Julia nem akar a földön járni
2022. január 11. írta: thedirector

Julia nem akar a földön járni

Titán

Titane

2021

titane.jpg

Miután a Titán megtekintése után még 2-3 nappal is kisértettek a film képsorai és gondolatisága úgy döntöttem nem húzom tovább: Essünk túl rajta (meg a másik nehéz filmen is)! A Titán annak a 38 éves Julia Ducournaunak az új, Cannesban is elhíresült filmje (nem csak nyert, de nagyon sokan otthagyták a filmet és vagy behánytak és vagy mentővel vitték ki őket a vetítésről), aki a szende, modell külsővel megáldott megjelenése mellé az elmúlt 10 év egyik legfelkavaróbb, leggroteszkebb gore filmjét rakta össze. Utoljára a Skin i Live in volt, amikor azt mondtam, hogy „na bazdmeg ilyen a költői szintű sokkolás és néha nem megmutatni, csak kezeltetni kellene az elmebajt.” Persze túlzok, hiszen csakúgy mint Almodóvar filmjét, úgy a Titánt is lehet érezni, érteni a nem csekély fekete humorát. A történet egy sorozatgyilkos sztriptíztáncosnőről szól (az amatőrként a szerepet megkapó, ihletetten brutális alakítást pakoló Agathe Rousselle alakítja), akinek kezd forró lenni amúgy is a lába alatt a talaj a gyilkosságai után, de a kisebbik baja csak ez. Egyik este hogy is mondjam…szexuális aktust bonyolít le egy kocsival. Igen, és higgyétek el: Ez a film legkevésbé zavarba ejtő része.

Ha ezt a félórát túléltük, kezdődik az igazi megterhelő pokoljárás. Pechjére annak, aki már eddig kibírta, nem fogja tudni a maradék bő egy órát kikapcsolni. Utána meg nem tud majd másra gondolni. Ilyen film a Titán. Ducournau sokkol. Katasztrofális pusztítást végez a vásznon. Olyan mint egy megvadult ló, aki végigrohan a ranchon és fogalmunk sincs, hogy lesz vége az ámokfutásnak.  Mindig ügyel rá, hogy a filmje mögött legyen valami tartalom. Nem akarom ellőni a poént, és hogy mire fut ki a film, de gyönyörűen végig vezet egy univerzális üzeneten, ami miatt megkaphatta a Cannes-i fesztivál fődíját. Sejtelemesen mosolyog, amikor a nemiszerepek összemosásáról van szó és bőven rá lehet mondani, hogy egy gendersemleges-nonbináris bosszúfilm, de őszintén hiszem, hogy ennél sokkal egyszerűbb a film tanulsága. Sok réteget rejt, van is értelme, hogy beszéljünk róla. Akár egy ilyen gore filmben. Nem jó és nem könnyű néznivaló. Szeretni nem lehet, de nem is ezért készült. Nehéz néznivaló mégis 2021 egyik csúcsteljesítménye.

8_5.jpg

A kutya karmai közt

Power of the Dog

2021

pow.jpg

Jane Campion a női lélek tudora készített egy filmet a férfi lélekről. …and the Oscars goes to… Előzetesen itt is elég sok minden keringett a film körülményeiről (és nem a filmről). pl. hogy Cumberbatch hogy átlényegült igazi vadbunkó cowboy-já és hogy Campion 12 éve nem forgatott filmet stb…Pedig A kutyák..elég erős film a saját jogán is. Leketyegő félben a vadnyugat, de Phil Burbank (Cumberbatch) megmaradt annak a pokróc, bárdolatlan, modortalan alaknak, akik a társaikat, családtagjaikat virtuális latrinának használja. Sértegeti a csendes, sótlan tesóját Georgeot (Jesse Plemons korrekt ismét), annak aráját Rose-t (Kirsten Dunst), fiát a kívülálló, szenzibilis és intelligens Petert (Kodi Smit-McPhee-t). A válogatott terrorizálásnak egy titok felszínre szivárgása kezd véget vetni. Cumberbatch alakításáról az előzetes hírek nem voltak véletlenek. Elképesztő átéléssel adja elő azt a zsarnokot, aki megveti a környezetét. Igazi mocskos, bestiális gonosz, akiben a legijesztőbb, hogy elképesztően okos. Ezt hibátlanul adja elő és még a hanghordozására, fizimiskájára is figyelt. Sajnos a többi színész nem kapott semmilyen emlékezetes jelenetet, így az alakításuk is csendes. Campion nagyon költőien mesél a társasági mérgező maszkulinitásról amit nem, még ma sem sikerült teljesen leküzdeni. Ugyanakkor megmutatja, hogy az (át)öröklött férfiszerepek, hatalmaskodás olykor (sokszor) más leleplezése miatt alakulhat így. Nehéz néznivaló nagyon A kutyák karmai közt is. Nem csak a lelki terrorizálások okán, de Campion nyugodt szívvel hagyja üresen a karaktereket hosszú ideig a vásznon, megtörten. Johnny Greenwood idegesítő zenéje még inkább húzza a feszültséget, ami nekem már sok volt. A Vérző olajban olajozottabban (haha) működött. Ettől és a Cumberbatch one man show-tól független ha a legjobb filmre nem is sok esélye van nálunk és az Oscaron sem. A forgatókönyvért járhat egy díj!

7_5.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmertek.blog.hu/api/trackback/id/tr4016810346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása