Kínai negyed
Chinatown
1974
A hetvenes évek egyik legkarakteresebb moziját vettük a hónapban górcső alá és nem csak a 40. szülinapja miatt.
Nicholson Town
Biztos, hogy a 70-es évek és a 80-as évek elejei filmek voltak Jack Nicholson legjobbjai és karrierjének legjobb évei is. Belegondolni is durva, hogy pár év leforgása alatt letette a Kínai negyedet, a Száll a kakukk fészkére-t és a Ragyogást is. A kritikánk tárgyát képző mozi 1937-ben játszódik, Los Angelesben, ahogy JJ Gittes (J.N) magánnyomozót felkeresi egy nő és megkéri, kutasson a férje után, mert hűtlenséget orront. A férfinak rutin munkának tűnik az ügy, amelyet hamar el is végez, de a pár, másnap a helyi újságok pletykarovatába kerül. Beállít egy ügyvéd és egy Gittes számára ismeretlen nő, és közli, hogy ő a feleség és beperli a férfit. Miután kiderül, hogy a megbízás nem az igazi feleségtől jött, nyomozónk belekeveredik az ügybe és csak tetézi a bajt, hogy a férj-t holtan találják.
Műfaját tekintve a Chinatown egy vérbeli (kései) krimi-noir, némi Hitchcock-i ízzel. Utóbbi főleg feszültségteremtésében és zenéjében emlékeztet a mester stílusára. A filmet, az egykoron jobb hírnévnek örvendő Roman Polanski rendezte, és az kiderült róla már, hogy nagyon ért a hangulatteremtéshez valamint, hogy a szűk terekből is kihozza a maximumot, már, ami az izgalmat takarja. Ettől független hál 'Istennek a film zömében a szabadban játszódik, ennél fogva a kisvárosi-noir hangulat totál átjön. Olyan tikkasztó volt az egész film, hogy a végén a szereplőkkel együtt már mi is vízért esedeztünk.
Szerencsére a film egyáltalán nem unalmas, igaz, amolyan medrében lassan csordogáló, de közben is van mit élvezni. Pl. a fantasztikus díszleteket, a korszakalkotónak nem mondható, de bravúros fényképezést valamint a főszereplők (Nicholson, Faye Dunaway, John Huston) parádés játékát. Nicholson alakítása engem a Jokerére emlékeztet. Igazi cinikus, beszólogatós, laza, mégis remek arc. Faye is kiváló, és sokkal több lett a noir filmek kötelező femme fataljánál. Hozzá kapcsolódik a filmtörténelem legkegyetlenebb vallomása is szerintem. Egyébként maga a történet és a párbeszédek is bőven kimerítik a fantasztikus szó fogalmát. A lassú, nyomozós, tikkasztó hangulatot, aztán Polanski olyan kegyetlen pofonnal szakítja meg, amire azért nem sokan számítottak. Lehet vitatkozni rajta, hogy megfelelően volt-e kidolgozva, felépítve ez a "csavar", de szerintem "ütősségét" elvitatni hiba volna. Pusztító erejű végkifejlet pedig nem fest túl szép képet a jövőről és valóban... Gittesnek el kell fogadnia, hogy az bizony a Kínai negyed. Az egyetlen bajom, hogy - bár az idők próbáját egyértelműen kiállta a film - az a pici plusz többlet, az "azta" érzés, hiányzik a filmből, és a film ritmusának egyenletességére jobban kellett volna figyelni, mert bizony a sok kiemelkedő jelenetből nagyon kidívik az, ahol akadozik a történetvezetés.
Összegzés: A történet, rendezés, hangulatteremtés és a zene is mestermunka. Lebilincselő film, nem túl rózsás jövőképpel. Nicholson-Dunaway páros remekel. Mi kell még? Nem is készült a Szigorúan bizalmasig ilyen pöpec krimi-noir.
Értékelés: 8,5/10