A Sötét Lovag kritikája és a Batman sztori. Értelmezések, jellemrajzok
2011. december 12. írta: thedirector

A Sötét Lovag kritikája és a Batman sztori. Értelmezések, jellemrajzok

A Sötét Lovag kritikája és a Batman sztori (jellemrajzok, értelmezések)



Mivel mindenki látta ezt a filmet (ha van olyan aki még nem, akkor azonnal neki ülni megnézni!), így most a kritikát gyorsan letudom és beleásom magam egy fontosabb dologba. A Batman filmek világába. A film (2008-as) értelmezésébe és a karakterek jellemrajzába.

Született 1939
Batman karakterét Bob Kane álmodta  és  rajzolta meg, hogy elsőként 1939-ben megjelenjen nyomtatásban is. Azóta kedvenc Bőregerünk olyan kultusz státuszt vívott ki magának, amit szerintem egy fikciós szereplő sem tudott. A sikerének okát sok mindenben kereshetjük, ám szerintem eléggé egyszerű a kérdés. Azért sikeres mert Ő a legemberibb hősök egyike. Nem lő lézersugarat a szeméből, nem változik át semmilyen szörnyé, robottá. Egyszerűen egy olyan hős, aki azzal vívta ki magának a virtuális elismerését, hogy szerethető emberi karakter. Egy olyan igazságosztó, aki bennünk is bennünk van. Ha így okoskodunk, akkor mondhatni a mi hősi kivetülésünk. Ahhoz, hogy rálépjen erre a rögös útra, egy sajnálatos tragédia közjátéka kellett. A fiatal Bruce Wayne (spoiler! Ő a Batman :)) szüleit a szeme láttára meggyilkolják, megesküdik, hogy a bűnt üldözi amíg él. Mennyire él ez a szituáció, ugye? Egy ilyen monumentális hivatáshoz, kellett egy ilyen szomorú esemény, ami az embert cselekvésre készteti. Nem egy pók csípi meg, nem egy vegyület kerül a szervezetébe. Nálam Batman mindig a magányos hős archetípusát testesíti meg. Persze segítői vannak. De ő maga dolgozik. A fájdalmát maga küzdi le, a helyzeteket maga oldja meg. Ha ütik neki fáj, ha üldözik ő menekül.

Celluloid hős

Az első élőszereplős filmre 1989-ig kellett várni. Az akkor már elismert rendező, Tim Burton forgatta  "Denevérember" egy igencsak leegyszerűsödött és könnyen érthető film volt, amely elég jól áthozta a képregény hangulatát.   Mindenki emlékszik a füstös és sötét környezetre, amit a rendező megálmodott. A történet szerint itt már túl vagyunk régen a szülői gyilkosságon, Batman létező karakter, aki nappal milliomos playboyként éli az életét, míg éjjel a bűnt üldözi. Van is kit, a piti szélhámosokon kívül akadt egy igazán neki való ellenfél, Jack Napier alias The Joker. Ebben a filmben Joker karakterét Jack Nicholson alakítja, aki vigyorától és mimikájától ma is összetojja magát az ember. A filmvásznon jó volt látni, ahogy a két színész egymásnak feszül, de a filmben nem volt igazi katarzis. Rendben volt Joker és Batman karaktere is, de arra a csipetnyi fűszerre és esszenciára, ami hiányozott egészen 2008-ig kellett várni.

1992-ben újra Tim Burton kapta meg a lehetőséget, hogy - az akkor már nagy sikernek és anyagi haszonnak örvendő filmnek -  a folytatást elkészítse. Számomra a Batman visszatér, lett a régi széria legjobb darabja. A történet ott veszi fel a fonalat, ahol az előző letette. Gotham megszabadult Jokertől és így a gondok egy részétől, ám feltűnik a színen Oscar Cobblepot aka. Pingvin. Az állatkert tovább bővül ugyanis Macskanő is beállt a Bőregér életét nehezítők társaságába. Az a jó ebben a filmben, hogy olyan nagy  gonddal  és ügyességgel nyúlt hozzá Burton, hogy simán elbír a film 2 antihőst és egy hőst is. Mindenkinek van élő - lélegző jelleme, motivációja. A hangulat pazarra sikerült. Mintha a képregény elevenedne meg a szemünk előtt. Gotham havas, füstös, szegényes világa annyira él, hogy legszívesebben azt néznénk néha, a szereplők helyett. Danny Elfman zenéje meg pró.

Újabb három év után újabb Batman rész. Ám ennek már annyira nem örültünk. A filmben gyakorlatilag mindent lecseréltek ami jól működött. Burton helyett Joel Schumacher. Michael Keaton helyett Val Kilmer (wtf?) képregényhű világ helyett, csillogó, színes, szagos Gotham. A stúdió mindent elkövetett, hogy a film jó legyen. Nagy nevekkel dolgozott (Jim Carry, Tommy Lee Jones, Nicole Kidman), híres zenészekkel írattak zenét (Seal, U2) mégsem közelítette meg a film az előzőeket. Hiába lett nagyszabásúbb, hiába lett modernebb Batman karaktere nem égett azon a lángon, amin kellett volna. Az utolsó csapás az 1997-es Batman és Robin lett Clooney-val. Schumacher nem tanult a hibákból és ugyanazokat követte el újra kiegészítve,  hogy a magányos farkas Batman mellé odaerőszakolt még másik két hőst. Aztán jött egy nagyobb pihenő - ami valljuk be már kijárt a hősünknek - , hogy 2005-ben Chris Nolan a "sírból " hozza vissza Batmant.

Új rendező, új remények
2005-ben, a Batman kezdődik címre keresztelt új film első előzetese után, én őszintén nagy csalódottságot éreztem. Mikor megjelent a film és láttam elsőnek, akkor teljesen magába szippantott a légkör amit Nolan teremtett. Akkor még jöttek az első lázongók, hogy "jaj de ez túl realista, nem is igazi Batman, hol vannak a fő gonoszok". Valóban, egy kis igazuk van. A film kicsit túl realista lett, de akkor még nem gondoltuk, hogy erre szükség lesz a későbbiekben. A fő gonoszokban is igazuk volt. Scarecrow és Ras'Al Ghul karaktere nem jelenik meg olyan erővel a vásznon, mint anno Pingviné vagy Macskanőé(ezt javította Nolan a 2.részben). Mégis a filmből  átjön a keserűség, az összetörtség, a talpra állás és az az igazi példaértékű emberré válás, ami eddig hiányzott a sorozatból. Természetes volt, hogy van egy szuperhős menő kütyükkel, segítőkkel. Most megtudtuk, hogyan. Igaz ehhez szemléletváltásra és szereplő váltásra volt szükség. Christian Baleről kijelenthetjük nyugodtan, hogy a valaha volt legjobb Batman, Garry Oldman a legjobb Gordon felügyelő és úgy általában mindenki jobb mint az eddigiekben. Imádtuk a sötétbarnás - borostyános tónusát a filmnek. Imádtuk Hans Zimmer zenéjét. A szerteágazó és flashback-ekkel tarkított történetet. Egyszóval a rajongók elkezdtek reménykedni.


A sötét lovag kritikája:

A siker árnyékában
Három évvel később járunk. Nolan Batman filmje jött, látott és győzött. Ehhez azonban sajnos egy olyan körülmény is társul, amiből senki nem kért volna. Heath Ledger vállalta magára 2007-ben Joker szerepét. Többször kijelentette, hogy túl nagy falat neki, de annyira meg akar felelni, hogy mindent belead. Az alakítása elképesztő, felejthetetlen és megunhatatlan. Sajnos azonban Ő, a sikerét nem élhette meg. 2008-ban életét vesztette gyógyszer túladagolásban. Mivel instant klasszikus és kihagyhatatlan filmről beszélünk, a történetből nem sokat árulnék el. Ott folytatódik, ahol az előd abbamaradt. El kell kapni az őrült és beteges humorú Jokert. Batman felveszi a kesztyűt a kerületi ügyész Harvey Dent (későbbi Kétarc) és Gordon felügyelő segedelmével. A film fantasztikus, csavaros történettel bír. A dialógusok, látvány, zene mind egytől egyig közel hibátlan. A jeges rémület (köszönhetően a kékes tónusnak) mindannyiunk csontjáig hatol.

A Bőregér, a Viccmester és a Kétarcú ember
Vagyis Bale, Ledger és Eckhart. Talán nem túlzás azt mondani, Nolannak megszületni volt csak nehéz. Aki  nem elég, hogy ilyen jól ír, rendez, de még a szereplők választása is hibátlan az valamit nagyon tudhat (amit sajnos sokan nem). Bale, mint Batman egyszerűen fantasztikus. A mély hangú, néha már állattá avanzsáló igazságosztó soha, eddig filmben, de megkockáztatom a képregényfilmek egyikében sem volt ennyire valóságos. Köszönhető annak, hogy olyan jellem fejlődésen esik át, ami nem csak őt, de az "alternatív" karakterét Wayne-t is megváltoztatja. Aaron Eckhart mint Harvey Dent nagyon jó, ám  mint Kétarc csak szimplán jó. Nem olyan szenzitív mint Bale, de korrektül oldja meg a feladatot. Sajnos a végjátékban nem volt ideje kidolgozni a saját karakterét, így egy gyengének tűnő megtorló akcióba csap át időnként a film. Ám az ők kettejük - amúgy pazar - színészi játéka így is eltörpül Ledger Jokere mellett. Amit ez a pali előhúzott a kalapból az embertelen, frenetikus és megismételhetetlen. Nincs rá nagyobb bizonyíték, minthogy az életébe került a szerep. Igazi pszichopata, akinek minden apró mozdulata, rezdülése, szava (csakis angolul nézzétek!!) zseniális. Ledger teljesen eggyé vált a karakterével, sőt hozzátett annyit, amennyivel az örökké valóságig ő maradhat a legjobb Joker. Egyszerűen zsigereiben rossz, nincs igazi motivációja, számára a káosz az egyetlen út, amitől kiszámíthatatlanná vált, ezáltal pedig félelmetessé. Minden amit csinál átverés. Minden amit mond hazugság. Minden vicce hátborzongató, csakúgy, mint a nevetése. Nolan emberinek alkotta meg, mégsem érezzük annak.(De erről majd lent).

Összegzés: Sokat köszönhetünk Nolannek. Nem csak azért, mert végre mert tökösnek lenni és a kiherélt szériát rebootolni. Hanem mert olyan alázattal és szakértelemmel tette, amire más szerintem nem is lett volna alkalmasabb. Mindenben jól választott és egy olyan drámai eposz második darabját tette le az asztalra, ami már a megjelenésekkor vagy előtte ( Ledger halála miatt) kult státuszba lépett. Ugyan a film elég hosszú és néhol az az érzése az embernek, hogy még nem mondtak el mindent, és élek a gyanúperrel, hogy Jokert a végén még be akarták hozni valamilyen módon, de a haláleset miatt nem volt rá talán lehetőség. Az is lehet tudatosan volt így lezárva. A vége nekem összecsapott lett. De ez alig von le a film értékéből. Ez a mű, a képregényfilmek alfája és omegája. Nem tudom megtudja-e fejelni a következő Batman mozival a rendező. 2012 júliusában kiderül.

Értékelés: 9/10

Értelmezések:
Sokan mondják, hogy Ledger Jokere jobb, és maradandóbb mint anno Nicholsoné. Szerintem más. Nem lehet a kettőt összevetni, hisz az 1989-es Joker egy bohóccá avanzsált ember, aki játszik, akinek fáj, hogy elbántak vele. Itt sokkal komolyabb és érzelmesebb Jokerről beszélhetünk. Ő elutasít mindent mi emberi. Minden mozzanata törvényen kívüli. Titokzatos jellem és csak a káosznak él. Ez élteti. Ő azt hiszi, hogy vele együtt mindenki egy álarcos gonosztevő, és ezt kész minden áron bizonyítani. Viccnek tartja az életet és viccnek az emberiséget. Ha káoszba dönti a világot és romlottságot hozhat, akkor képes a saját képére formálni Gothamet. A mondás szerint a beteg lelkű ember, próbálja a bűneit, az aberrációit kivetíteni az emberiségre, így ha osztozik valaki benne, akkor az ő bűne megszűnik. Onnantól az válik a természetessé. Kitértem Joker titokzatosságára. A sebhelyeiről folyamatosan félrevezeti  az embereket - akiket egyébként nem érdekel - mindenkinek mást mond, hogy hogyan szerezte. Ha megtudnánk, hogyan szerezte, megfejthetnénk Jokert is. Nem mondja el, hiszen nem ő a film kulcsfigurája, hanem Gotham lakói. Akármitől szerezhette, az jelen esetben másodrangú. A meséjét előadja Batmannek is, akit viszont nem érdekel. Ő a hős, akinek Gotham lakosságát meg kell menteni ettől a torzszülöttől, ezért jól be is ver neki egyet. Nála a bűn és a bűnhődés filozófiája van érvényben. Joker a totális kívülálló, aki betolakodik az oroszlán barlangjába. Kívülállóságának jele - az arcának festésén felül - , hogy olyan mozzanatokat és mimikát alkalmaz amit ott senki. (száj nyaldosás és nyammogás). Amikor bedühíti Batmant és megveri, csak nevet. Ekkor ért célt az, amit szeretne kihozni az emberekből. A haragot, reménytelenséget és a csalódottságot. Itt kell megköszönni, hogy Nolan nem erőltette ránk a szokásos bebiflázott kötelező dumákat és nem a fekete - fehér (igen-nem,haha), jó és rossz harca tárgyiasul előttünk. A különbséget látjuk. Batmant még mindig sokan nem fogadják be, mint megmentőt. Jokert viszont utálják zsigerből.(van is miért) A rendező megmutatja, hogy mi a kettejük közti differenciát, megmutatja mi a különbség Joker és a nép , Batman és Dent, Wayne és Dent között. Érdekes azonosságot fedezhetünk fel Dent és Joker között: Egyiküket sem lehet megvesztegetni. Makacsul ragaszkodnak ahhoz, amit el akarnak érni. A célok azonban különböznek természetesen.
A beginsben induló és útjára kelő káosz tehát tovább gyűrűzik ebbe a részbe, ahol is erősödik, drámaisága valószínűleg a harmadik részben fog kiteljesedni, hogy aztán végleg lezáruljon az eposz.

Nolan minden filmjében a fent említett különbségekre épít (a követésről nem tudok nyilatkozni)

Memento: Mai kor embere
Álmatlanság: szintén két ember kapcsolatának különbsége
Batman kezdődik: Bosszú vagy jobb emberré válás
Tökéletes trükk: Megszállottság és tehetség

Érdekességek:

Ez volt Heath Ledger utolsó (állítólag végig forgatott) filmje.
Ez volt az első film, amiben akció jelenteknél használtak iMAX kamerákat.( a készülő 3. részben is lesz)
A film forgatása alatt majdnem Christian Bale is életét vesztette.
A Sötét Lovag, a világ 10 legjobban jövedelmező filmje közé került.
Az imdb filmadatbázison ez a film van a legelőkelőbb helyen a képregény "adaptációk" között.
Ledger 2009-ben megkapta a posztumusz Oscar-t, a legjobb mellékszereplő kategóriában.



 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmertek.blog.hu/api/trackback/id/tr633458313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása