[Klasszikus Film] A sebezhetetlen
2019. január 17. írta: thedirector

[Klasszikus Film] A sebezhetetlen

A sebezhetetlen

Unbreakable
2000

Az, hogy Shyamalan milyen karriert fut, nagyjából a rapszodikus szóval lehetne jól leírni. A 90-es évek végén, 2000-es évek elején három bomba filmmel új csodagyereknek kiáltották ki. A Hatodik érzék - Sebezhetetlen - Jelek szentháromság a mai napig sokak kedvence, hogy utána az olyan förmedvényekkel, mint a Falu, a Lány a vízben, Esemény, majd a vállalhatatlan Az utolsó léghajlító, A föld utánnal karriergyilkosságot kövessen el. Pár évig hánykolódott, majd a Látogatással és a Széttörvével új erőt leheljen szakmájába. Szerény véleményem, hogy ezek csak a fent leírt borzalmakhoz képest előrelépések, a régi Shyamalant csak nyomokban idézi, de legalább idézi. Jelenleg ott tartunk, hogy havi filmünk valami fura módon trilógiává bővült és záró darabja az Üveg nagyon kedvezőtlen kritikai fogadtatást kap.

mv5bmji1mdg3mtewmv5bml5banbnxkftztcwote5mzg0oq_v1.jpg

2000-ben, mikor a Sebezhetetlen elkészült, derék indiaink nem győzte hangsúlyozni, hogy ő alapból trilógiában gondolkozott. Amit abban a filmben láttunk kvázi prológus. Viszont 20 éve még nem hogy a különböző filmes univerzumok nem voltak divatosak, de egyenesen szégyen volt leírni a "képregényből készült film" szavakat. Persze abban az évben az X-men javítani igyekezett a megítélésen (és meglehetősen jól is sikerült a mozi), de Shyamalanék inkább abban gondolkoztak, hogy meglovagolják az előző év sikerét a Hatodik érzéket, és ezzel próbálták promózni a filmet. Az pedig szépen visszafogottan el is hasalt mondhatni. 10 ből 6 kritika nem tartotta jónak a filmet és a költségvetését is éppen visszadolgozta. Az, hogy ma az egyik legjobbnak tartjuk, el kellett teljen néhány év, és fel kellett fedezze magának újra a régi generáció, meg először egy új.

27470f42-116d-4981-bb5d-623ab3b75556.jpg

David Dunn (Bruce Willis, aki simán aláírt az új Shyamalan filmhez) csodával határos módon, egyetlen karcolás nélkül megúszott egy tömeg balesetet. Nem érti a férfi hogy, de visszagondolva életére, sosem volt sérülése, nem volt beteg. Mikor tudomást szerez róla Elijah Price (Samuel L. Jackson) képregény fanatikus, azt mondja, hogy David nem véletlen ilyen. Ez egy képesség és egy adottság. A Mr. Üveg névre hallgató férfi, azért is ilyen biztos benne, mert ő pont az ellentéte a túlélőnek. A legapróbb baleset is komoly sérüléseket okoz a testében. Elijah addig duruzsol, míg David elkezdi meglátni az értelmet a férfi, elsőre hihetetlennek tűnő szavaiban.

david-practice-1.jpg

Annyira király és előremutató ez a film, hogy nagyjából azóta sem készült ennyire jó a témában. Manapság, mikor már minden CGi orientált, nagyobb, látványosabb, viccesebb, pózerebb. Shyamalan már majd 20 éve egy sokkal letisztultabb alkotásban gondolkozott. Talán filmben sosem voltak még ennyire hús-vér különleges képességű "hősök". Priceról azt gondolná az ember, hogy fanatikusként gyűjti a hősöket, de valójában arra szeretne rálelni, aki az Ő életének, történetének értelmet és célt ad. Nem teljes hasonlattal, de a jó és a rossz harca. Mert, ahogy sok film is később hivatkozott erre (khm. Dark Knight) egyik sincs a másik nélkül. Elijah sem létezett, pedig az egész életét ebben a képregényes bűvkörben élte. Kell az ellenfél, aki a senkiből valakit csinál. Nem csupán testileg és "képességekben" állnak az ellentétes oldalon, hanem habitusukat és világnézetüket is megnézve.

samuel-l-jackson-hot-list.jpg

Shyamalan nem csak történet írásban és karakter alkotásban is nagyon más utat járt be, mint manapság. A humor nagyját száműzte a filmjéből, ellenben átitatja a misztikummal, borongós, meditatív képekkel és a lassú feleszmélésékkel (elmondása alapján az első film lett volna csak az, hogy David elfogadja a képességét, a másodikban lett volna a hőssé válása, és a harmadikban a nagy ellenfél legyőzése). Kreatívan alkotta meg vizuálisan is, hiszen nem ad nagy hős pózokat, sok hosszú snitt van, és sok egy beállítású jelenet, ami nem csak, hogy ilyen filmekben ritka, de általában is az. A sok fontos jelentet is képes volt úgy beállítani (innen üdvözöljük Eduardo Serra operatőrt) és komponálni, mintha két idegen, általános ember az időjárásról beszélgetne.Pedig középre rendezve, már ekkor egymás (torz)tükörképeinek vannak feltüntetve.

Összegzés: Órákig lehetne még a film színhasználatáról, "szuperhős gúnyájáról", zenéjéről, okos vágásáról és remek ritmusban adagolt misztikum feloldásáról beszélni, nem is említve a sok képregényes geek okosságot, de felesleges. Ezt a filmet érezni kell és aki rezonál a hasonló alkotásokra, annak egy brutálisan zseniális történet lesz a jussa. Nem gondoltam volna, hogy a szuperhős témából ez a fickó fogja megcsinálni az egyik legjobbat pedig ez a helyzet. Ja és itt még Bruce Willis is óhajtotta művelni a szakmáját.

9.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://filmertek.blog.hu/api/trackback/id/tr3714568112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása