Beszélgessünk anyám!-ról
2018. január 02. írta: thedirector

Beszélgessünk anyám!-ról

anyám!

mother!

2017

mot1.jpg

A Star Wars aktuális részén kívül az év vége másik nagy filmes botránya (és itt szó szerint filmre és nem a hollywood-i szex botrányokra gondolok) minden bizonnyal Aronofsky aktuális lázálma volt. Megérte megvárni, míg kicsit elül a hurrikán a az alkotás körül, és tiszta fejjel fejest ugrani ebbe a döbbenetes két órába. A rendező filmjeit (Rekviem egy álomért, Forrás, Pankrátor, Fekete hattyú) továbbra is annak célszerű megnézni, akiben van hajlandóság kimozdulni az unalmas, egy kaptafa komfortzónájukból. Ugyanis Aronofsky filmjei a legritkább esetben szólnak pontosan arról, ami a vásznon történik.

mor3.jpg

Az anyám!-at ért vélemények nem is mozoghattak szélsőségesebb skálán: A nézők egyik fele utálta, nézhetetlen, öncélú szemétnek vélte. A másik osztag pedig egy filmtörténeti remekműnek. Nos az biztos, hogy ez egy tipikusan olyan film, amiben nehéz árnyalt véleményt megfogalmazni. Az is biztos, hogy véleménye mindenkinek van róla. És az is,hogy innentől SPOILERES-en fogok értekezni, úgyhogy aki nem látta, az elég ha elolvassa az összegzést és rákukkant a pontszámra.

mot2.jpg

Az idősödő költő (Javier Bardem) és fiatal felesége (Jennifer Lawrence) egy nagy viktoriánus házban élnek vidéken. Egy nap egy idegen és felesége (Ed Harris és Michelle Pfeiffer) beköltöznek a házba, megzavarva a pár nyugodt életét...Ad ugyan Aronosfky kapaszkodót bőséggel a film alatt is, sok minden utólag világosodik meg. Mivel a film végig nagyon erős szimbólumrendszerrel dolgozik, nem lehetett kikerülni a spoileres beszélgetést, ezért leírom, tulajdonképpen mi az értelmezése az egésznek, amit két órán keresztül néztünk:

mot4.jpg

Aronofsky ismét a Bibliából dolgozott. Konkrétan az egészet zanzásítva ugyan, de feldolgozta.  Az író (Bardem) volt Isten, Lawrence pedig az anyaföld. A házuk, pedig a környezetük. Lawrence ezért érezte, hogy pusztulás vár, a vérző padló a bizonyíték rá. Majd megjelenik Ádám és Éva (Harris és Pfeifer). Éva megszegte Bardem egyetlen szabályát: Ne menjen be a tiltott szobába. Miután száműzik őket, bűnbe esnek és megjelenik a két fiuk, Káin és Ábel és a testvérgyilkosság. Végigmegyünk még a természet kifosztásán, az özönvízen, Az író, vagyis Isten csodálatán, annak könyörületén és az apokalipszisen. Egészen Jézus születéséig és haláláig.

A film erős önkritikát és bírálatot tár elénk, ami egyszerre szép és tragikus. Szerencsére rendezőnk ezúttal tudott önmérsékletet tanúsítani és nem akarta a jeleneteket úgy építeni, hogy az előzőre mindig rálicitáljon a következő. Khm..Noé. Bardem, Ed Harris, Pffeifer és Lawrence is elég sokat beletett a filmbe, így a színészi játékra nem lehet panasz. A film végi nagy JLaw jelenetben állítólag a színésznő annyira beleélte magát, hogy a bordája elrepedt. Ekkor sietve odament hozzá Darren (aki egyébként akkor még a pasija volt), és megkérdezte, hogy meg tudja -e ismételni, mert véletlen el lett baszva a fókusz a jeleneten. Jó lehet forgatni vele, nem?

mot5.jpg

Viszont kár lenne tagadni, így, ha a Pi-t nem számolom is már a 3. vallásos témájú filmje rendezőnknek, de még mindig úgy érzi ő tud többet, jobbat, mást mutatni, mint amint eddig láttunk. A logikai hibákat hagyjuk, de amilyen jól tudja feszültséggel megtölteni azokat a jeleneteit és így remekművé avatni azokat a filmjeit, ami az emberi lélekről  (Fekete hattyú, A pankrátor) szólnak, annyira hatásvadász, erőszakos és öncélú az, amikor az Istent kell valahogy átadni a saját művészetén keresztül. 

Összegzés: A Noénál is azt mondtam, hogy nem ez az az irány, amin járnia kellene, és noha a mother! sokkal jobb film annál (és valljuk be, nem volt magasan a léc), bőven ad belekötni valót. Nem a szimbólumrendszere. Nem a színészei. Nem is csak a karakterei, vagy a története, hanem az, ahogy a témához nyúl. Egyszerűen van olyan, ami nem megy az adott rendezőnek, mert nem Ő. Nem lehet mindenki Nolan, vagy Villeneuve, vagy Scrosese, hogy több műfajban és formanyelvben is otthonosan mozog. Képzeljük el Finchert vígjátékot rendezni. Na ugye?

7.jpg

További hírek a mafabon.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmertek.blog.hu/api/trackback/id/tr1713538793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Recensor 2018.01.03. 12:02:40

Jennifer Lawrence -nél több jót nemigen lehet elmondani erről a filmről.

Tünde Elisabeth 2019.09.20. 22:08:19

Thedirector-nak írom, hogy a film történetét az internetről szedted le. A Biblián kívül másról is szó van: Donald Trump megválasztása, a migráció, a klímaváltozás és az a hatalmas káosz, ami a világban uralkodik.
Mire fel mersz tanácsokat adni Aronofskynak? Valószínű, hogy a többi filmjét sem értetted. A mondanivalót, az üzenetet.
A mother! a világ legjobb filmje. Egyetlen film sem volt olyan hatással rám, mint ez az alkotás.
ÉS: Jennifer Lawrence-nél jobban senki nem tudta volna eljátszani az anya szerepét. Még pedig azért nem, mert Jennifer és Darren ugyanazon a szellemi színvonalon van.
Nagyfokú intelligencia és érzék kell ahhoz, hogy ezt a filmet (és Noah-t) valaki megértse. Sajnos ez neked nem adatott meg.
süti beállítások módosítása