Amerikai mesterlövész
American Sniper
2014
Az A.S. tökéletesen bebizonyítja, hogy az ilyen legendás, zseni rendezőknek milyen káros tud lenni öregkorukra, hogyha annyi pénzük / producer ismerősük van, hogy gyakorlatilag akármit megcsinálhatnak (khm Spielberg). Lassan Mr.Eastwoodnak el kellene gondolkodni vagy a visszavonuláson, vagy a téma jobb megválasztásán.
Egy hős?
Az az igazság, hogy Eastwoodot egy igazi (talán utolsó) hazafinak tartom a rendezők közül, ráadásul a régi iskolából. Nincs is azzal semmi gond, ha valaki szeretne az országa történelméből filmet forgatni. Az igazán jó rendezők ismérve azonban szerintem az, hogy képesek árnyalni a történetet, mondanivalójukat. Ezzel nem akarom azt mondani, hogy Eastwood ne lenne jó rendező. Sőt.., de itt most nagyon súlyosan eltévelyedett. Mondjuk ott van szegény Bigellow ZeroDark30-je. Amikor bemutatta milyen kínzásokat alkalmaztak az amerikaiak, szinte egyöntetűen támadta mindenki őt. De, nem kell messzire mennem: A tavaly őszi Fury is képes volt elmenni abba az irányba, hogy megmutassa: a háborúban mindkét fél állat. Nem csak mindig az arabok, németek, szovjetek stb... Ezzel szemben Eastwood, aki már letett az asztalra egy Levelek Iwo Jimaról-t, most olyan ordas giccsbe markoló, ömlengő propaganda filmet hányt a vászonra, hogy egyszerűen kínos volt végignézni.
Chris Kyle (Bradley Cooper) egy igazi texasi gyerek, akit apja már gyerekkora óta hazafias eszmékkel nevelt. Család, haza, szeretet. Megismerkedik a csodásan pimasz Taya-val (Sienna Miller). Hamar családot alapítanak, ám mikor megtámadják Amerikát, Chris úgy érzi kötelessége kimennie Irakba harcolni és tenni valamit a hazájáért. A film lényegében 4 turnusú kimenetelét és az otthon töltött időt mutatja be. Méghozzá elég kaotikusra szabdalva, hol jobban, hol kevésbé sűrítve az időt és a történetet.
Én gondolom mi lett volna a kifutása a film mondanivalójának: Chris Kyle egy hazafias családból származik, ahol tényleg a génjeikbe van kódolva, hogy "Haza, család, szeretet". Amivel nincs is baj. A fegyvermániája is indokolt, hisz texasi, ahol nem vagy férfi, ha nem szereted a fegyvereket. A fickó tetteit azzal indokolja, hogy neki meg kell felelni annak az ideának, amit kapott az apjától. Ergó, ha megtámadják a hazád, kötelességed megvédeni. Próbálkozik ezt bemutatni a rendező, csupán olyan közhelyes és ócska jelenetekkel, mint pl. amikor nézi Kyle az öccsével a tévét, ahol bemondják, hogy arabok keze által halt meg pár yenki katona, ők meg felpattannak, megkeményedett vonásokkal és szinte habzó szájjal mondják "A haza veszélyben, valamit tenni kell". Másnap pedig már a seregben is van. De van még egy csomó ilyen jelenet.
Chris-t, Eastwood minden erejével egy igazi hősnek akarja bemutatni. Ráadásul a seregben is Legenda becenévvel illették tettei miatt. Azonban, aki olvasta a könyvét, vagy látott róla videót, annak nem kérdés, hogy a csóka nem volt mentálisan a toppon. Egyáltalán nem rendítette meg, hogy 160 (elmondása szerint 255) férfit, nőt, gyereket ölt meg a háborúban. Ezt mondjuk kifejtette könyvében, hogy ő csak feketén és fehéren látta a dolgokat. Számára a gyilkolás nem egy rossz dolog. Persze maga a háború megrendítette, de nem maga a gyilkolás, hanem az, hogy a bajtársai elestek, és ez kellően feldühítette, hogy amolyan "szemet-szemért" módon újabb társakat toborozzon egy veszélyes megtorló akcióba. Nem tudok amerikai patrióta fejjel gondolkozni, de számomra nem ilyen egy hős, és a film sem tudta ezt elhitetni velem. Chris bátor volt, nem kérdés, saját erőből, önként jelentkezett a háborúba, texasi volt minden tipikus sztereotípiával ellátva, pusztán nem ártott volna, ha a film utal arra is, hogy több száz ember megölése nyomot hagy rajta, vagy a tette legalább megkérdőjelezhetővé válik. Vagy bármi, ami morálisan megrendíti. Ebből szinte semmit nem kapunk. Érdekelt volna, hogy miképp formálja át a háború borzalma a lelkét. Hogy tud megmaradni egy tömeggyilkos, profi katona és családapa egyszerre. Legalább lenne valami vívódás benne? Eastwood nem megy át Kubrickba, Bigellowba urambocsá' Coppolába vagy Malickba és totálisan megmarad a felszínességen.
Na, de ha már ennyire erősen fel van tupírozva a megítélése Kyle-nak, akkor legalább mondhatna valami újat a háborúról. Sajnos azonban Eastwood itt sem képes semmi rendkívüli, eddig nem látottal szolgálni. Egyáltalán nem megy bele mélyen sem a háború borzalmaiba, sem a karakterek mélységeibe, se semmilyen komplex dologba. Azok a jelentek, meg amikor nincs fegyverropogás, és főleg Chris és Taya között zajlik az interakció, csak azért nem dől össze a sekélyességtől, meg a két főszereplő pazar játékot vezet elő. Ezt meg kell adni. Ellenben legalább az akció jelentek rendezése jó, és van bőven izgalom a filmben. Ebben az öreg még mindig elképesztően jó. Szinte ordít a különbség, hogy az akció rendezés mennyire profi, és a családi, morális drámázás mennyire gyenge-középszerű.
Összegzés: Nem hittem volna, hogy valaha ezt mondom, de egyet kell értsek Seth Rogennel, aki azt mondta, hogy Tarantino Inglorious Basterd scene 3-jára emlékezteti a film. Sajnos Eastwood gyáva filmet forgatott, amit a republikánus veteránok július negyedikén csillogó szemmel fognak nézni. Szinte nulla karakterárnyalás, feleslegesen szétszabdalt történet. Az, hogy mennyire önsimogató a film már szinte meg sem lep. Amikor csak tudtam próbáltam eltekinteni ezektől a dolgoktól, és egyébként egy vérbeli, modern, jól megrendezett feszült, háborús akciófilm, sekélyes családi drámával, és tényleg remek színészi alakításokkal. Ennél azért sokkal többet vártam egy ilyen rendezőtől.
Értékelés: 6/10