10.
Az ember gyermeke / A faun labirintusa (2006)
Children of Men / El laberinto del fauno
Rendezők: Alfonso Cuarón / Guillermo del Toro
Nehéz helyzetbe kerültem, ugyanis a Top10-ből egyetlen egy filmet sem tudtam kiszórni. A sors fintora, hogy az utolsó helyen 2 mexikói rendező, azonos évben megjelenő, különleges hangulatú alkotása versengett. Egyiknél sem éreztem méltónak, hogy kiszoruljon a legjobb tízből. Az ember gyermeke baromi jól mutat be egy nyomorúságos, nem idealizált jövőt. Az első fele letaglózó ráadásul, ahogy a rendszert ismerjük és az a vágatlan jelenet...A faun labirintusa pedig egy fantasztikus látványvilágú, felnőtteknek szóló dráma. Igen. Fantasy bőrbe bújtatott dráma. Del Toro nem szépít. Mit ér az emberi létezés önmagában? Mire hivatott ? És mit ér hitek és tanácsok nélkül az ember? Különleges hangulatú fantasy azoknak, akik tudnak a sorok között olvasni.
9.
A mások élete (2006)
Das Leben der Anderen
Rendező: Florian Henckel von Donnersmarck
A németek mindig is nagy tisztelettel nyúltak a történelmüket feldolgozó filmekhez. Nem volt ez másképp a Goodbye Lenin, a Bukás, a Napola és nincs másképp a A mások élete esetében sem.1983-at írunk, Kelet Berlinben járunk, ahol az NDK még elnyomja a másként gondolkodókat. Wiesler százados azt a feladatot kapja, hallgassa le az elismert színdarabrendező-írót, Dreyman-t. A százados közben rájön, hogy pont a saját életét kellene jobban szemügyre vennie és a rendszert, amivel párhuzamosan kezdett el lélektelenedni ő is. Csodás szimbolikák, csavarok és végig feszült, ám sajnos ismerős képi világ. Ulrich Mühe kőkemény, a vallatótiszt szerepében. Lebilincselő, érdekes és végig agyas rendezői debütálás.
8.
Erőszakik (2008)
In Bruges
Rendező: Martin McDonagh
Hibátlanul megírt, tökéletesen eljátszott, kifogástalanul megrendezett, aprólékosan kidolgozott műfaji vegyi gyümi az In Bruges. Sok dráma, kis krimi, közepes mennyiségű vígjáték, némi angol humor és akció. Tarantinos hatások ugyan felütik a fejüket a filmben, de ez a mű egy első filmes rendezőtől akkor is nagy tett. Az évtized egyik legmegdöbbentőbb filmje, amiben soha nem azt kapod, amit épp várnál. Nincsenek nagy titkai és mégis elejétől a végéig működik. Colin Farrel pedig élete szerepében puffogtatja a Tarantinos-Ritchies bölcseleteket.
7.
Blöff (2000)
Snatch
Rendező: Guy Ritchie
Naná, hogy illik szeretni a Ravasz az agyat, de azt hiszem a Blöff még egy fokkal jobb lett. Biztos kézzel elkészített, börleszkbe hajló, angol alvilági gengszter vígjáték, Tarantino stílusában. Iszonyatosan jó dialógusok, ravasz, videóklippes vágás, ezer és egy érthető, motivált, vicces balfácán, hibátlan soundtrack és fejletépő csavarok. Nincs túl húzva. Egy, a maga képességeivel, korlátaival és filmes stílusával maximálisan tisztában lévő rendező érett, kimunkált remekműve a film. Meg kell jegyezni, hogy az eredeti beszédek mellett, a fordítás, szinkron is iszonyat erős lett. Az 2000-es évek legvagányabb, legstílusosabb filmje lett a Blöff, ami ráadásul kezdetben nem a mainstream vonalból küzdötte magát fel a fősodorba.
6.
Amélie csodálatos élete (2001)
Le fabuleux destin d' Amélie Poulain
Rendező: Jean Pierre Jeunet
Mert szükségünk van angyalokra. Amélie angyal. Ahogy tud próbál mindenkinek segíteni, megszépíteni mindenki napját, színt vinni a sötét-szürke életünkbe. Izgalmas karakterek életébe nyerünk betekintést, kiváló dialógusokkal, szép képekkel, csodás zenével. Ízlésesen elkészített, romantikus vígjáték. Jól esik látni, jól esik hallani. Kényezteti a lelket. Kevés ilyen tiszta szívű, különleges világú, különleges történetű film készült. Jean Pierre Jeunet boldogság szeletkéje pont a kevesek közé tartozik.
5.
Tavasz, nyár, ősz, tél...és tavasz (2003)
Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom
Rendező: Kim Ki duk
Öt évszak alatt, az élet öt különböző szakaszába pillanthatunk be. Egy buddhista szerzetes és egy gyermek a külvilágtól elzártan élik életüket. A kisfiúnak az öt évszak alatt meg kell tapasztalni az érzéseket, az élet súlyát. Egyszerű felütésű(nek tűnő) film, aminek a mondanivalója nagyon is nehéz. Nem kellenek könnyek, giccs, dialógusok. Kim Ki-duk-nak nem kellenek a hagyományos filmes eszközök, hogy katartikus élményt okozzon a nézőnek.
4.
A gyűrűk ura trilógia (2001-2003)
Lord of The Rings
Rendező: Peter Jackson
Itt kerültem újra nehéz helyzetbe, hiszen Peter Jackson remek trilógiáját megbontani egyszerűen szentségtörés lett volna. Mind a három film külön-külön is azonnal a listára került volna, viszont valahogy az egész együtt működik a legjobban. A Gyűrűk ura trilógia a világ legjobb fantázia regényéből készült, legjobb fantázia mozija. Ha csak technikailag nézem is azt gondolom, hogy helye lenne a legnagyobbak között. Hiszen a korát megelőző, szédületes látványvilág, elképesztő díszletek, sminkek, maszkok. Egy csapat kiváló színész, akik szinte minden egyes lélegzetükkel magukba szívták a regény történelmét. Peter Jackson pedig az egyik legnagyobb rajongó, aki iszonyat alázattal (nem kis kockázatot vállalva, a gyártó stúdióval) készítette el a világ egyik legfontosabb trilógiáját.
3.
Nem vénnek való vidék (2007)
No Country For Old Men
Rendezők: Joel & Ethan Coen
Van az úgy, hogy a film jobb, mint a regény. A Nem vénnek való vidék egy (csupán) jó könyv, ellenben a Coen tesók annyira beletaláltak az írott regény hangulatába, plusz hozzátették a saját fekete humorukat, stílusukat, hogy az azonnal klasszikussá érlelte a művet. Ha tovább gondoljuk, akkor ezt az iszonyatosan erős hangulatot, ami szinte egy pillanatra nem engedi levenni a szemünket a képernyőről, egyetlen egy zene nélkül érték el, letojva a filmezés általános nyelvi elemeit. Javier Bardem és Josh Brolin, mintha erre a szerepre születtek volna, olyan karizmatikus karakterek. A dialógusok ütnek, ami a tesóktól szinte alap, Roger Deakins fényképezése elképesztő. Kiemelni jeleneteket meg nem érdemes, hiszen az egész film elejétől a végéig hibátlan. Mozgóképes mestermű.
2.
Isten városa (2002)
Cidade de Deus
Rendezők: Fernando Meirelles - Kátia Lund
Egy film, ami végre görcsmentesen, őszintén beszél az emberi nyomorúságról, a bűnözésről miközben megmutatja ebből a kivezető utat is. Meirellesék ellensúlyozzák a gonoszságot, a vért-verejtéket, káromkodást a tehetséggel, művészi értékekkel, kitartással. Az is páratlan, hogy ennyi szereplőt, mellékszálat egyszerre tudtak mozgatni az alkotók hibátlanul. Az Isten városa egy mellbevágó, döbbenetesen hatásos film az évtizede elejéről, aminek a megtekintése után, tuti, hogy örülni fogsz, hogy nem oda születtél.
1.
Vérző olaj (2007)
There Will Be Blood
Rendező: Paul Thomas Anderson
A Vérző olaj bebizonyította a 2007-es évben, hogy milyen az, amikor tökéletes összhangban dolgozó, hihetetlen tehetséggel megáldott emberek találkoznak. Paul Thomas Anderson leporolta Upton Sinclaire 80 éves regényét és egy olyan filmet rittyentett a vászonra, ami után sokáig csak kapkodjuk a levegőt. Daniel Day Lewis, aki talán a világ legjobb színésze, itt olyan alakítást hajít le, amire még a filmszakmában sem sokszor volt eddig példa. Nem csoda, hogy Lewis állítólag sokáig a forgatás után sem bírt elszakadni a kegyetlen, mizantróp Daniel Plainview karakterétől. Az alakítása igazi alászállás az emberi lélek poklába. De ennyivel nem elégszik meg PTA. Szembeállítja a kapitalizmust a kereszténységgel, az embert emberrel. Robert Elswitt fényképezésétől garantáltan leesik mindenkinek az álla és Johnny Greenwood szokványosnak még véletlenül sem nevezhető újító filmzenéje is inkább már Sound Design kategória. Nem csak egy állam született meg a szemünk előtt, hanem egy filmtörténeti klasszikus is.
70-es évek
http://filmertek.blog.hu/2014/08/04/a_70-es_evek_20_legjobb_filmje_i_resz_20
http://filmertek.blog.hu/2014/08/06/a_70-es_evek_20_legjobb_filmje_ii_resz_top10
80-as évek
http://filmertek.blog.hu/2014/08/11/a_80-as_evek_20_legjobb_filmje_i_resz_top_20
http://filmertek.blog.hu/2014/08/12/a_80-as_evek_20_legjobb_filmje_ii_resz_top10
90-es évek
http://filmertek.blog.hu/2014/08/18/a_90-es_evek_20_legjobb_filmje_i_resz_20
http://filmertek.blog.hu/2014/08/19/a_90-es_evek_20_legjobb_filmje_ii_resz_top10
2000-es évek
http://filmertek.blog.hu/2014/08/25/a_2000-es_evek_20_legjobb_filmje_i_resz_20