Eastwood az égvilágon semmi újat nem mond a háborúról
2015. január 28. írta: thedirector

Eastwood az égvilágon semmi újat nem mond a háborúról

Amerikai mesterlövész

American Sniper

2014

Az A.S. tökéletesen bebizonyítja, hogy az ilyen legendás, zseni rendezőknek milyen káros tud lenni öregkorukra, hogyha annyi pénzük / producer ismerősük van, hogy gyakorlatilag akármit megcsinálhatnak (khm Spielberg). Lassan Mr.Eastwoodnak el kellene gondolkodni vagy a visszavonuláson, vagy a téma jobb megválasztásán.

as-06159r.jpg

Egy hős?

Az az igazság, hogy Eastwoodot egy igazi (talán utolsó) hazafinak tartom a rendezők közül, ráadásul a régi iskolából. Nincs is azzal semmi gond, ha valaki szeretne az országa történelméből filmet forgatni. Az igazán jó rendezők ismérve azonban szerintem az, hogy képesek árnyalni a történetet, mondanivalójukat. Ezzel nem akarom azt mondani, hogy Eastwood ne lenne jó rendező. Sőt.., de itt most nagyon súlyosan eltévelyedett. Mondjuk ott van szegény Bigellow ZeroDark30-je. Amikor bemutatta milyen kínzásokat alkalmaztak az amerikaiak, szinte egyöntetűen támadta mindenki őt. De, nem kell messzire mennem: A tavaly őszi Fury is képes volt elmenni abba az irányba, hogy megmutassa: a háborúban mindkét fél állat. Nem csak mindig az arabok, németek, szovjetek stb... Ezzel szemben Eastwood, aki már letett az asztalra egy Levelek Iwo Jimaról-t, most olyan ordas giccsbe markoló, ömlengő propaganda filmet hányt a vászonra, hogy egyszerűen kínos volt végignézni.

20141003_americansniper1.jpg

Chris Kyle (Bradley Cooper) egy igazi texasi gyerek, akit apja már gyerekkora óta hazafias eszmékkel nevelt. Család, haza, szeretet. Megismerkedik a csodásan pimasz Taya-val (Sienna Miller). Hamar családot alapítanak, ám mikor megtámadják Amerikát, Chris úgy érzi kötelessége kimennie Irakba harcolni és tenni valamit a hazájáért. A film lényegében 4 turnusú kimenetelét és az otthon töltött időt mutatja be. Méghozzá elég kaotikusra szabdalva, hol jobban, hol kevésbé sűrítve az időt és a történetet.

546360b31225a2f9404eaec5_american-sniper.jpg

Én gondolom mi lett volna a kifutása a film mondanivalójának: Chris Kyle egy hazafias családból származik, ahol tényleg a génjeikbe van kódolva, hogy "Haza, család, szeretet". Amivel nincs is baj. A fegyvermániája is indokolt, hisz texasi, ahol nem vagy férfi, ha nem szereted a fegyvereket. A fickó tetteit azzal indokolja, hogy neki meg kell felelni annak az ideának, amit kapott az apjától. Ergó, ha megtámadják a hazád, kötelességed megvédeni. Próbálkozik ezt bemutatni a rendező, csupán olyan közhelyes és ócska jelenetekkel, mint pl. amikor nézi Kyle az öccsével a tévét, ahol bemondják, hogy arabok keze által halt meg pár yenki katona, ők meg felpattannak, megkeményedett vonásokkal és szinte habzó szájjal mondják "A haza veszélyben, valamit tenni kell". Másnap pedig már a seregben is van. De van még egy csomó ilyen jelenet.

amercsniper_thumb2-1418695766668.jpg

Chris-t, Eastwood minden erejével egy igazi hősnek akarja bemutatni. Ráadásul a seregben is Legenda becenévvel illették tettei miatt. Azonban, aki olvasta a könyvét, vagy látott róla videót, annak nem kérdés, hogy a csóka nem volt mentálisan a toppon. Egyáltalán nem rendítette meg, hogy 160 (elmondása szerint 255) férfit, nőt, gyereket ölt meg a háborúban. Ezt mondjuk kifejtette könyvében, hogy ő csak feketén és fehéren látta a dolgokat. Számára a gyilkolás nem egy rossz dolog. Persze maga a háború megrendítette, de nem maga a gyilkolás, hanem az, hogy a bajtársai elestek, és ez kellően feldühítette, hogy amolyan "szemet-szemért" módon újabb társakat toborozzon egy veszélyes megtorló akcióba. Nem tudok amerikai patrióta fejjel gondolkozni, de számomra nem ilyen egy hős, és a film sem tudta ezt elhitetni velem. Chris bátor volt, nem kérdés, saját erőből, önként jelentkezett a háborúba, texasi volt minden tipikus sztereotípiával ellátva, pusztán nem ártott volna, ha a film utal arra is, hogy több száz ember megölése nyomot hagy rajta, vagy a tette legalább megkérdőjelezhetővé válik. Vagy bármi, ami morálisan megrendíti. Ebből szinte semmit nem kapunk. Érdekelt volna, hogy miképp formálja át a háború borzalma a lelkét. Hogy tud megmaradni egy tömeggyilkos, profi katona és családapa egyszerre. Legalább lenne valami vívódás benne? Eastwood nem megy át Kubrickba, Bigellowba urambocsá' Coppolába vagy Malickba és totálisan megmarad a felszínességen.

american-sniper-bradley-cooper-sienna-miller1.jpg

Na, de ha már ennyire erősen fel van tupírozva a megítélése Kyle-nak, akkor legalább mondhatna valami újat a háborúról. Sajnos azonban Eastwood itt sem képes semmi rendkívüli, eddig nem látottal szolgálni. Egyáltalán nem megy bele mélyen sem a háború borzalmaiba, sem a karakterek mélységeibe, se semmilyen komplex dologba. Azok a jelentek, meg amikor nincs fegyverropogás, és főleg Chris és Taya között zajlik az interakció, csak azért nem dől össze a sekélyességtől, meg a két főszereplő pazar játékot vezet elő. Ezt meg kell adni. Ellenben legalább az akció jelentek rendezése jó, és van bőven izgalom a filmben. Ebben az öreg még mindig elképesztően jó. Szinte ordít a különbség, hogy az akció rendezés mennyire profi, és a családi, morális drámázás mennyire gyenge-középszerű.

Összegzés: Nem hittem volna, hogy valaha ezt mondom, de egyet kell értsek Seth Rogennel, aki azt mondta, hogy Tarantino Inglorious Basterd scene 3-jára emlékezteti a film. Sajnos Eastwood gyáva filmet forgatott, amit a republikánus veteránok július negyedikén csillogó szemmel fognak nézni. Szinte nulla karakterárnyalás, feleslegesen szétszabdalt történet. Az, hogy mennyire önsimogató a film már szinte meg sem lep. Amikor csak tudtam próbáltam eltekinteni ezektől a dolgoktól, és egyébként egy vérbeli, modern, jól megrendezett feszült, háborús akciófilm, sekélyes családi drámával, és tényleg remek színészi alakításokkal. Ennél azért sokkal többet vártam egy ilyen rendezőtől.

Értékelés: 6/10

A bejegyzés trackback címe:

https://filmertek.blog.hu/api/trackback/id/tr147117017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Carter8012 2015.01.28. 22:44:11

Hello,

Nem tudom pontosan, hol es milyen nyelven nezted a filmet de vagy csak az elejet lattad vagy nem ertetted de pontosan le van rajzolva micsoda jellem valtozason esik at a tourok alatt Kyle amit BC eleg jol meg is jelenit szerintem. Ennek a jellem valtozasnak a csucspontja amikor a feleseget hivja az I'm Ready to go home mondandoval...

Ha gondolod szivesen elbeszelgethetunk rola, en sem kedvelem az amcsi giccsparadekat de ez a film szerintem rendben volt.

Kyle tortenetehez pedig hozzatartozik, hogy nem a 160(255) killert tartottak hosnek, hanem azert amit a hazateres utan tett a "bajtarsakert" ugyanis pontosan tudta, hogy mi tortenik minden katonaval aki megjarta azt a fajta "poklot".

C

Kispest1909 2015.01.29. 07:56:14

Nem tudom milyen filmet nézett a cikk írója, de ez egy zseniális film (leszámítva azt a játékbabát). A film lényege, hogy változtatja meg az embert a háború és vissza tud-e illeszkedni a társadalomba. És ezt nagyon eltalálta Clint Eastwood.

Bradley Cooper alakítása pedig annyira zseniális, mint Robert Downing Jr. a The Judge c. filmben!!!

Nálam ez a film 10/10.

thedirector 2015.01.29. 08:50:20

@Carter8012:
@Kispest1909: "A film lényege, hogy változtatja meg az embert a háború és vissza tud-e illeszkedni a társadalomba."

Kapásból fel tudok sorolni 3-4 olyan filmet, ami igazából foglalkozik a háború emberre gyakorolt hatásával és a visszailleszkedésről kezdve az Apokolaipszis mosttal, az Őrület határánnal vagy a Taxisofőrrel. Ebben a filmben az egész háború borzalma néhány poszttraumás jelenettel le van tudva. Elbeszélgethetünk sok mindenről, csak előbb nézzétek meg az adott filmeket és vessétek össze ezzel a pátoszos, önsimogató alkotással.

Egyébként persze értem miről beszéltek, csak annyi a baj, hogy Eastwood ezt egy nagyon komplex, sokrétű alkotásnak szánta, családi drámákkal, nehéz háborús döntésekkel, áldozatokkal, fanatista ellenfelekkel és hazafias érzések tömkelegével. Ezek megfelelő árnyalásával és mértéktartó adagolásával egy tök jó háborús/háború ellenes(Eastwood kijelentette, hogy semmilyen háborút nem támogat) film lehetne.DE! A vége mégis csak arra fut ki, hogy Kyle a hős. Aki amúgy tényleg alig (vagy inkább semmit nem változik a filmben, azt a kis poszttraumás dolgot hagyjuk, Eastwood is leszarta). Számomra egy igazán jól működő háborús filmben a nézőnek és a főszereplőnek (vagy nevezzük akkor hősnek) meg kellene undorodnia, el kellene borzadnia a tettein, a háborún(mert azt épeszű ember nem gondolhatja komolyan, hogy embereket ölni a háború zászlaja alatt jó móka).

Van a filmben egy jelenet, amikor megrendülve szerel le az öccse és mondja "Fuck this!". Számomra abban a jelenetben benne van az a megdöbbenés, amit egy katonának át kell élnie utána. Ez sehol nem jelenik meg Chrisnél. (Amúgy Cooper tényleg pazar, ezt leírtam.)

Arra még ki sem tértem, hogy az arabok egytől egyig két lábon járó sztereotípiák. Csak áldozat van, áruló és fanatikus. Még azt az egyet, aki nem annak tűnik és végül árulónak állítja be Eastwood. Csak szélsőségekben tudott gondolkozni a rendező. Megjegyzem jelen környezetben és ilyen forró világ helyzetben nem is a legjobban időzített film. Ezzel nem akarok igazságot tenni sem A sem B mellett.

Leone_510 2015.01.29. 09:43:23

egy unalmas ember "életéről" filmet forgatni eleve kudarc , és aki azt mondja, hogy a gyilkolás az izgalmas akkor az is szocio és pszichopata mint a főszereplő, elmegy a háborúba mert az ellenség visszaütött...muhahahaha ez ám a motiváció, ha egy akciófilm lett volna megfelelő kalandos körítéssel akkor érdekelne

volt egy régi Galactikában ( valahol megvan a pince mélyén ) egy történet melyben a háborús filmhez kerestek statisztákat , a forgatás közben a jelenet alatt kiderült , hogy éles lövedékekkel lövik őket és elpatkolnak jól, így a mentálisan gyilkolásra hajlamos embereket "kiszűrik" és így forgatták a tök reális háborús filmet is egyben - támogatom :)

1000bocs 2015.01.29. 13:35:41

Hm, a kritikát olvasva végig olyan érzésem volt, mintha a posztoló sértettsége okán nem veszi észre - kis túlzással az életben ma már minden sztereotípia. Mintha a posztolót érzékenyen érintené, hogy nem a neki tetsző sztereotípiák köszönnének vissza:)

thedirector 2015.01.29. 13:48:46

@1000bocs: Természetesen a kritika íróját semmilyen jellegű sértettség nem vezéreli. A kritika írója oly módon ítél meg filmeket, hogy mit alkotott az adott művész. Független vallási, faji, nemi és egyéb gondolkodásmódjától.
Talán nem régóta követed az oldalt, az is lehet csak erre a posztra bukkantál rá, de ha van időd visszaolvashatsz, régebbi véleményezéseket (akár háborús filmekről is). Minden filmnek megadom a jó pontot,a jó véleményt, sőt az igazát is, amelyik rászolgál erre.

Nem kapok érte pénzt azért, ha bármit magasztalok vagy lehúzok. Az meg, hogy valami vallási, politikai, etnikai rész engem befolyásolna...nos az egyfelől gyerekes lenne, másfelől baromira nem összeegyeztethető a filmek megítélésével. Szerintem.

Köszönöm, hogy írtál. :)

Diverlaci 2015.01.29. 14:42:43

Nem tudok egyetérteni a blog íróval, zseniális a film.. Szerintem komolyan Oscar esélyes. És egyáltalán nem csöpögős, nem érzelgős. Nyers valósággal ábrázol mindent.Nagyon meggyőző a szerepben Bradley is. Hatalmasat játszik benne.Nem egy jelenet esetében izzadó tenyérrel vártam, hogy mi fog történni. Pl. amikor a kissrác felemeli az RPG-t és szinte átéltem, hogy vajon leteszi-e vagy nem.. Félelmetesen jó..
Vagy az a jelenet, amikor a végén a felesége az ajtóból utána néz és pontosan tudod, hogy ez az utolsó pillanat, amikor élve látja, az pedig annyira Eastwoodi, hogy félelmetes. Ez a film remek és hajlandó lennék többször is megnézni, ami nálam rettenető ritka. 10/10

thedirector 2015.01.29. 15:42:02

@Diverlaci: Nem is a feszültség ábrázolásával, a színészi játékkal volt gond, de mindent leírtam. Az Oscar esélyei pedig ott szálltak el a filmnek, hogy későre lett időzítve a premier, plusz már majdnem az összes szervezeti díjat elbukták a Birdman-nel és a Boyhood-dal szemben. Már pedig ezek a szervezetek zöme alkotja azt a tábort is, akik az Oscaron szavaznak. Esetleg 1-2 technikai díj szaladhat be a filmnek. Vagy nagyon nagy meglepetésre Cooper színészi díja, de itt sem éppen ő az éllovas (3. helyen áll a versenyben).

Éhes ló 2015.01.29. 20:52:40

Bocsi ha ismétlek pár gondolatot a korábbiakból.
Nem tudok egyetérteni a blog íróval, zseniális a film.
Nyers valósággal és pár apró kivétellel szakmailag is helyesen ábrázol mindent. Szerencsére az öreg Clint ismeri a szakmát, van fogalma az emberről és a harcosokról is.
A poster sajnos nem vette észre, hogy a morális kihívásokkal miként küzd meg egy harcos, ráadásul ez a küzdelem folyamatosan jelen is van a filmben és nem ad előre megjósolható "végeredményt" egyik jelenetben sem, ahogy a vége is brutális.

Azt elvéteni kritikusként, pl. amikor a kissrác felemeli az RPG-t és szinte átéltem, hogy vajon leteszi-e vagy nem, lő-e mint az elején, a fegyvert a gyereke kezébe adó anyánál, vagy sem .. Félelmetesen jó, tessék megnézni, ha nem sikerült megérteni, felfogni.
Vagy az a jelenet, amikor a végén a felesége az ajtóból utána néz és nem pontosan tudod, csak valahol a gyomrod mélyén érzed, hogy talán ez az utolsó pillanat, amikor élve látja, nos ez pedig annyira eastwoodi, hogy félelmetes.

Ez a film remek és meg is nézem többször, mert katonaként, harcosként sem nem tudnám sajnos soha jobban elmesélni, elbeszélni, leírni, képekbe foglalni azt a hihetetlenül kegyetlen dilemmát, kihívást, brutális fizikai, szellemi és lelki igénybevételt, ami férfiként, katonaként érhet egy becsületes, tisztességes, hazaszerető embert, aki a kötelességét teljesíti, függetlenül attól, hogy ezt jó ügyért, vagy sem kell tegye, amikor a hazája fegyverbe szólítja.
10/10

strikt 2015.01.30. 02:31:54

Ez a poszt jo nagy ongol. Mostansag egyre elterjedtebb a magukat filmkritikusnak vallo poszterek kozott, hogy vitriolos kritikaval illetnek minden filmet, amiket sztarok rendeznek, vagy jatszanak benne. Gondolataikat igyekeznek mely katarzissal szinesiteni. Elfelejtik, hogy velemenyuk maximalisan szubjektiv es inkabb kotekedesre, mint jozan kritikara tamaszkodik. Viszont az 5 perc hirnev mindenert karpotolja. Aztan egy sarokban sirdogal a nezettsegi mutatokon. Viszont szorakoztato az igyekezete.

thedirector 2015.01.30. 08:32:48

@strikt: Akkor, ha megtenné, hogy a kedves kommentelő kifejtené a véleményét a témában, mert így pont olyanná érett ez a hozzászólás, mint amivel a cikk íróját vádolja. :) Öngól tán?

Sosem vallottam magam kritikusnak. Nem is gondolok magamra így. Noha, egy pici dolog okán, még mondhatnám is, de ezt hagyjuk.

Annál többre tartom magam, hogy csak azért lehúzzak egy filmet, mert sztár rendezte vagy mert amerikai katonák vannak benne vagy akármi. Szeretem Eastwood rendezéseit, és mivel egy remek direktornak tartom pont ezért fájdalmas, amit most elkövetett. Nem a témája miatt, nem azért mert amerikaiak a jófiúk(megint), hanem mert vásári módon van a film megcsinálva. Fura dolog, hogy amíg pl egy Hurt Lockert, Szakaszt, Apokalipszis most!-ot, Szarvadvadászt, Acéllövedéket kedvelek, pont direkt ebbe rúgok bele, mert sztár rendezte. Érdekes.

Nem érdekel az 5 perc hírnév sem, az olvasottság még úgy sem. Ugyanannyira tartom azt a posztot is, amit 2 ember olvas el, meg azt is, amelyiket 2000. Ha, már rajtam kívül valaki elolvassa, az nekem onnantól siker, a többi már csak hab a torta tetején. Egy blogon meg engedtessék meg, hogy úgy írjak, ahogy nekem tetszik, pláne, ha az történetesen az én vezetésem alatt áll. Köszönöm, hogy írtál.

director

seapeoples 2015.01.30. 22:24:14

A filmmel alapvetoen az a gondom, hogy egy teljesen teves kiindulasi pontbbol kozeliti meg az esemenyeket. Az USA es szovetsegesei itt agressziot kovetnek el Irak ellen (mint annyi mas esetben mashol is), mert nincsenek vegyi fegyverek Irakban es Irak nem tamadta meg az Allamokat. Innentol kezdve az amerikai orvlovesz betolakodo es harcolni kell ellene (mint ahogy a Patriot-ban Mel Gibsonek harcolnak az angolok ellen. Emlekezzunk csak vissza, hogy Mel Gibson kamasz gyereket az angol tiszt hogy lelotte, amikor az pisztolyt ragadott ellenuk, es mennyire ellenszenves volt a tiszt). Nekem az amerikai orvlovesz itt az angol tiszttel volt egyenlo, amikor a hazaja szabadsagaert harcolo gyereket kilotte. Tehat, az amerikai orvlovesz egy negativ figura, tomeggyilkos es a hagai birosagon lenne a helye az amerikai es angol vezetokkel egyutt, akik ezt a kaoszt okoztak. De hat tudjuk, hogy az amerikaiakat nem lehet Hagaba idezni.

Éhes ló 2015.01.31. 13:41:42

@seapeoples: a filmmel kapcsolatos alapvető gondjaid abból származnak, hogy te egy MÁSIK filmet akartál látni, nem ezt.
Az öreg Clint amerikai, republikánus, nem is akármilyen, de nem héja, nem "warmonger". Sosem pártolta a háborút és az usa világcsendőri szerepeit.
Saját filmjével kapcsolatban ezt mondta:
"The biggest antiwar statement any film" can make is to show "the fact of what [war] does to the family and the people who have to go back into civilian life like Chris Kyle did," Clint Eastwood said at Saturday’s Producers Guild Award Nominees Breakfast, which took place at The Saban Theater in Beverly Hills.
www.yahoo.com/movies/clint-eastwood-on-american-snipers-biggest-109039032327.html
Nem tárgya a filmnek az iraki háború igazságossága és a résztvevők gonoszsága, vagy jósága.
A film háborúban harcoló harcosokról, emberekről szól, akik saját törvényeik, erkölcsük, vallásuk szerint a háború poklába kerülnek, harcolnak, meghalnak, megsebesülnek vagy túlélnek, de közben emberileg átalakulnak és lepusztulnak, a háborús pokol olyan fizikai és lelki, morális mélységekbe zuhanva, ahonnan talán nincs is visszatérés. A film hőse is zuhan, de visszatér, hogy végül az a háború pusztítsa el mégis amit háborús hősként és emberként is épp, hogy túlélt.
süti beállítások módosítása