A bőr, amelyben élek kritika+értelmezés
La Piel Que Habito / The Skin I Live In
2011
Bőrszépítés
Dr. Robert Ledgar (Antonio Banderas) egy remek plasztikai sebész, akinek felesége halála után minden idejét egy új bőr előállítása teszi ki. Igyekszik olyanná formálni az anyagot, hogy minden külső behatolásnak ellen álljon. Természetesen szüksége van egy kísérleti alanyra (Vera), aki nem önszándékából tanyázik az orvos laborjába zárva, és valakire, aki a nap minden percében megfigyelheti az alany viselkedését. Ezt a szerepet Robert édesanyja, Marilia tölti be.
Családi tűzfészek
Nehéz elindulni a filmmel, mert nem lineáris módon dolgozza fel az eseményeket. A bőr amelyben élek egyfajta groteszk öniróniája a kapcsolatoknak, a családnak. Említettem, hogy a film mely főszereplőkre korlátozódik le. Robertre és a feleségére, aki tűzben égett meg. A nő nem tudott megküzdeni az összeégett testének látványával és véget vetett saját életének, ezzel gyakorlatilag katasztrófák sorát indítva el. A lányuk Norma, gyógyszerezi magát és nemi erőszak áldozata lesz, majd idegileg összeroppan. Robert anyja olyan titkokat őriz, ami, ha kiderül újra felégethet mindent, az amúgy sem idilli családban. Robert tehát egy megtört ember, aki felesége halálával sem tudott megbékélni több év után sem, így a munkájába temetkezett, és kísérletet folytat Verán, akit bezárt a laborjába és alibi kísérletet folytat rajta, az új bőr előállításához. Valójában nem ez a cél vezérli, de ezt majd megtudjátok, ha megnézitek. Nehéz spoilermentesen beszélni a filmről, ezért nem is igen árulnék el többet a történetről (itt), maradjunk annyiban, hogy csavaros, megdöbbentő és... aki Banderas bajszát cibálja az éktelenül megbánja. A film külön egységekre tagolódik, látjuk az első részben a film végét, majd flashbackben ismerjük meg a család tönkremenetelét, az apa haragját és minden filmek legszörnyűbb bosszúját, majd a nagy finálét. Sajnos ezek a flashbackezések ugyan adnak némi izgalmat a filmnek de elég bénán lett kivitelezve. Csapongóvá válik a sokadik után. A film amúgy elképesztően brutális, erőszakos és idegen. Az én lelki világomnak túlságosan is. A főszereplők érzelemmentesek, a környezet steril és hideg, a jellemfejlődések hátborzongatóak. Nem is tudom melyik film volt még ennyire brutális úgy, hogy vért sem láttunk benne. Tudat alatt gyilkol. A főszereplők amúgy annyira nem ismertek számomra, mivel nem sok spanyol filmet nézek, kivéve persze Banderast, aki számomra nem volt olyan nagy durranás. Voltaképp jól játszotta a hideg, bosszúálló orvost, de nekem az ő sokszor látott temperamentumával nem azonosult a film. Elena Anaya, aki Verát alakítja, viszont nagyon jó volt a szerepre és igazi spanyol szépség (nézzétek meg a képet).
Összegzés: Biztos vagyok benne, hogy sokaknál kiverte a biztosítékot a film. Egyértelműen sokkoltatni akar és felkavaró.Erősen dolgozik hatásvadász eszközökkel. Mégis beteg világban élünk és sajnos előfordulhat ilyen, így azoknak is mondom, akik az Emberi százlábún vagy akármilyen "szóbeszédhorror"-on edződöttek, fog tudni olyat mutatni a film, amivel garantáltan leülnek kicsit gondolkodni. Kemény film na.
Értékelés: 7/10
Értelmezések a kép alatt!
Értelmezés csak SPOILERESEN!!
No végre, nagyon örülök, hogy leírhattam ezt a SPOILER TAG-et, mert alig bírtam úgy körülhatárolni fent a sztorit, hogy ne lőjem le a poént. Talán kicsit kesze-kusza is lett, de itt legalább akkora megkönnyebbülés leírni mindent, mint amekkora volt, hogy vége lett a filmnek.
Nos akkor kezdjünk bele tehát az igazi kivesézésbe: Említettem, hogy Norma - A doktor lánya - nemi erőszak áldozata lesz, akit elkábít a megerőszakolója Vincent, és mikor a lány magához tér, az apja van felette, aki segíteni akar neki, itt viszont megroppan a lány és azt hiszi, hogy az apja tette vele, amit. Robert viszont elkapja az igazi erőszakolót - Vincentet - és nővé operálja, aki innentől kezdve Vera lesz, akit az orvos volt neje képére akar formálni.
Rengetek kérdéssel foglalkozik a film:
Lehet-e férfi női testben és fordítva: A válasz határozottan nem! Ilyen elméletek és viselkedések hamisak. Megtörtént ugyan az operáció, de igazából nem önön szándékosságból és láthatóan szenved is az alany. Bár később megpróbál megbarátkozni vele, de folyton bizonyítja magának, hogy ki Ő. Nem akarja elfelejteni az igazi énjét. Erre utalnak a falra írt dátumok és az igazságok. HA már igazság, akkor ez az ideológia amit az Orvos folytat hamis. Egy aberrált lelkű ember, aki csak a bosszúnak él. Márpedig a Kereszt ott van folyton a közelében! A lakásában, az anyja nyakában stb.. mégis elfordul az igaztól. Tehát az emberi gyarlóság példája.
A bűn és bűnhődés kérdése: Az anya eltitkolja, hogy Robertnek van egy féltestvére, aki megszökteti a doki feleségét, és okozza a karambolt. A nő felépülése után nem birkózik meg kinézetével és a lánya szeme láttára öli meg magát. Aztán a lány az erőszak áldozata lesz, Robert bosszút áll. Az erőszakoló Vincent szintén büntetést kap stb... Látható, hogy minden bűnnek okozata van és ismét az őszinteségre, az ember gyarlóságra vezethető vissza minden.
Transzformáció: Van - e létjogosultsága a nemi identitás megváltoztatásának. A kérdés jó. A válasz már nem egyértelmű. Mivel a film nem válaszolja meg. 4év telt el az operáció után és láthatjuk, ahogy Vera már nő. Viszont nem látjuk a - feltehetőleg - sok szenvedését. Nő ugyan, de nem felejti el, hogy ki is igazából. A tv-ben folyton két csatornát nézhet, vagy az állatokról szólót, vagy a jogát. Folyton olyan témák mennek, amelyek az elfogadást hivatottak "agymosni", de ő nem igazán akarja elfogadni ezt. Mindig más csatornát nézne. Voltaképp Ő csak egy "szerencsétlen" aki az orvos aberrációjának áldozata lett. Tehát a film inkább riaszt, mint elfogadtatna.
Érdekesség:
Mikor Tigris rátámad Verára, kéri, hogy a kertben történjem meg a dolog. Bár halálosan be van tojva. (Férfiként nem lett volna), mégis oda kéri, abba a helységbe kéri, ahol ő tette meg Normával. Kedves kis kikacsintás. Az állatias ösztönök is megjelentek és viccesen egy tigrisnek öltözött embertől.