Megérkezett az év eddigi legokosabb filmje
2016. november 11. írta: thedirector

Megérkezett az év eddigi legokosabb filmje

Érkezés

Arrival

2016

Eddig sem igazán volt kérdés, hogy a kanadai Dennis Villeneuve talán a legizgalmasabb, legsokrétűbb rendező perpill Hollywoodban. Nem csak abból adódik, hogy nagyon érzékenyen és finoman vezeti a karaktereit, építi a filmjeit, hanem abból is, hogy úgy tűnik minden létező műfajban megállja a helyét. Most épp egy sci-fiben, ami azért jó hír, mert Ő dirigálja a 80-as évek kultfilmjének, a Szárnyas fejvadásznak a folytatását, méghozzá Budapesten.

arrival-movie-4-e1471529984165_1.png

Érzelmes tudomány?

Hogy kicsit lelőjem a poént, gyorsan leírom: Jól sikerült a film. Viszont előrebocsájtom kinek javaslom a megtekintését:

Nézze meg a filmet az, aki szereti az intelligens, lassú teljesen akciómentes alkotásokat. Akit, nem zavar ha a film egy pontján elő kell venni a zsepit! Igen, egy olyan távolságtartó és tudományos filmben, mint ez. Valamint az, akinek sosem elég a mindig csodálatos Amy Adamsből!

Kerülje az a filmet, aki unatkozik azon, ha hosszú percekig a Fibonacci számokat, nyelvtani okoskodást és egyéb elméleti síkon létező jelenségeket hall. Nem akarja látni Michael Stuhlbargot elhízva. Valamint annak sem javaslom, aki szerint az idegenek vagy széjjel lövik a Fehér házat, vagy semmi.

arrival-2016-amy-adams-movie-wallpaper-09-1280x796.jpg

Az már biztos, hogy a sci-fiknek jól megy mostanság. Egyre másra sikerülnek jól, gondoljuk csak a Gravitációra vagy a Mentőexpedícióra. De ott volt még a Hold, a Cloverfield Lane10 ,a Star Wars és a Csillagok között is (ha nagyon akarjuk azért vastagon be lehet szuszakolni ide a Galaxis őrzőit is). Összességében mindegyikre elmondható, hogy kellemes, szórakoztató pár órás alkotások, némi jó gondolattal, elraktározható tanulsággal. Viszont valahogy egyik sem volt ennyire 'közeli', mint az Érkezés. Talán ez az a film, ami legvalóságosabb, hisz akár holnap is megtörténhet itt velünk. 12 objektum tűnik fel ugyanis a Föld 12 különböző pontján. Csak lebegnek a felszín felett pár méterrel. Nem tudjuk kik és milyen szándékkal jöttek. A kapcsolatfelvételhez a világ legjobb nyelvészét (Loiuse, Amy Adams) és elméleti fizikusát (Ian, Jeremy Renner) küldik. Az ő feladatuk közös nyelvet alkotni és kideríteni, mi a szándék.

arrival-2016-movie-adams-renner.jpg

Dennis Villeneuve ezen filmje, sokkal inkább Sicario, mint mondjuk a Fogságban. Hasonlóan szépen, lassan teremt feszültséget és épít atmoszférát. Teljesen máshogy áll az űrlényes sci-fikhez, mint mások. Nem árul zsákbamacskát, hogy idegenek jöttek, de nagyon sokáig rejtegeti őket, így az első találkozás igazi esemény a filmben. Rá jellemző lecsupaszított közegben történik mindez pár tudós szeme láttára. Ugyanakkor ügyesen sejtet sokszor, mint inkább premier plánban mutatja a lényeket. Példával élve megtudta állni azt, ami Shyamalan nem, a Jelekben.

maxresdefault_60.jpg

Amy Adamsszel sikerült megint egy erős, de Emily Blunttól eltérően máshogy erős női karakter alkotni. Louise is törött lelkű ember, de intellektuálisan erős, szemben Blunt fizikai és jellembeli erősségével szemben. Például az elején rögtön kiderül, hogy a nő élete nem könnyen alakult, sorscsapásoknak hála.

Őszintén szólva elnézve ezt a nőt, mint színésznőt és mint karaktert, annyira hiteles, ösztönös és igazi, hogy nem tudtam hol kezdődik Louise és hol Amy Adams.

Minden filmjében 100%-ot nyújt, főleg ha csak az elmúlt 5 év alkotását nézzük (The Master, A nő, Amerikai botrány, Nagy szemek). Szinte nincs olyan szerepe (hagyjuk most a BatmanvSupermant), amiért automatikusan ne adnánk legalább Oscar jelölést. Még idén ráadásul játszik Tom Ford Éjszakai ragadozókjában is, ami szintén jó kritikákat kap. Na, de visszatérve, azt gondolom Adams talán most kapta meg élete szerepét. Nincs egyetlen egy teátrális vagy nagy jelenete sem. Mégis olyan elemi erővel uralja a vásznat, hogy Jeremy Renner vagy Forrest Whitaker kezdő színészpalántáknak tűnnek mellette. Pedig az úriemberek is kétszer álltak sorban, amikor a színészi tehetséget osztották.

maxresdefault2_3.jpg

Az Érkezés azonban nem csak a történetvezetésben, jeleneteiben, színészi játékában visszafogott, hanem a műfaj elvárásaihoz mérten is. Hála Istennek végre egy film, ami eljátszik azzal a gondolattal is, hogy mi van, ha a jövevények nem rossz szándékkal érkeznek? Mi van ha segítenek? Vagy nem akarnak semmit? Urambocsá nekik kell segíteni? Mindegy is, de legalább a gondolat felmerül. Plusz örülök, hogy csak minimálisan érintjük a társadalom hozzáállását, és inkább a világ vezetőinek és tudósainak a csörtéjét, munkáját látjuk. Ennél is fájóbb - ami nem feltétlen Villeneuve-ék hibája - hogy a szépen felépített, tudományos, letisztult, logikus képbe, amolyan nolanesen behívták az érzelmeket. A racionalista és érzelemközpontú dolgokat összemosni, vagy finomabban mondva ütköztetni, ráadásul úgy, hogy ne legyen tolakodó és ne rántson ki a film ritmusából nagyon nehéz megcsinálni és itt sem sikerült maradandóan. Persze valamivel okosabb és szebb az átmenet, mint a Csillagok között esetében, de mindenképpen nyomot hagy a filmen.

arrival-movie-2016-amy-adams.jpg

Az viszont vitathatatlan, hogy hollywood-i nagyobb költségvetésű stúdiófilmben, ennyi okos témát nem sűrűn járunk körbe. Legyen az a kommunikáció és a kommunikációs szakadék (vagy ha a filmhez hűen akarok fogalmazni a kommunikációs fal), a kölcsönös megértés és akadályok leküzdése. Vagy például a világ vezetőinek bizalmatlansága, ösztönössége, és arroganciája.

Összegzés: Az Érkezés olyan film, amin sokat lehet agyalni. Bár nem túl valószínű a cselekménye, mégis benne van, hogy akár velünk is megtörténhet. Nézőjét nem tekinti hülyének, okosan, még talán azt is mondom, hogy fordulatosan megírt története gondolkodásra késztet. A színészei, főleg Adams remekel. A zenéje csodaszép, a képe is, de itt már elkélt volna egy nagyobb nívójú alkotó, pl. Deakins. Elegáns és sci-fihez mérten annyira lecsupaszított a stílusa, hogy kis túlzással már nem is az. Ez mind nem zavar, viszont érzékeny vagyok arra, amikor kicsit blöffölnek az alkotók, és az szentimentalista töltetű résznél ezt éreztem. Ezt leszámítva viszont tényleg eddig az év egyik legjobbja.

További érdekességet a mafab.hu oldalán olvashattok a filmről! Katt!

8_5.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://filmertek.blog.hu/api/trackback/id/tr4911950081

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása