Eredet [Kritika+Értelmezés]
2011. december 04. írta: thedirector

Eredet [Kritika+Értelmezés]

Eredet
 

(Inception)
2010


Kritika+Értelmezés

Egy kivételes kombóval jelentkezek ma. A tavalyi év "legdivatosabb" filmjéről írok kritikát, majd utána rögtön értelmezést is. 2005-óta követem - a rendező - Christopher Nolan munkásságát. Akkor a Batman Begins-szel levett a lábamról. Majd egy évvel később jött a Tökéletes trükk, amitől paff lett az ember. Gondoltuk volna, hogy ezt már nem lehet überelni, de a mester ismét elővette denevér barátunkat, és megalkotta a képregényfilmek új etalonját. Tavaly pedig megint egy EREDETi (kac-kac) ötlettel állt elő, hogy mi nézők újfent az állunkat keressük. Úgy fest a rendező ezt eljátssza lassan 2 évente,hogy ad olyan fülest mindnyájunknak, hogy a következő filmig cseng a fülünk, majd jön a következő. Aki azt gondolta, hogy elérte a határait az azért várja meg jövőre a Dark Knight rises-t!

 

 

 

Álmodom talán?
Nehéz helyzetben vagyok. Egyrészt mert a filmről spoiler mentesen írni nem könnyű, meg egyébként is megdolgozza az ember agyát, de azért megpróbálom. Arról van, szó, hogy Leo Dicaprio tolvajt játszik, ami önmagában nem egy nagy durranás, csakhogy ő álmokban jár és onnan szerez meg értékes információkat. Egy nap felkeresi valaki, aki olyan lehetőséget kínál neki, amit nem hagyhat ki, sokat nyerhet ha sikerül, de ezzel arányosan nehéz a feladat is. Egy gazdag üzletember agyában kell a gondolat születésének magvát(az eredetet) elültetni, miközben álmodik. Kapásból egy szöges ellentéttel találkozhatunk itt. Hisz a tolvaj nem hoz, hanem visz. A helyzet bonyolultsága tehát megvan. Kellenek segítőtársak. Főhősünk válogat maga mellé még néhány szakít és indulhat is a bevetés. A filmnek ez az a pontja, ahol megremegett kicsit Nolan keze. Sajnos filmben nem szabad olyat csinálni, hogy elmeséltetek valamit a szereplőinkkel, hogy a néző képben legyen (egyfajta narratív elbeszélés) majd pár perc múlva megmutatom, hogy mit is mondtam az előbb.(kiképzés) Ezen kívül a film mondhatni hibátlan. Az eredet olyan szerteágazó gondolatrendszer, amiben megtalálható gyakorlatilag minden és még csak nem is lehet rá egy rossz szavunk sem. Hiszen az álmunkban bármi megtörténhet. Bennem még az is megfogalmazódott, (annak ellenére, hogy fantasy film) hogy el hiszem, hogy így születhetne egy gondolat(szép álmokat). Na jó ez erős túlzás volt, de valljuk be akár el is hihetnénk. A film egyébként folyamatosan reflektál a központi témákra, a gondolatra és az álomra.("-mondok valamit,ne gondolj rá: Elefánt, mire gondoltál?-Elefántra".Zseniális)

A kötelező körök:
Ha Nolan, akkor kötelező szereplő: Michael Cain. Ebben a filmben mondjuk pont nincs olyan nagy szerepe, de tudjuk, hogy egy színészóriás, amit kellett azt ő odatette. A többi szereplő is nagyon jó: DiCaprop,Cottilard,Hewitt,Hardy mind remek alakítást nyújtanak. A sztorit ecseteltem, egyedi és monumentális. Elgondolkodtató és érzelmes. Izgalmas és szerteágazó. Nolan fantáziája végtelennek tűnik. (Ő írta és rendezte is a filmet) A zenét Hans Zimmer szerezte, mondhatnám, hogy ezzel mindent elmondtam, de nem. Elképesztő amit ez az ember újfent alkotott. Annyit dob az amúgy is erős filmen, hogy néha a lélegzeted is elakad. De ha ettől  mégsem, akkor majd az operatőri munkától garantáltan. (szerencsére nagyon kevés a CGI) Ferde képbeállítások, robbanások, üldözések. Csak kapkodjuk a fejünket.Attól független, hogy álomban játszódik a mű, nem éltek nagyon vissza a helyzettel. Nagy műgonddal nyúltak hozzá és csak akkor vannak "lehetetlen" jelenetek, mikor tényleg kell. Akkor viszont nagyon üt. Nem úgy a film végével amibe sok minden belemagyarázható, de erről majd lent.


Összegzés:Egyszerűen alig lehet rosszat mondani a filmről. Nem tökéletes ez tény. De olyan nincs is. Nolan megint megfejelte az eddig sem gyenge életművét egy új darabbal, ami annak ellenére lett sikeres, hogy nem 3D-s volt, eleinte alig volt hype-ja.(hónapokkal a bemutató előtt még alig lehetett tudni valamit a filmről) plusz  nem egy facsipesz a története. Megdolgozza az agyat és állandó figyelmet igényel.(Itt jegyezném meg, hogy az ilyen filmekkel lehet fellendíteni a moziipart.Izgalmas és nehezen érthető, hisz akkor vissza megy a néző a filmre, mert még egyszer meg szeretné nézni, hogy minden tiszta legyen.)Azt hiszem ilyen ajánló levél után nem kérdés, hogy kötelező darab mindenkinek.

Értékelés:9/10

Értelmezés:


Innen már csak SPOILERESEN megy a dolog!!

Mint Nolan majdnem minden újabb filmjében - 2005 óta- megjelenik egy olyan archetípus aki a főhősünket képzi, vezeti az úton. Ezt a szerepet, mint máskor, jelenleg is Michael Cain tölti be. Itt is Ő a mester és van egy tanítványa. Igaz a Batmanben csak mint egy külső "szemlélő" jelenik meg, de a denevérember karakter jellemének egyik fontos ékköve.

A filmben állandóan visszaköszön az a központi motívum, hogy ez most álom vagy valóság? A végén van egy cliffhanger, ugye pörög a totem kitudja hol áll meg és megáll-e? Több olyan utalás is van, hogy a filmet DiCaprio álmodja. Amikor a feleségével felépítik a városukat és a tudatoceánjuk partján ,a legmélyebb szinten élnek, lesz öngyilkos a nő így kerül vissza a gyerekeihez, Cobb pedig marad a legmélyebb szinten. Az,hogy visszajut a gyerekeihez nem bizonyítottan a valóság, hisz emlékezzünk vissza a film elején az álomban a gyerekek ruházata ugyanaz, mint a "valós" életben. Sok olyan motívum van ami szintén arra utal, hogy álmodik: pl. a gyerekek homokvára és a film végi mondat: "nézd apa mit építettünk". Akkor innen kapásból következik, hogy az "építészek" , mint olyanok, a filmbéli álomban léteznek csak. Ja épületek. Arthur mondta a filmben, hogy az a jó építmény amin nehéz átjutni, átlátni(vagy valami hasonló) akkor amikor Mombassában járnak, Cobb majdnem beszorul két szűk folyosó szerű ház közé. Apropó Mombassa: Mikor Eames kaszinózik akkor elvágják a snittet, nem tudjuk meg egyértelműen, hogy nyert-e, de egy csomó zsetont vált be és Cobb mondja, baj van a helyesírásával. Ezen a szinten pedig Eames képes hamisítani magának csak a zseton feliratait írja el. Szóval a film azzal, hogy így vág el jeleneteket képes volt arra, hogy a majd 2,5 órában folyton azután kutass, hogy mi az álom és a valóság. Sokadik nézésre tűnik fel,az az egyértelmű tény, hogy amikor álmodik Cobb a kezén van a jegyűrű, amikor ébren van akkor nincs. Most szemét leszek és nem mondom el, hogy rajta van-e a végén.Nézzétek meg!:)

Amikor mondják, hogy a gondolat olyan, mint egy parazita, az ember agyába férkőzik és nehezen jut ki onnan, akkor utalnak a filmre is, hiszen annyi minden kering az ember agyába a megtekintés után, hogy órákig/napokig gondolkozik még rajta.

Még van egy érdekes dolog: Edith Piaf zenéje. Wikipedia szerint ez a zene az álomutazók zenéje. A Mal-t játszó Cottilard pont Piaf szerepének megformálásért kapott Oscar díjat.A filmszakmában véletlenek, nincsenek. Minden tudatosan van! :)

Trailer:



 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmertek.blog.hu/api/trackback/id/tr353435953

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása