Európai filmgyártás 2012: Haneke és utána a nagy űr! A Szerelem (Amour)
2013. február 23. írta: thedirector

Európai filmgyártás 2012: Haneke és utána a nagy űr! A Szerelem (Amour)

Szerelem


Amour
2012

11165435_det.jpg
Sok idő eltelt, mióta láttam az Amourt. Igazából húztam a kritikát, mert emészteni kellett a filmet. Haneke egyébként
sem egy könnyen befogadható rendező, de hogy ért a szakmájához az tuti.

Hol vagy nagy szerelem?
Ért a szakmájához, és ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy idén a legjobb film és a legjobb külföldi film Oscar díjáért
is partiban van (a másik 3 jelölése mellett). Igaz, hogy ez utóbbit 99%-os bizonyossággal el is viszi, míg amarra vajmi
kevés esélye van. Haneke Szerelem című filmje, pont annyira nehéz, mint a rendező úr természete. A kilátástalanság és
szorongás, őszinte és rémisztő emberi érzelmek halmozása a film. A film középpontjában egy idős, ám egymást gyermekként
szerető házaspár áll. A feleség két egymás utáni agyvérzés végett lebénul. A férje otthon ápolja és megkezdődnek számára
a megpróbáltatások. De nem csak számára, hanem a néző számára is. A film valóban a szerelemről szól, bár Haneke-ről eddig
sem gondoltuk, hogy kigúnyolná az érzelmeket, de azért ezek után mégis felmerülhet, hogy mi is a szerelem. Hát amiről ez
a film szól. Olyan erővel csapódik a vászonra az érzelmi tumultus, hogy egyszerűen szinte befogadhatatlan. Senki ne gondolja
hogy itt az Életrevalók vagy más egyéb romantikus dráma aspektusai közül bármi is visszaköszön. A rendező durva korképet
ábrázol az emberi sivárságról, az elidegenedésről és nem söpör semmit a szőnyeg alá. Az öregedés és a lélek leépülése még
mozgóképen sosem látott elemi erővel hat. Tűpontosan kordában tartva egyúttal a történet menetét. Nem elég azonban, hogy
folyamatosan megfigyelői vagyunk ennek a jelenségnek még azzal is leterhel a rendező, hogy a film majdnem egésze játékideje
alatt korlátok közép zár bennünket, nevezetesen az ódon, párizsi lakás 4 fala közé.Emanuelle Riva parádésan formálja meg
a haldokló és egyre mélyebb depresszióba süppedő Anne-t. Alakításáért megérdemelné az Oscart, kérdés, megkapja-e.
Ennyit a pozitívumokról. Nézzük miben nem teljesít ilyen pengén a film. Sajnos rettentő unalmassá válik egy idő
után és a tempó nem fokozódik. Az elbeszélésmód eszköztelen, a zenék szintén közepesek.


Összegzés: Egyszerre finoman és mégis brutálisan mutatja be azt a kilátástalanságot és fájdalmat,
amit a szeretett ember szenvedése és a betegséggel járó méltatlan helyzet okoz mindkét fél számára. Azonban a Haneke életmű
közelről sem legjobb darabja az Amour. A nehezen fogyaszthatósága miatt, nem biztos, hogy mindenkit kellően megérint, de ha
a Fehér szalag 8pontos, akkor ez nem több, mint...

Értékelés: 7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://filmertek.blog.hu/api/trackback/id/tr665100065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása