Le kell írnom, mert úgy tűnik sajnos az előző (80-as évek) sorozat igen nagy vitákat váltott ki. Ez a sorozat nem azért készült, hogy egyetemes igazságokat fogalmazzon meg. A benne szereplő filmek, nem tényként közölt értékeket testesítenek meg, csupán a blogger (igen, ez egy blog, amit általában saját gondolatok kifejtésére használ annak írója) ezeket látta meg benne. A sorrendek sem kőbe vésett rangsorok. Aki nem szeretné a filmeket rangsorba tenni, versenyeztetni, annak Woody Allen biztosan szorít helyet kedvenc Jazz klubjában. Nem szeretnék, és nem is fogok minden második "ez nincs a listán, hogy lehet, hogy XY kimaradt, nem is értem.." kommentre válaszolni. Úgy történhetett meg, hogy - hála Istennek - a filmgyártás a 90-es években is kitermelt több száz olyan filmet, ami bizony egy ilyen listára érdemes lett volna. Nekünk azonban csak 20 helyünk van, így ha vérző szívvel is, a nép haragját vállalva, de muszáj volt megválnunk pár etalon alkotástól. Esetleg, akit érdekel sorrend nélkül a záró részben leírjuk, kik voltak a tűz közvetlen közelében. Na, de lássuk most már azokat a csodás 90-es évek filmjeit! :)
20.
Születésnap (1998)
Festen
Rendező: Thomas Vinterberg
Thomas Vinterberg nem éppen egy Halász Judit klasszikussal készült, a filmjében 60. születésnapját ünneplő családfő számára. Ellenkezőleg. A népes összegyűlt család életének (és a néző számára is) legsokkolóbb pár óráját tálalja fel a vacsora mellé, amikor is a családfő fiacskája kitálal apja régi mocskairól. Folyamatosan szállunk alá az emberi lélek poklába. Ez Vinterberg filmjének nagy erénye: Azokról a dolgokról beszél, amiről más nem akar, teszi ezt tabuk nélkül, elképesztő súllyal telepedve a néző lelkére. Ezt az intim kitárulkozást csak erősíti a virtuóz kamerakezelés és plánozás. Vérbeli karfaszorító, dráma, ami mindenkiben mély nyomot fog hagyni.
19.
Terminátor 2 - Az ítélet napja (1991)
Terminator - Judgment Day
Rendező: James Cameron
A második T film, ékes példája annak, hogy mennyire fontos magunk elé új végrehajtandó feladatokat kitűzni. James Cameron pont ilyen ember lehet, aki a fantasztikus első rész színvonalát képes volt megugrani és elkészíteni minden idők legjobb akció-scifi filmjét. Egy képkockát nem tudnék mondani, amit kivettem volna a műből.
18.
A gyűlölet (1995)
La haine
Rendező: Mathieu Kassowitz
Feszes, ötletes, társadalmi dráma Franciaországból. Kassovitz ügyesen kerülte a moralizálást és a szájbarágást. Nem egy tipikus bosszúfilm, kötelező jókkal és rosszakkal. Ez is része, de fontosabb a szubkultúra, a társadalmi közeg, a lehetőségeink és tetteink tudatos irányítása. A Vincent Cassel vezette trió pedig csak tolja az utca szlenget, nem kevés impróval. A fekete-fehér kép, a hosszú snittek és a teljesen váratlanul felhangzó francia rap pedig pluszban csak emeli a film, egyébként sem elhanyagolható értékeit. "Azt ismered, hogy egy társadalom zuhan lefelé, és miközben zuhan, egyre csak azt ismételgeti: eddig minden rendben, eddig minden rendben, eddig minden rendben... Nem a zuhanás számít. A leérkezés."
17.
A rettenthetetlen (1995)
Braveheart
Rendező: Mel Gibson
A mozgókép értéket is kell, hogy közvetítsen és ezt a 90-es években egyértelműen Gibson filmje testesítette meg. Kitartás a legfőbb értékek mellett, összetartozás, bátorság, hűség, hit. Ezekben a kérdésekben azóta is nehéz legyőzni a A rettenthetetlent.
16.
Lé meg a Lola (1998)
Lola rennt
Rendező: Tom Tykwer
Mert nem a Pillangóhatás című film volt az első, ami bemutatja, milyen piciken múlnak emberi sorsok. Rettentően pörgős, stílusos film, amely több filmes suliban is tananyag, filmelemzésből és történetírásból. Tykwer klasszikust alkotott.
15.
Magnólia (1999)
Magnolia
Rendező: Paul Thomas Anderson
Megszámlálhatatlanul sok emberi élet kapcsolódik össze, amikor a történetek főhőseinek élete sorsfordító szakaszukhoz érkezett. Mesterien kézben tartott film, amelynek a külön történetei is simán érdekesek, de együtt még inkább elgondolkodtatnak. Aki látta, tuti, hogy nem fogja soha elfelejteni, noha a filmnyelve nem mindenkinek fog tetszeni.
14.
A nagy Lebowski (1998)
The Big Lebowski
Rendező: Joel & Ethan Coen
A Coen tesók megalkották a TÖKéletesen kétélű vígjátékot. Vicces, de szomorú. Torz karikatúra karakterek, de kedvelhetőek is. Igaz, hogy a Fargo-t talán egy hajszállal jobbnak tartják, de szerintem a Lebowski az, amiben a helyzetkomikumok, a poénok jobban ütnek. A dumák minden eddigi filmjüknél halálosabbak (szerintem azóta sem értek ennek a közelébe).
13.
Mátrix (1999)
The Matrix
Rendező: Andy & Larry Wachowski
Ez az a film, ahol szó szerint el van ásva minden az életről, a vallásról, a világmindenségről, szóval úgy alles zusammen mindenről. Technikailag mindenkibe belefojtotta a szuszt. Hiába, a klasszikusokat nem koptatja az idő, a folytatásokról meg nem tehet. Mestermű.
12.
Az őrület határán (1998)
The Thin Red Line
Rendező: Terrence Malick
Az egyik legjobb háborús film, amit valaha készítettek. Nagy szavak az igaz, de Malick egyszerűen mindenre figyelt. A természet rezdüléseire, katonák lelkére, a háborús jelenetek leforgatására. Gyakorlatilag a 3 óra egy csodás képekkel, zenékkel megtámogatott költemény, amelynél nagyon nehéz lesz jobbat alkotni.
11.
Nagymenők (1990)
Goodfellas
Rendező: Martin Scorsese
Az "újkori" gengszterfilmek legjobb darabja. Ehhez kellett Scorsese, aki a 3 órásra nyújtott mafia opuszát, olyan biztos kézzel vezényelte le, hogy az minimum tanítani való. A kor, hangulat, színészgárda, zene pedig szinte tökéletes. Pusztán a néhol feltűnő üresjáratocskák miatt nem csillagos az az ötös.
80-as évek
http://filmertek.blog.hu/2014/08/11/a_80-as_evek_20_legjobb_filmje_i_resz_top_20
http://filmertek.blog.hu/2014/08/12/a_80-as_evek_20_legjobb_filmje_ii_resz_top10
70-es évek
http://filmertek.blog.hu/2014/08/04/a_70-es_evek_20_legjobb_filmje_i_resz_20
http://filmertek.blog.hu/2014/08/06/a_70-es_evek_20_legjobb_filmje_ii_resz_top10