[Klasszikus Film] Nem vénnek való vidék
2016. január 27. írta: thedirector

[Klasszikus Film] Nem vénnek való vidék

Nem vénnek való vidék

No Country for Old Men

2007

Sajnos a hónapban a Best of 2015 cikkem miatt, nem volt semmi időm klasszikusokat nézni. Ezért egy első napokból való cikkemet foldoztam újra és adom ki, nyilván sokan nem olvastátok és talán vártátok is, úgyhogy...
Ahhoz,hogy igazán megértsük, mit képvisel ez a film érdemes egy kicsit megismerni a Coen testvérek világát. Ők a második típusú  művészfilm kialakulásában és előretörésében vették ki a részüket olyan nagy nevek mellett mint pl. David Lynch vagy Quentin Tarantino. Elérték azt, amit mások hosszú évek munkáival sem, hogy gyakorlatilag nem kell függeniük Hollywoodtól (bár megjárták a maguk félelmeit ezzel kapcsolatban lásd: Barton Fink c.film). A moziba járók bizonyos szegmense imádja a filmjeiket, és a nevük garancia a minőségre.

A kezdő képsorról ordít,hogy ki rendezte a filmet. Kietlen, sivár texasi táj. Nem először látunk ilyen a Coen tesók filmjeiben.

no-country-for-old-men-brolin.jpg

A film 3 fő karakterrel dolgozik.(a szerepükre a sztoriban térek ki)

Tom Bell seriff [Tommy Lee Jones]: Régi erkölcsök embere, aki mellett elhaladt az idő. Megdöbbenti a mai kor szellemisége, erőszakossága, no nem mintha nem vívta volna meg a maga harcát már az életében, de mára feladta. Ő benne jelenik meg a filmben igazán a "nem vénnek való " faktor. A Coen filmek kötelező narrátori szerepét kapta meg.

Llewely Moss [Josh Brolin]: Tipikus neonoir karakter, aki a Coen "univerzum"hőseitől eltérően nem csak sodródik az árral, hanem tudatosan cselekszik - bár rögtön bűnös dolgot - de tervszerűen dolgozik, és nem haboz, ha lehetőséget lát maga előtt. Egyébként a film hangulata is, de főleg Moss karaktere reflektál a neowestern filmekre.(Vagyis nem a S.Leones "szuperközeli plánozású jobbra nézek, balra nézek, bumm bumm filmekre). Kitartó, hidegvérű, gondoskodó, szűkszavú hőst képzi le a vásznon.

Anton Chigurh [Javier Bardem]: Na, ő a totális pszichopata. Egy erkölcsi nulla, aki ha nem küldetésből öl, hát öl szórakozásból. Pénzfeldobással dönt életekről, megalázza és kényszeríti áldozatait arra, hogy segédkezzenek önön halálukban. A kinézete totálisan elborult, mint aki most szökött meg a sárga intézetből. Egyébként csak feltűnik a semmiből, majd olyan sebességgel el is megy .Az alakításáért Oscar díjat kapott, úgyhogy mindenképp figyelemre méltó. Elemi gonosz a filmvásznon.

no-country-for-old-men-no-country-for-old-men-23-01-2008-21-11-2007-1-g.jpg

A filmről röviden:

Azért röviden, mert hosszan nem érdemes ellőni a poénokat. Szóval van egy pénzes táska, ami csak úgy hever a kietlen pusztában ,társasága pedig egy csapat halott ember, aki egy drog leszámolás miatt jutott oda, hova. Moss megtalálja a táskát, és mint, ahogy fent írtam, nem habozik, hanem felszívódik a pénzzel .Persze a gazdája keresi az ő "drágaszágát", ezért üldözőbe veteti a "tolvajt" A filmben az események értelemszerűen követik egymást, a karaktereknek "élő-lélegző"jellemük, motivációjuk van (kivéve ugye Antonnak, aki pszichopata,tehát neki elég az is ha ölhet). Mi van még a filmben? Kegyetlen lelki terror, komoly tanulság (ezeket főleg Bell seriff szórja) minden képzeletet felülmúlóan, gyönyörűen fényképezés (OSCART ROGER DEAKINSNEK!), a fekete humor fergeteges (ahogy azt már a rendező párostól megszokhattuk)
-Behajtó: "Hol a pénz?"
-Moss: "Nincs meg,a nagy részét elköltöttem kurvákra és whiskeyre,a többit meg elszórtam"

no-country-for-old-men.png
Na, de azért nem megy át sosem vígjátékba, kínosan ügyel, hogy nevessünk, de mi érezzük kellemetlenül magunkat. Mi nincs a filmben? Zene. Ennek pedig roppant módon örülünk, mert olyan egyedi és félelmetes atmoszférát kölcsönöz ezzel a filmnek, amire még nem volt példa a mozgóképes univerzumban (vagy csak kevés). Szinte vágni lehet a feszültséget a csend miatt, pedig van történés. Nehéz elfogulatlanul írnom a filmről, mert nem titkolván az egyik kedvencem. De ettől van negatívum is: A film közepén kicsit lassul a tempó, ami bár érthető, mégis megtöri a film ritmusát, és a seriff karaktere is túl van picit misztifikálva (ha drogleszámolás van és hulla hegyek vannak, akkor azt általában a szövetségiek is végzik nem egy kis seriff iroda) valamint 1-2 helyen lyukas a forgatókönyv, de nem keresünk hibát többet.

Összegzés: Azoknak akik közönségfilmeken szocializálódtak, vagy esetleg nem bírják az ilyen fajta nyomást, azoknak nem ajánlom a filmet, mert úgysem fog tetszeni. De ugyanakkor annyi rossz filmre áldoztunk (áldoztatok) időt, ezen a két órán nem múlik semmi és lehet nektek is a kedvenc filmek közé lép elő, csak úgy, mint nekem.:)

Értékelés: 9,5/10

 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmertek.blog.hu/api/trackback/id/tr378320802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FikkFakk 2016.01.27. 20:03:16

Aztaqrva mar ez is majdnem 10 eve volt!?

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2016.01.27. 22:37:33

Llewely Moss [Josh Brolin] - szerintem sokkal jobb volt mint színész és a szerepe is, mint a "főgonoszé"

Butch Cassidy 2016.01.28. 10:26:12

A könyvben még hangsúlyosabb a seriff szerepe. Sőt, szinte csak róla szól. Szerencsére a film ebből sokat visszavett.

Chigurh viszont nem sima pszichopata, ő maga a gonosz, szinte bibliai értelemben. Nem lehet legyőzni, pont ennek a felismerése a film lényege.

ZON 2016.01.28. 13:48:51

@Butch Cassidy: Pontosan ! Ettől leszel depressziós a filmtől.
Kihagyhatatlan .

Egy dolgot nem értek : A lakókocsipark recepciós nénije miért maradt életben ?

egymilliópicikrisztus 2016.01.28. 14:46:24

@ZON: emlékezetem szerint rábízzák a képzeletünkre a sorsát...
Azt nem mutatják,hogy Chigurh megöli,de azt sem,hogy életben hagyja...