Hardy főbb szerepekben. Ott van az egész világot operatőri munkából oktató Emmanuel Lubezki (Gravity, Birdman), aki csak természetes fénynél forgatott ezúttal. Mondanom sem kell, ez mennyire nehéz és hány ősz hajszálat eredményezett a producer feje búbján. Inárritu azonban nem elég, hogy nem engedett a mesterséges fények használatának, de még a fejébe vette, hogy kronológiai sorrendben veszi fel a jeleneteket. Az előbb a kedves olvasó nem véletlen olvasta feltételes módban a "rajtolna el" szavakat, hisz a forgatás még pár hete is zajlott, így kérdéses be tudják-e fejezni decemberig, amikor is még moziban is meg kell futtatni a filmet, legalább egy limitált számú vetítés erejéig, nem beszélve a marketingről. (Ezért szokták leginkább októberre és novemberre időzíteni a legnagyobb Oscar esélyes filmek bemutatóját, mert így egészen a jelölésekig pörög a film neve a sajtóban).
A The Hateful Eight esetében is hasonlóról tudok beszámolni. A hírek szerint Tarantino is elszöszölt az utómunkálatokkal, így nála is kérdéses, hogy tudja-e tartani a premiert. Nyilván nem kell bemutatni az úriembert. Már két Oscar díjat bezsebelt íróként, és már szeretne egy rendezőit is. Egy ilyen halvány évben ez akár könnyedén meglehetne. Ha egy kicsit is bukdácsolna Inárritu filmje, akkor tuti, hogy felerősödnének azok a hangok, miszerint A.G.I-t bőven ellátták díjakkal márciusban, így nem nyeretik meg vele újra. Ráadásul aki látta Tarantino filmjét, azt mondta, a legjobb 7 perce volt, amit látott idén. Na, most a fent leírt sopánkodás tudatában, mindenki döntse el, hogy jó vagy sem. És ha igen, mennyire. Ráadásul 40 év után Morricone megint Western zenét szerzett (elsőnek van saját filmzene a Tarantino életműben), úgyhogy egy majdnem biztos jelölt ott is lenne.
A Don Cheadle által játszott és rendezett Miles Ahead 2016-ra csúszik, ahogy Scorsese Silence-e is.Így máris két potenciális veszélyforrás lemorzsolódott.
Nézzünk egy általános sorrendet, arról, hogy jelenleg, hogy néz ki a verseny (Nem Oscar szempontból, hanem az eddig visszhangok alapján).
- Anomalisa
Rendezte: Charlie Kaufman - Duke Johnson (Adaptáció, Egy makulátlan elme örök ragyogása)
Miről szól? Egy életvezetési tanácsadó járja az országot, jobbá teszi mások életét, miközben elveszti a sajátját. Charlie Kaufman a hírek szerint szuper (stop motion animációs) filmmel tért vissza. Bár valószínűleg leginkább forgatókönyvi díjban rúghat majd labdába, de talán ez volt eddig az egyetlen film, amibe nem kötöttek bele.
Rottentomatoes: 100% (18 kritikából)
- Saul fia
Rendezte: Nemes Jeles László
Miről szól? Aki az elmúlt hónapokat barlangban töltötte, csak annak nem lehet ismerős Nemes filmje, a Saul fia. A film az auschwitzi Sonderkommando egyik elképzelt magyar rabjáról, Saul Ausländerről szól. Saul a krematóriumban megtalálja egy kisfiú holttestét, és mivel saját gyermekét véli benne felfedezni, lehetetlen tettre vállalkozik: megpróbál a táborban rabbit találni, akivel titokban eltemetheti a fiút. A Cannes-i zsűri nagydíját elnyert film Magyarország 2016-os legjobb idegen nyelvű film nevezettje, de a hírek szerint nem csak itt, hanem a legjobb film listájára is beférhetünk. Sőt a neves filmes lap, az Indiewire szerint magasan ez volt a Telluride-i fesztivál legjobb filmje és szerintük Nemes a legjobb rendezői jelölésben is reménykedhet.
Rottentomatoes: 100% (20 kritikából)
- Room
Rendezte: Lenny Abrahmason (Frank)
Miről szól? Egy modern történet a szeretetről. Ám ezúttal pátoszok és giccsek helyett sötét thriller körvonalazódik előttünk. Egy fogvatartott anya ugyanis bezárva egy szobában adott életet gyermekének, akinek próbál olyan körülményeket teremteni, mintha a szoba lenne az egész világ. A nő azonban nem tervezi, hogy örökké ott ragad, úgyhogy szökést eszel ki... A hírek szerint a film sokkolóan igazinak tűnik és Brie Larson személyében az egyik biztos női főszereplő jelöltünk is megvan.
Rottentomatoes: 100% (16 kritikából)
- Spotlight
Rendezte: Tom McCarhty (A látogató, A cipőbűvölő)
Miről szól? A Boston Globe publicistáinak igaz történetéről, akik felderítették a helyi érsekséget érintő pedofil ügyeket. Rossz film lehet, az, amiben szerepel Batman (Michael Keaton), Hulk (Mark Ruffalo), Kardfog (Liev Schreiber), Mr. Manhattan (Billy Crudup) és ismét nyomozót játszik Rachel McAdams (True Detective S02)? Mostanság erősödtek fel a hangok, hogy a legjobb film nagy esélyese megvan, de azért kezeljük fenntartásokkal, hiszen Telluride-Velence-Toronto alig adott igazán nagy kedvenceket (és ezek közül sem mind igazán legjobb film esélyes), úgyhogy valószínűsíthető, hogy a nagy örömujjongásra kihathatott, hogy nem igazán volt egyértelműen jó film eddig.
Rottentomatoes: 96% (27 kritikából)
- Brooklyn
Rendezte: John Crowley (A bűn hálójában)
Miről szól? Az ötvenes években játszódó filmben egy ír lány emigrál New York-ba, ahol azonban az ígéret földje helyett idegengyűlölet várja, ám megismerkedik egy olasz-amerikai fiatalemberrel és minden megváltozni látszik, de a "régi otthon szelleme" nem engedi, hogy a lány megnyugvást találjon a friss románcban. A Brooklyn-t elég jól fogadták Torontoban, és a kritika is dicsérte, de a forgalmazó nem igazán bízik benne egyelőre, így kérdéses, hogy hogy rajtoltatják majd el. AZ FSL tudja, hogy nincs most a kezében az új Birdman a Brooklyn személyében és a Sundancen is kikapott az Earltől.
Rottentomatoes: 100 % (16 kritikából)
- Mentőexpedíció (The Martian)
Rendezte: Ridley Scott (A nyolcadik utas a halál, Gladiátor)
Miről szól? Mark Watney asztronautát halottnak nyilvánítják és hátrahagyják, miután a Mars-expedíciót szörnyű vihar szakítja félbe. Ám Watney életben maradt - egyedül, nehéz körülmények között kell egy ismeretlen bolygón megtalálnia a módját, hogy jelt adjon magáról a Földnek. Az elmúlt időszak legnagyobb sláger regénye, ahhoz a Ridley Scotthoz került, aki egyszer már letette a névjegyét egy scifivel (Alien), hogy aztán egy laza csuklómozdulattal lerombolja nívóját (Prometheus). Az sem volt túl jó előjel, hogy sok sok éve nem készített jó filmet, de most betalált. A hazánkban is forgatott Mentőexpedíció remekül sikerült a hírek szerint. Nyilván fő kategóriákban nem esélyes, de a technikai díjakban igazi kihívó lehet a gálán.
Rottentomatoes: 96 % (28 kritikából)
- Sicario - A bérgyilkos (Sicario)
Rendezte: Dennis Villeneuve (Fogságban, Felperzselt föld)
Miről szól? A krimi-thriller új királya Villeneuve készített egy vad akció-krimit egy fiatal FBI-ügynöknőről, aki csatlakozik egy titkos CIA-hadművelethez, melynek célja egy nagy hatalmú mexikói drogbáró kézre kerítése. A Sicario bemutatkozott Cannes-ban, igazán nem volt egy állóvízbe dobott kő, de a kritikák egyöntetűen pozitívak voltak. Villeneuve ezúttal inkább realista akciófilmet vezényelt le és nem éjsötét thrillert, de van két nagy ásza a pakliban (magát természetesnek véve): Emily Blunt, akit nagyon dicsértek és Roger "sosemkaposcart" Deakins, aki megint lélegzetelállító képeket komponált.
Rottentomatoes: 89 % (55 kritikából)
- Beasts Of No Nation
Rendezte: Cary Fukunaga (Jane Eyre, True Detective S01)
Miről szól? Az egyedi és vizuálisan pöpec látásmódú Cary Fukunaga rendezte, akinek köszönhetjük a Jane Eyre modern feldolgozását és a True Detective első évadát is. A film egy gyerekkatona és parancsnoka közötti kialakuló apa-fia, alá-fölérendelt viszony között bonyolódik. Valószínűleg egy jó kis fejlődéstörténet, miközben fantasztikus képeken köszön vissza az afrikai háború pokla. Az első kritikák alapján a film szuperül sikerült, és igen sok Oscar jelölést begyűjthet (dicsérték a kritikák a filmet, Idris Elba főszereplő alakítását, az operatőri munkát, a vágást és a zenét is). De, ami miatt sok múlik a filmen, az a Netflix szerepvállalása. Ugyanis elsőként próbálnak meg egy eleve online forgalmazásba szánt filmet indítani az Oscaron.
Rottentomatoes: 94 % (16 kritikából)
- 45 év (45 Years)
Rendezte: Andrew Haigh (Hétvége)
Miről szól? A film Kate és Geoff egy hetét mutatja be, nagyobbrészt a házukban folytatott párbeszédeiken keresztül. Éppen a negyvenötödik házassági évfordulójuk alkalmából rendezett, nagyszabású ünnepségre készülnek, amikor beesik egy váratlan levél: a svájci Alpokban megtalálták Geoff ötven évvel korábban halálos balesetet szenvedett, régi szerelmének holttestét. Berlinből mindkét főszereplő (Charlotte Rampling és Tom Courtenay) is díjjal távozott, a kritikai siker inkább nekik szólt, mint a picit lapos filmnek, így a későbbiekben is ebben a két kategóriában lehet sikeres a mozi.
Rottentomatoes: 97 % (33 kritikából)
- Carol
Rendezte: Todd Haynes (Távol a mennyországtól)
Miről szól? Az 1950-es évek New York-jában egy idősebb nő (Cate Blanchett) beleszeret a nála jóval fiatalabb eladóba (Rooney Mara). Nyilván szerelmüket titkolni kell. Oscar hook ide, vagy oda. A film jól sikerült, sőt a kissé depresszív felütés ellenére elég életigenlő lett. Rooney Mara alakításáért díjat kapott Cannes-ban, szóval a későbbiekben is érdemes rá figyelni majd, de nem lenne meglepő egy legjobb film jelölés sem.
Rottentomatoes: 96 % (23 kritikából)
- Steve Jobs
Rendezte: Danny Boyle (Trainspotting, Gettómilliomos, 127 óra)
Miről szól? Három nevezetes információs termék megszületésének kulisszái mögött kirajzolódik egy briliáns ember bensőséges portréja, miközben a digitális forradalom éllovasa lesz. Az előzetes alapján nem egy szépelgő, önsimogató alkotás lesz. Aaron Sorkin zseniális dialógusai garantálják a szórakozást. Apropó. Sorkin forgatókönyvét imádták. Fassbender alakítását az egekbe dicsérték, ugyanakkor a rendezés nem nyerte el mindenki tetszését, így minden bizonnyal David Fincher mellélőtt, amikor nem vállalta el a rendezést. Az ő kezében talán egy maradandó alkotás lehetett volna, így viszont a pletykák szerint "csak egy jó film". Hamarosan mi is megbizonyosodhatunk róla.
Rottentomatoes: 90 % (10 kritikából)
- Fekete mise (Black Mass)
Ki rendezte? Scott Cooper (A harag tüze)
Miről szól? Sokat foglalkoztunk a filmmel, de azért álljon itt egy ismertető: John Connolly és James „Whitey” Bulger együtt nőttek fel a dél-bostoni utcákon. Azután vagy húsz évig nem találkoztak. Mire a ’70-es években újra összefutnak, Connolly az FBI magas rangú tisztje, Whitey pedig az ír maffia főnöke lett. De a régi kapocs erősebb: amikor az olasz családok megpróbálják kiszorítani Whiteyt és bandáját a városból, ő megegyezik egykori haverjával, hogy híreket fog szállítani addigi leggyűlöltebb ellenségeinek. Közben azonban más terve van. Ugyan jó kritikákat kapott a film, vagyis bőven jól sikerült, de annyira nem, hogy lehessen vele számolni legjobb film esélyesként. Ez viszont nem mondható el Johnny Deppről, aki minden bizonnyal minimum Oscar jelölt lesz. Az alakításától ugyanis mindenki lehidalt.
Rottentomatoes: 76 % (112 kritikából)
Akik már ki is szálltak lényegében a versenyből:
A dán lány: Tom Hooper (Nyomorultak, A király beszéde) filmje egy transz nemű festőről és feleségéről. A filmet lehúzták nagyon. Mondjuk a témájából adódóan nem is fontos, hogy jó kritikákat kapjon. Eddie Redmayne alakítását nem szerették, ellenben Alicia Vikanderével.
Rottentomatoes: 77% (22 kritikából)
A szüfrazsett: Az 1920-as évek elején a nők szavazati jogáért folytatott harcot először békés, majd radikálisabb eszközökkel vívták Angliában Meryl Streep idén másodszor nyúlt mellé, ezzel pedig kieshet az idei Oscar versenyből. A kritikusok utálták a filmet.
Rottentomatoes: 56% (9 kritikából)
I Saw the Light: Tom Hiddleston country énekes westernje. Erős biopic.-nek kiáltották ki egy amerikai ikonról, a film viszont orbitális pofára esés lett.
Rottentomatoes: 20% (10 kritikából)
A program: Egy újságíró gyanakodni kezd a világhírű sportoló, Lance Armstrong teljesítményére, így mindent arra áldoz, hogy beigazolja gyanúját, hogy a férfi doppingszereket használ...Hiába jó előzetes, és kedvező téma, na meg egy borítékolhatóan erős alakítás. A program nem sikerült jól. Talán 1-2 jelölést összeszedhet, de nem lehet vele komolyan számolni.
Rottentomatoes: 50% (6 kritikából)
Our Brand is Crisis: Újabb Sandra Bullock film, amiben ő a legjobb. Állítólag. A történet egy alacsony népszerűségű politikusról szól. akinek az imázsát kellene gatyába ráznia Bullocknak. Szatirikus hangvételű dramedy, a hírek szerint az unalmasabb, félresiklottabb fajtából.
Rottentomatoes: 44% (9 kritikából)
Freeheld: Laurel Hester főhadnagy haldoklik. Utolsó kívánsága, hogy nyugdíj-megtakarítása élettársára Stacie-re szálljon, hogy az meg tudja tartani házukat. A hatóságok elutasítják a kérvényt, mivel ez csak házaspároknak engedélyezett. Így a Laurelnek - aki veterán rendőr - meg kell vívnia utolsó csatáját, ezúttal a törvény ellen. Egy másik leszbi film, ám a Carol-lal ellentétben ez nem sikerült sem jól, sem maradandónak, de még Julianne Moore alakítása is hagy kívánni valót maga után.
Rottentomatoes: 38% (12 kritikából)
Akik még hátravannak:
Trumbo
Kémek hídja (Bridge of Spies)
Kötéltánc (The Walk)
A visszatérő (The Revenant)
A gyűlöletes nyolcsas (The Hateful Eight)
Joy
A fenti írás a kritikai konszenzust hivatott bemutatni. A pontok tájékoztató jellegűek és nem ezek alapján állítottunk sorrendet. Valamint, a korai, előzetes infók sem feltétlen tükrözik a későbbi állapotot, hiszen 100%, hogy minden filmnek fog még változni a megítélése, de jó támpontként szolgálhat.