Rendőrautó
Cop Car
2015
Mindig hangosan röhögök az olyan filmeken, amiknek a története annyira pofátlanul egyszerű, hogy szinte szégyenletes, hogy eddig miért nem jutott másnak eszébe. Ilyenkor vakarom a fejemet, hogy "nálunk miért nem készülhetnek olyan filmek, mint a Nebraska, a Véresen egyszerű (szabadon beilleszthető bármelyik Coen film) vagy jelen esetben a Cop Car".
"B'zd fel a kéket!"
Az említett Véresen egyszerű hasonlat nem véletlen, mert maga az író-rendező John Watts is egyfajta Blood Simple és Stand by Me keveréknek írta le. A történet két tízéves gyerekről szól, akik nem éppen a jó gyerekek mintapéldányai. Éppen szökésben vannak otthonról, és játék közben rátalálnak egy elhagyatott rendőrautóra. Hamar el is foglalják maguknak és egy kis "hogyan vezess autót" gyorstalpaló után elhajtanak a kocsival. Gazdája, a korrupt rendőr Kevin Bacon épp egy hullát tüntetett el a közelben, és ment volna vissza egy másik potenciális elásandó jelöltért, aki történetesen a kocsi csomagtartójában maradt. Megkezdődik a fiúk keresése és a szálak elvarrása.
A stáblistával is csak 86 perces film majd egy óráig két szálon fut. Az egyik természetesen a gyerekek marhulása a kocsival, a másik pedig Bacon nyomozása. Watts nem nagyon foglalkozik előzményekkel. Nem érdekes, hogy a gyerekek miért szöktek meg, nem tudjuk, hogy valójában milyen ember is a rendőr és miért teszi azt, amit. Miért került összetűzésbe a hullával és a hullajelölttel. Egyedülálló módon a "most"-ra húzta fel a filmet a rendező, és ez nem működne, ha nem lennének ezek a "most" karakterek ilyen faszán megírva. Mind a két gyerek más karakter, de azonnal tudjuk ki milyen. Elég csak az első "nem mered"-et megnézni. Travis a visszafogottabb, míg Harris a csibészesebb. Mind a két színész igazi manírmentes, hihető alakítás nyújt. Míg Kevin Bacon szintén a karrierje egyik legjobbját hozza, negédes, ármánykodós, de veszett pszichopata Kretzer sherrif szerepében.
Stílusát tekintve a film egy road movieba oltott coming of age film, némi Coenes fekete humorral, tudatos b-kategóriás attitűddel. Aki ebből bármelyiket szereti, annak máris ajánlani tudom. Watts bravúrosan tart ki jeleneteket. Sokszor percekig nem vág, ezzel is érzékeltetve, hogy mennyire jelen idejűen folyik a film. Bámulatosan tölt meg jeleneteket feszültséggel. Esküszöm egy sebességváltást is képes olyan stílusosan eladni, hogy az tanítani való. A beállítások, kameramozgások, jelentek összeollózása és a cselekmény vezetése is egy nagyon tudatos alkotói magatartást tár elénk. Az egyedüli amivel nem voltam elégedett, az a relatíve összecsapottsága a finálénak. Talán egy kicsit több alapozást elbírt volna, meg néha jobb/több zenét.
Összegzés: Mint írtam, a Cop Car egy nagyon tudatos alkotó, stílusos és klisé mentes alkotása. Rendkívül jó és feszült felütés, alakítások, feszes tempó. Az év eddigi nagy meglepetése nálam.
Értékelés: 8,5/10