Cloverfield Lane 10
2016
Van abban valami bájos és egyben furcsa is, hogy az év eddigi kiemelkedően jó filmje egy olyan alkotás, aminek a létezéséről pár hónapja még nem is tudtunk. Üdítő ez egy olyan korban, amikor kb. a 360 előzetes lelövi az egész filmet (akár egy évvel előre, khm. Batman, Civil War). Gondolom nem meglepő, ha azt mondom, hogy a nagy titkolózó J.J. Abrams-nek köze van a dologhoz.
Ne hazudj!
Nagy kujon ez a DzséDzsé. Nem csak jó rendező, de zseniális marketinges is. Anno a Lostot is a Star Treket is, de a legutóbbi SW.-t is elég sokáig titkolta. Patikamérlegen adagolta a tudnivalókat, csepegtette a sejtelmes képeket, infókat. A 10CL-nek nem rendezője, viszont producere lett. Azt is írjuk a számlájára, hogy talán új utat jelölt ki a halivúdi frencsájz rendszernek. Ha már ódzkodsz a remakektől, folytatásoktól, JJ. "találmánya" lehet a jövő. Ugyanis egy olyan elgondolásra jutott, hogy érdemes lenne megnézni mi van akkor, ha azonos világban játszódó, hasonló hangulatra apelláló, de ezen felül max. a címében más filmre emlékeztető alkotásokat dobnának piacra. Így született meg a 10CL-is, ami ugyan nevében emlékeztet a Cloverfield című 2008-as filmre, de sok más hasonlóság annyira nincs.
Michelle (Mary-Elizabeth Winstead) balesetet szenved autójával. Amikor felébred egy idegen helyen találja magát lekötözve. Fogva tartója, Howard (John Goodman) azt állítja, hogy odakint nukleáris támadás történt és most tanyája alatti óvóhelyen vannak, biztonságban, mert a levegő szennyezett. Fel kell készülniük, hogy évekig ott kell maradni, amíg a levegő megfelelően meg nem tisztul. Egy másik férfi is feltűnik hamarosan a bunkerben, Emmett (John Gallagher Jr.), aki megerősíti a történetet. Howard azonban gyakran furcsán viselkedik, kiborul és a paranoia jelét is magán hordozza, ezért kezdetben Michelle, majd Emmett is elkezd kételkedni a férfi szavának hitelességében. Arra gyanakodnak, talán mégsem biztos, hogy nem egy pszichopata tartja fogva őket. Vagy mégsem? Vagy mégis?
Na, ezzel az alapszituációval játszik el Dan Trachtenberg (a rendező) is és végig képes bennünket is kétségek között tartani. Nyilván mindent leírni nem fogok, ennyi pont elég, a többit meglátjátok. Az azonban bizonyos, hogy régen volt ennyire izgalmas filmmel dolgunk. Ha, nagyon vissza akarok keresgélni, talán a Whiplasht tudnám mondani (mondjuk azt nem sikerült überelni). Nem is véletlen, hisz az írók között ott van a dobos thrillert rendező Damian Chazelle neve. Sőt sokáig ő is volt a rendezésre kinézve. El is vállalta, de végül beütött a Whiplash sikere és leforgathatta a La La Land-et. A karfaszorító hangulat viszont itt is adott.
Meglepő, hogy egy kis helyszínen játszódó thriller-scifi, hogy letudja kötni az embert. Újfent bebizonyosodik, hogy mennyire hasznos tud lenni, ha kisebb pénzből dolgozhatnak alkotók. Sokkal több mindent képesek kihozni a helyzetből. Olyan húú de nagy nevek nincsenek a filmben, de ha egy valakit ki kell emelni, az John Goodman. Alapvetően is minden filmjében jó, de itt igazi jutalomjátékot kapott. Akármit csinál a filmben képes egy arcrándulásával ismét megzavarni a nézőt. Amikor azt hinnéd, hogy bebizonyosodik "A" opció, elmosolyodik vagy tart egy nagy monológot és rögtön "B" felé hajlasz. Elképesztő. Bár kis film és nem lesz hátszele, én az Oscar jelöltés nem sajnálnám tőle. M.E.Windsted pedig jó úton van az A kategóriás sztárrá válás útján. Remek főhős, remek karakter és remek alakítás. Minden dícséret megilleti.
Összegzés: A filmről nem tudunk eleget beszélni, mert túl spoileres lenne, de adjatok mindenképpen egy esélyt neki. Még, ha az utolsó harmada egy picit újszerű és fura is lehet sokaknak, az biztos, hogy így is az év meglepetés filmje. A felvezetés, a visszafogott marketing és a filmbe vetett bizalom (kevés promó és bizalom, hogy a jó szájhagyomány sikeressé teszi a filmet) pedig simán ötös.